Gå til innhold

utkjørt av bestevenninnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en lang historie som har foregått i over 1 år, for å gjøre den kortest mulig blir den slik:

Har en venninne som alltid er så sur og frekk i kjeften mot meg. Jeg gjør alt for henne og er snill mot henne uansett, alikevel får jeg kun "kjeft" og stygge blikk tilbake. Nå satte jeg foten ned og sa jeg hadde fått nok, fordi dette gikk utover psyken min og andre mennesker. Da kjeftet hun meg full, men angret tydeligvis etterpå og sa unnskyld, men det var for sent sa jeg. Da etter en dag, sa hun til meg at hun led av depresjoner og det hadde vært grunnen til oppførselen hennes. Hun påsto å ha lidd av dette i 3 mnd og grunnen til oppførselen hennes mot meg og ikke de andre, var at jeg stod henne nærmest forklarte hun. Hun sa også at hun hadde vært hos lege og skulle få tabletter hvis det ble verre. Hovedsaken er at jeg ikke tror henne. Er det så enkelt å få tabletter? Stemmer oppførselen hennes i forhold til at hun sliter med depresjoner? Grunnen til at jeg mistenker henne for å lyve, er at hun kun er sånn mot meg og kjempeblid mot alle de andre. Hun har også gått løs på meg fysisk en gang, og sagt at hun synes jeg er bortskjemt og et midtpunkt, noe hun misliker sterkt. Jeg har mange episoder å nevne, men kan ikke skrive opp alle her. Hun blir f.eks. kjempesur hvis jeg er sammen med andre venninner, eller hvis jeg kjøper meg nye klær eller hvis jeg får en god karakter på skolen osv. Hun kan bli skikkelig ond og manipulerer meg slik at jeg gjør alt for henne. Jeg bruker masse penger og energi på henne. Noen ganger kan jeg våkne midt på natten av at jeg ikke får puste, grunnet at jeg blir så stresset og nervøs av henne. Jeg synes hun blir mer og mer lik en psykopat. Hva mener du? alle i omgangskretsen min misliker henne sterkt ettersom de ser oppførselen hennes mot meg, de har nå tatt opp dette med meg, og sier de er redde for helsen min. Jeg er tungpustet, hodepine, mister matlysten, får ikke sove, allergiske reaksjoner osv. Jeg må ringe henne hele tiden for å høre om det er noe jeg kan gjøre osv. Dette går ikke lenger...hvilken diagnose har hun egentlig? psykopat eller depresjoner som hun selv sier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om dere begge er glade i hverandre, men at den ene er sykelig sjalu. Hun tar deg som en selvfølge, du gir henne altfor mye oppmerksomhet og dermed får hun en eietrang som blir sykelig. Jeg foreslår at du sier til henne at du er veldig glad i henne, men trenger en pause pga at du føler deg dårlig behandlet. Dere trenger virkelig en pause, så dere får et annet perspektiv på vennskapet. Hun vil etter hvert antageligvis innse hvor heldig hun er som har en så snill veninne, og kanskje skjønne at man ikke kan ta NOEN som en selvfølge! Du må samtidig vurdere om hun i det hele tatt gir deg noe positivt i fht vennskapet eller om det kanskje bør reduseres til det minimale. Ingen har rett til å bli behandlet respektløst, ingen eier noen og dette må du understreke for henne. Be henne oppsøke en psykolog og finne ut hvorfor du er blitt hennes "høggstabb".. Lykke til.

Skrevet

Du skriver at dette har foregått i minst ett år. Hun har påberopt seg depresjon i 3 mndr. Noe galt ved det regnestykket?

Å ha en depresjon gir ingen generelle fritak fra alminnelig folkeskikk. Det gir heller ingen rett til å missbruke et vennskap. Å påberope seg at man kan holde på slik bare fordi man er deprimert, er en fornærmelse mot alle deprimerte.

Hva som feiler henne kan ikke jeg si.

