Gjest barnebarnet Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Har en farmor som er VELDIG glad i å prate, men som stadig forteller de SAMME historiene om og om igjen. Da er det ikke bare snakk om fortellinger fra ungdomen og barndommen, men også snakk om episoder hun har opplevd nå i det siste. Feks legebesøk og konfllikter hun har hatt. Hun er svært oppegående ellers og det hender ofte hun tar opp tema som handler om meg og som jeg har fortalt henne for flere måneder siden. Sånn sett virker det jo egentlig ikke som det er noe i veien med hukommelsen hennes. Kanskje hun vet, og rett og slett ikke bryr seg om hun har fortalt det hun sier tidligere fordi hun er så glad i å prate? Hva tror dere? Er det bare et "bestemor-fenomen" å fortelle ting gang på gang, fordi det ikke skjer så mye i livet deres ellers? Eller kan dette være begynnede Altzheimer/demens? Noen med erfaringer på dette området? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127328-bestem%C3%B8dre-og-altzeimer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slektning Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 En person som lever alene og ser et stort antall kjente med ujevne mellomrom, kan surre litt med hva man har fortalt hvem, det skjer også med relativt unge folk. Folk som bor alene og har lite å holde på med kan også få veldig behov for å prate mye, det kaller vi vel selskasspsyke blant yngre. Men det er vel vanlig at eldre folk, 80+ / veldig individuelt, roter litt mer med dette enn vanlig. En mann i min familie på 83 har i alle fall tendens til å gjenta seg selv mer enn før, uten at det er Alzheimer. Husker også at min bestefar på nær 90 på slutten hadde problemer med å konsentrere oppmerksomheten, klarte bare å følge med i samtale med en person om gangen. Han var likevel 100% klar. Alzheimer innebærer at man får problemer med virkeligheten, tuller med fortid/nåtid osv, som er noe helt annet enn dårlig hukommelse. Du finner sikkert info om tidlige Alzheimersymptomer på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127328-bestem%C3%B8dre-og-altzeimer/#findComment-774518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Enkelte snakker med mange og har derfor "problemer" med å huske hvem de har fortalt hva til. Jeg jobber med en og selv om vi sier "ja det fortalte du" så bare maser hun videre. Av og til er hun så opptatt av hva hun skal fortelle at hun ikke hører hva vi sier til henne. Noen er også glad i å høre sin stemme og avbryter til stadighet. Jeg har en venninne som er slik. Og så etter en liten stund fortsetter hun på en samtale som vi har avsluttet for lenge siden og ingen skjønner bæret av hva hun snakker om. Det er nok ingenting i veien med din bestemor men hold et øye med henne. Dersom hun har en begynnende alzheimer så er hun også flink til å skjule det. Dersom hun ikke finner frem til steder hun kjenner veldig god så er det en god pekepinn. Lykke til med bestemor. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127328-bestem%C3%B8dre-og-altzeimer/#findComment-774523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slektning Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Jeg glemte etpar momenter: Har du spurt i Eldreforum her på dol? Jeg er litt usikker på hva du er redd for med bestemor - er det at hun skal "gå i barndommen" snart, eller er det mer at du ønsker den gode gamle tilbake? Poenget mitt var å tenke på henne først og fremst som litt understimulert, alene, ensom? med sorg?/deprimert? pga jevnaldrende som faller fra etc., altså som en 40-åring, men kanskje i en sosialt krevende situasjon. (Også Kizzas poeng, såvidt jeg skjønner) Dernest at alt går litt nedover med årene, hukommelse inkludert, uten at du vil føle at du "mister" henne helt for det. Synes dette ofte kommer litt dårlig frem i informasjon om demens - å skille det ut fra sorg/ensomhet og andre trøkker som eldre ofte må tåle, som ved første øyekast kan gi nokså like symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127328-bestem%C3%B8dre-og-altzeimer/#findComment-774537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart ferdig utdannet Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 En person som lever alene og ser et stort antall kjente med ujevne mellomrom, kan surre litt med hva man har fortalt hvem, det skjer også med relativt unge folk. Folk som bor alene og har lite å holde på med kan også få veldig behov for å prate mye, det kaller vi vel selskasspsyke blant yngre. Men det er vel vanlig at eldre folk, 80+ / veldig individuelt, roter litt mer med dette enn vanlig. En mann i min familie på 83 har i alle fall tendens til å gjenta seg selv mer enn før, uten at det er Alzheimer. Husker også at min bestefar på nær 90 på slutten hadde problemer med å konsentrere oppmerksomheten, klarte bare å følge med i samtale med en person om gangen. Han var likevel 100% klar. Alzheimer innebærer at man får problemer med virkeligheten, tuller med fortid/nåtid osv, som er noe helt annet enn dårlig hukommelse. Du finner sikkert info om tidlige Alzheimersymptomer på nettet. Hvordan er rom hukommelsen hennes? Kjenner hun seg godt igjen fra sted til sted? Roter hun seg bort på steder hun burde klare å orientere seg i? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127328-bestem%C3%B8dre-og-altzeimer/#findComment-774542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.