Gå til innhold

NHD-Depresjonen er verre om morgenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på 50 mg Cipramil i 7 mnd nå. Har vært mye bedre, men med en gang jeg ikke har noe fast å stå opp til (studiene er nå over), går det nedover igjen. Dette henger sammen med at depresjonen er verst om morgenene, bare jeg kommer meg opp går det bedre. Kommer jeg meg ikke opp, blir det verre og verre. Og til slutt da, klarer jeg bare ikke å stå opp i det hele tatt.

Er dette vanlig?

Er medisinen riktig?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er helt vanlig. Depresjoner er vanligvis værst om morgenen.

Søvn er kun bra inntil en har fått nok søvn. Videre søvn gir ytterligere depresjon. Derfor er det særdeles viktig at deprimerte kommer seg opp tidlig om morgenen og ikke blir liggende i sengen.

Cipramil er en utmerket medisin. Neste gang du skal fornye resepten, kan du be om den forbedrede utgaven som heter Cipralex.

Skrevet

Hei!

Sånn har jeg også det... Vil lissom ikke stå opp, er så deppa. Men vet at dersom jeg klarer å hale meg ut blir alt bedre. Men når man er deppa føles det deilig å ligge også. Vanskelig grier.

Men prøver å komme meg opp og gjøre noe koselig. For da blir det bedre:)

Kizza1365380506
Skrevet

Hei!

Sånn har jeg også det... Vil lissom ikke stå opp, er så deppa. Men vet at dersom jeg klarer å hale meg ut blir alt bedre. Men når man er deppa føles det deilig å ligge også. Vanskelig grier.

Men prøver å komme meg opp og gjøre noe koselig. For da blir det bedre:)

Det hjelper alltid å ha noe å glede seg til. Jeg pleide å glede meg til å gå på jobb, men det kunne jo ikke vare i lengden. Nå er det ikke fullt så gøy lenger. Akk ja. Får finne en bedre grunn. En hobby kanskje.

Mvh

Skrevet

Jeg har lest i boka "Lykketyvene" det samme som NHD skriver: er det en vanlig depresjon, blir man bedre hvis man først kommer opp. I så fall kan man kanskje tenke ut morsomme ting man kan spare til morgenen? Lese avisa i sofaen, ikke i senga osv, gi seg selv en eller annen premie hvis man også orker å kle seg først osv, ha noen å ringe og skravle med osv osv

Men er man utbrent, overanstrengt e.l. blir man bare mer sliten av å presse seg opp, er min erfaring. Noen ganger er det vanskelig å skjønne hvilken av disse to det gjelder, synes jeg.

Skrevet

Jeg har lest i boka "Lykketyvene" det samme som NHD skriver: er det en vanlig depresjon, blir man bedre hvis man først kommer opp. I så fall kan man kanskje tenke ut morsomme ting man kan spare til morgenen? Lese avisa i sofaen, ikke i senga osv, gi seg selv en eller annen premie hvis man også orker å kle seg først osv, ha noen å ringe og skravle med osv osv

Men er man utbrent, overanstrengt e.l. blir man bare mer sliten av å presse seg opp, er min erfaring. Noen ganger er det vanskelig å skjønne hvilken av disse to det gjelder, synes jeg.

Det der var en veldig interesant observasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...