susi33 Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 hei jeg har noen ting jeg vil si til deg angående de svarene du ga.den behandlingen jeg fikk av den legen var ikke noe tankevekker, jeg har skadet med siden da og jeg kan ikke love at jeg ikke havner på legevakta igjen for jeg har ikke noen kontroll på selvskadingen. og det at jeg tar i mot hjelp har ingen ting med åssen den legen behandlet meg, den forvernsamtalen som jeg skal til mandagen har vært avtalt en stund, men som du sikkert vet så må en vente ganske lenge i psykratrien. og jeg syns det er for lettvint av deg å si at den som tier samtykker, jeg trodde at det var en selvfølge at når en skal sy så mange sting så får en bedøvelse. de andre gangene jeg var på legevakta å sydde ba jeg ikke om bedøvelse, men jeg fikk det likevel. den legen som sydde uten bedøvelse behandlet meg som dritt, smertene er en ting, men når jeg blir så deprimert at jeg ikke holder ut og har problemer med å få medisiner til å virke, da er det lettere å kutte seg for å avreagere. jeg kan godt forstå at leger blir lei av folk som meg,men de trenger ikke behandle folk med psykiske problemer som mindreverdige mennesker.for det var sånn jeg følte det når jeg var hos den legen, at jeg ikke var verdt noe og at han kunne gjøre som han ville. selv om jeg kutter meg opp så har jeg like rett på behandling som andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Armygirl¤ Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg er enig med deg,syns ikke at leger skal sy uten bedøvelse hvis ikke pasienten har bedt om det. Tror det som er problemet er at legene har vanskelig for å forstå hvordan vi(jeg kutter meg oxo) har det. Har aldri måttet dra på legevakta heldigvis,hvertfall til nå... Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har lest ditt svar. Som jeg skrev i mitt opprinnelige svar, mener jeg at denne praksisien er i grenseland. Mye kan være klanderverdig selv om det ikke er ulovlig. Jeg ønsket dog å provosere deg litt, og det ønsker jeg fortsatt. Hvorfor legge alt ansvaret over på legen? Hvorfor ikke selv ta ansvar for å skaffe deg det du ønsker ved i dette tilfellet å si; "Jeg ønsker bedøvelse"? Ingen blir bedre uten at de tar ansvar for seg selv og sine handlinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilien Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Hei! Jeg synes du har all rett til å reagere - selv om vi sikkert kan forstå legen. Men du har like mye rett på skikkelig hjelp som dem som kanskje røyker og blir syke av den grunn....dårlig eksempel, men mener bare at det er viktig at du føler respekt som du sier. Tror mange leger tenker for rasjonelt. Men vi som er psykisk syke gjør ofte ting som ikke er rasjonelle, nettopp fordi vi er syke. Tenker på deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilien Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har lest ditt svar. Som jeg skrev i mitt opprinnelige svar, mener jeg at denne praksisien er i grenseland. Mye kan være klanderverdig selv om det ikke er ulovlig. Jeg ønsket dog å provosere deg litt, og det ønsker jeg fortsatt. Hvorfor legge alt ansvaret over på legen? Hvorfor ikke selv ta ansvar for å skaffe deg det du ønsker ved i dette tilfellet å si; "Jeg ønsker bedøvelse"? Ingen blir bedre uten at de tar ansvar for seg selv og sine handlinger. Det er ikke alltid man er i stand til å ta ansvar for seg og sine handlinger. Noen ganger må en ha hjelp til det - av helsepersonell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susi33 Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har lest ditt svar. Som jeg skrev i mitt opprinnelige svar, mener jeg at denne praksisien er i grenseland. Mye kan være klanderverdig selv om det ikke er ulovlig. Jeg ønsket dog å provosere deg litt, og det ønsker jeg fortsatt. Hvorfor legge alt ansvaret over på legen? Hvorfor ikke selv ta ansvar for å skaffe deg det du ønsker ved i dette tilfellet å si; "Jeg ønsker bedøvelse"? Ingen blir bedre uten at de tar ansvar for seg selv og sine handlinger. hei først ville jeg takke alle som har støttet meg, særlig deg Cilien, jeg føler at du forstår det her. når det gjelder deg NHD så syns jeg at til å være psykriater så har ikke du mye innsikt i det å skade seg selv, jeg gjør ikke det for moro skyld. og når det gjelder det med legevakta så har jeg så mye angst når jeg er der så jeg har nok med å være der, og da orker jeg ikke å be om noe, men jeg trodde faktisk at man ikke måtte be om bedøvelse. jeg er en sånn person som ikke tør å be om så