Men ut fra det du skriver, vil jeg si at dere har et ENORMT usunt vennskap. For tett, for avhengig, for hyppig kontakt, for mange forpliktelser i hvert fall for deg, for lite gjensidighet, for lite selvstendighet, for lite respekt, for lite integritet, for lite avstand og desperat mangel på fornuftige grenser. Listen kan gjøres enda lengre.

Det eneste jeg kan anbefale deg er å bryte all kontakt. Det primære for deg blir ikke å finne ut hva som feiler henne. Men hva som har viklet deg inn i et vennskap som har fått en slik vond makt over deg.

Så må du finne ut hva sunne, gode, balanserte vennskap er for noe. Og hvordan du skal skaffe deg slike, og BARE slike.

Kan det være en idé å i en periode ha kun venninner og ingen bestevenninne. For enkelte jenter/damer kan bestevenninne-begrepet minne vel mye om et klamt ekteskap. (Sier ikke at alle ekteskap er klamme, men noen er det.)

Kan det være en ide å ha flere venninner der ingen har en spesiell forrang. Men du setter pris på dem alle av litt ulike grunner.

Kan hende er det nyttig for deg å finne ut hva som feiler din venninne. Men ikke for å unnskylde hennes oppførsel. Det du trenger er å kjenne igjen typen og hvordan du reagerer på den, slik at du ikke går i samme felle en gang til.

Ønsker deg lykke til og mange gode, sunne, balanserte vennskap.

Klem

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags problem hun har, men hvis du får psykiske og fysiske problemer av dette "vennskapet", må det opphøre, i alle fall til du føler deg bra igjen. Det er tydelig at hun misunner deg, og ikke takler at folk liker deg bedre, eller at noe går din vei. Hvis hun ikke kan være glad på dine vegne, hvoran skal du kunne ha noe med henne å gjøre? Akkurat det kunne du jo si til henne. Hun blir jo ondskapsfull når du opplever noe koselig.

Du sier at du bruker masse penger på henne, og at du må ringe henne hele tiden. Du MÅ ingenting! Var jeg deg ville jeg sluttet med begge deler! En ting er sikkert; hun må ha et forferdelig dårlig selvbilde! Det er sikkert veldig vondt for henne, og hun burde absolutt gå til psykolog. Er menneskene hun er blid og hyggelig mot venner av henne, eller er det bare bekjente? Oppfører hun seg dårlig mot deg når andre mennesker er tilstede og ser det? Hvor ille var det den gangen hun gikk løs på deg? Uansett, pass på deg selv, og la hensynet til ditt eget beste komme i første rekke!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke depresjon som gjør at hun er slik. Dette har med personlighet å gjøre.

Jeg kan ikke si noe om hvorvidt hun er psykopat.

Hun har mange uheldige personlighetstrekk. Sansynligvis en personlighetsforstyrrelse.

Jeg synes en skal bryte "vennskapet" med slike personer.

Skrevet

Det du trenger å stille deg selv, er spørsmålet om hvorfor du gjør så mye for denne såkalte venninnen din. Hva er det med deg, som "liker" å være offer for henne. Hva er det du får ut av det? Ingen gjør noe, uten å selv få noe ut av det.

Ingen som er venner med hverandre, oppfører seg slik som venninnen din gjør mot deg. Og i et ekte vennskap, er det heller ikke nødvendig å være underdanig og slave, slik som du gir uttrykk for at du er.

Men grunnen til at hun gjør disse tingene mot deg, ligger vel så mye i at det virker som om du lar henne slippe fra det, og unnskylder henne, like så mye som hun unnskylder seg selv og oppførselen sin overfor deg? Dette høres ikke ut som om hun er deprimert, spør du meg, men kanskje en måte å unnslippe depresjon på?

Å bruke deg som hoggestabbe, fordi hun ikke får til livet sitt eget.

Neste gang hun gjør noe mot deg, bør du kanskje foreslå at hun går til psykolog, hun har jo selv sagt hun lider av depresjon, så må hun gjennomgå behandling for dette, da? Men jeg syns du har gitt henne nok sjanser, du fortjener å ha det godt, og ikke få slike psykiske etterreaksjoner som du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...