mye, men det er noe jeg jobber med, men det tar tid. og jeg er fult klar over at det er jeg som har ansvaret for det jeg gjør, og det er derfor jeg etterhvert skal legges inn på en avdeling som har greie på det med selvskading. du snakker om at du ville provosere meg og det har du gjort til gangs 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susi33 Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Jeg er enig med deg,syns ikke at leger skal sy uten bedøvelse hvis ikke pasienten har bedt om det. Tror det som er problemet er at legene har vanskelig for å forstå hvordan vi(jeg kutter meg oxo) har det. Har aldri måttet dra på legevakta heldigvis,hvertfall til nå... Klem Hei armygirl jeg kjenner meg godt igjen i det du sier.jeg har drevet med selskading i mange år, men det er først de 2 siste måndene som jeg har gjort det så alvorlig at jeg måtte på legevakta. håper du har det bra klem fra susi33 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilien Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 hei først ville jeg takke alle som har støttet meg, særlig deg Cilien, jeg føler at du forstår det her. når det gjelder deg NHD så syns jeg at til å være psykriater så har ikke du mye innsikt i det å skade seg selv, jeg gjør ikke det for moro skyld. og når det gjelder det med legevakta så har jeg så mye angst når jeg er der så jeg har nok med å være der, og da orker jeg ikke å be om noe, men jeg trodde faktisk at man ikke måtte be om bedøvelse. jeg er en sånn person som ikke tør å be om så mye, men det er noe jeg jobber med, men det tar tid. og jeg er fult klar over at det er jeg som har ansvaret for det jeg gjør, og det er derfor jeg etterhvert skal legges inn på en avdeling som har greie på det med selvskading. du snakker om at du ville provosere meg og det har du gjort til gangs Jeg ble også provosert av disse svarene. Det hele handler om respekt, medmenneskelighet og om å klare å SE hverandre, til tross for det man ikke forstår. Tenker på deg i dag og sender varme tanker! Håper du ikke behøver å oppleve noe sånt igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susi33 Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Jeg ble også provosert av disse svarene. Det hele handler om respekt, medmenneskelighet og om å klare å SE hverandre, til tross for det man ikke forstår. Tenker på deg i dag og sender varme tanker! Håper du ikke behøver å oppleve noe sånt igjen. takk skal du ha Cilien,det betydde veldig mye for meg det du sa, tenker på deg og, og håper du har det bra klem fra susi33 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-774998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 hei først ville jeg takke alle som har støttet meg, særlig deg Cilien, jeg føler at du forstår det her. når det gjelder deg NHD så syns jeg at til å være psykriater så har ikke du mye innsikt i det å skade seg selv, jeg gjør ikke det for moro skyld. og når det gjelder det med legevakta så har jeg så mye angst når jeg er der så jeg har nok med å være der, og da orker jeg ikke å be om noe, men jeg trodde faktisk at man ikke måtte be om bedøvelse. jeg er en sånn person som ikke tør å be om så mye, men det er noe jeg jobber med, men det tar tid. og jeg er fult klar over at det er jeg som har ansvaret for det jeg gjør, og det er derfor jeg etterhvert skal legges inn på en avdeling som har greie på det med selvskading. du snakker om at du ville provosere meg og det har du gjort til gangs Hei, jeg har ikke vært med i denne "debatten", men har lest alle innleggene og ser at både du og NHD har et poeng. Jeg har ikke skadet meg selv på den måten at jeg har kuttet meg, men jeg skjønner på en måte litt greia med å gjøre det. Uten at jeg er noe fagperson. Jeg tror i alle fall poenget går på det å bli flinkere til å gi uttrykk på hva man ønsker/si i fra/ klart og tydelig. Stopp! Det gjør vondt! Gi meg bedøvelse! Jeg vet ikke hva legen kan ha tenkt (han må hatt en viss forståelse for at å sy så mange sting uten bedøvelse må være vondt! Han er jo et menneske.) Men han har ikke røntgensyn, han kan ikke lese tankene dine. Jeg mener at det skulle være en automatikk i dette med å i alle fall spørre om pasienten ønsker bedøvelse, men ting er ikke alltid slik som de burde være, det har du helt sikkert opplevd før. Og da kommer man uansett ikke utenom å lære seg å si i fra for seg selv. Å lære seg å si i fra er ikke lett. Det vet jeg. Spesielt ikke i en situasjon når man er full av angst, som du skriver. Noe å jobbe videre med. Lykke til med alt sammen! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-775002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har lest ditt svar. Som jeg skrev i mitt opprinnelige svar, mener jeg at denne praksisien er i grenseland. Mye kan være klanderverdig selv om det ikke er ulovlig. Jeg ønsket dog å provosere deg litt, og det ønsker jeg fortsatt. Hvorfor legge alt ansvaret over på legen? Hvorfor ikke selv ta ansvar for å skaffe deg det du ønsker ved i dette tilfellet å si; "Jeg ønsker bedøvelse"? Ingen blir bedre uten at de tar ansvar for seg selv og sine handlinger. Enig med NHD i at man bør ta ansvar selv og be om bedøvelse, men det burde jo ikke være nødvendig! Hvis man må sy etter en ulykke ville jo de fleste mene at det var hårreisende å måtte sy 20 sting uten bedøvelse! Jeg mener at man skal behandle selvskading på lik linje med ulykker. Jeg har selv måttet bli sydd etter selvskading og da fikk jeg bedøvelse uten å måtte be om det. Men det var fordi jeg løy og sa at jeg hadde hatt et uhell med saksa... Det burde være unødvendig å lyve for å få den samme behandlingen som ikke-selvskadere får! Håper du får bedre behandling neste gang du skader deg selv susi33! Jeg anbefaler deg egentlig å lyve. Da får du bedre behandling. Men det er ikke så lett hvis man ser ut som et lappeteppe da... Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-775020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest økonom Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har lest ditt svar. Som jeg skrev i mitt opprinnelige svar, mener jeg at denne praksisien er i grenseland. Mye kan være klanderverdig selv om det ikke er ulovlig. Jeg ønsket dog å provosere deg litt, og det ønsker jeg fortsatt. Hvorfor legge alt ansvaret over på legen? Hvorfor ikke selv ta ansvar for å skaffe deg det du ønsker ved i dette tilfellet å si; "Jeg ønsker bedøvelse"? Ingen blir bedre uten at de tar ansvar for seg selv og sine handlinger. Jeg er ikke selvskader, men jeg reagerer sterkt på denne forståelsen av selvskading. Min magefølelse er at selvskadere ikke tar for LITE, men så altfor MYE ansvar, det ligger hendelser bak selvskadingen som selvskader ikke har, men likevel tar ansvar for. Behandlingen må begynne i den enden. Ellers opplever selvskader at legen går på parti med den som sto for den opprinnelige, psykiske skaden. I så fall forverres skaden. Mer detaljert: Min magefølelse er at selvskadingen ikke er det egentlige problemet, men et symptom, et AU!!-uttrykk for en annen skade. Man "velger" ikke denne måten å si AU, nesten like lite som man "velger" å rykke til seg armen når man brenner seg. Den dramatiske uttrykksformen står i helt rimelig forhold til en kraftig psykisk skade som det er fryktelig forbudt å kommentere med ord. Å straffe selvskadingen er dermed å si at det er veldig stygt å si AU, mao: du har ingen grunn til å klage på den bakenforliggende smerten. Først når den bakenforliggende skade erkjennes av behandler, først da kan man begynne å dempe AU-skrikene. (dvs slutte å skade seg) Dere som er selvskadere får si om dette er riktig forstått, men dette er i alle fall logikken innen en annen type psykiske plager som jeg kjenner veldig godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-775063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Armygirl¤ Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Hei armygirl jeg kjenner meg godt igjen i det du sier.jeg har drevet med selskading i mange år, men det er først de 2 siste måndene som jeg har gjort det så alvorlig at jeg måtte på legevakta. håper du har det bra klem fra susi33 takk Susi! Håper du blir bedre etter hvert. Får du hjelp? Er du hos psykolog? God bedring fremover! Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-775103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susi33 Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 takk Susi! Håper du blir bedre etter hvert. Får du hjelp? Er du hos psykolog? God bedring fremover! Klem hei armygirl jeg får besøk av en psykriatisksykepleier en gang i uken og hun er veldig flink, men hun kan ikke så mye om selvskading så det er derfor det er snakk om at jeg skal legges inn på en avdeling som kan en del om det, men jeg gruer meg veldig, for jeg HATER å være innlagt, men sånn som jeg ser det så må jeg bare gjøre det vist jeg skal bli bedre. hvordan går det med deg får du den hjelpen du trenger ? klem fra susi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127369-svar-til-nhd/#findComment-775171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.