Gå til innhold

Adopsjonsforberedende kurs??

Anbefalte innlegg

Gjest skal-skal-ikke?

Har noen vært på slike kurs, som skal forberede oss på å være adopstivforeldre?

Hva går slike kurs ut på?

Hadde dere utbytte av det?

Vi er litt i tvil om vi skal melde oss på et slikt kurs, så det hadde vært fint om noen kunne komme med gode argumenter for (evt. i mot).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127509-adopsjonsforberedende-kurs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gikk på kurs, da vi var i vår første prosess.

Fordeler:

- blir kjent med andre adoptanter

- får snakket med folk som har gjennomført adopsjon

- får noen gode samtaler med folk som kjenner de samme følelsene som en selv har. Det er mange ting som ikke trengs å forklares til andre som er "i samme båt" i forhold til de som ikke er det.

- får "sporet" tankene inn på felt en kanskje ikke har viet så mye oppmerksomhet før

Ulemper:

- kan være få deltakere (kommer an på hvor stort sted man bor på - hvor mange interessenter som melder seg). Få deltakere kan jo både være fordel og ulempe. Man blir i alle fall kjent med hverandre.

- hvis få deltakere er det ikke sikkert at "kjemien stemmer"

Vi var godt fornøyd med kurset vi gikk på - Det gikk over flere kvelder - Bar mer preg av å være en samtalegruppe enn et kurs.

fra

Tror det kommer veldig an på størrelsen og opplegg. Vi var på et helgekurs med rel. få deltakere - noe som var litt begrensede. Har større tro på kurs som går over flere ganger - hvor man blir bedre kjent med de andre deltakerne.

Pos:

informasjon om adopsjon

bli kjent med andre som skal adoptere

snakke med erfarne adoptanter

Neg:

-altfor stort fokus på erfaring av egen "barnløshet" - for oss som da har valgt adopsjon direkte uten mye testing, medisinsk behandling, og sorg/skuffelse ble det litt malplassert. Dette mener jeg er noe den enkelte må ha bearbeidet etter behov i forkant av beslutningen om adopsjon. Det er ikke nødvendigvis slik på alle kurs.

-stor problemfokusering

-overflatisk

-lite konkret mht ulike land

Vi syntes uansett det var en koselig helg hvor tankene om den lille vi ventet på kom enda lengre frem i bevisstheten. Men hvis du bare er ute etter informasjon finner du mer på nett/bibliotek.

lykke til!

thuva1365380402

Vi gikk på adopsjonsforberedende kurs i Vestfold. Her er det 8 par på hvert kurs, og det er akkurat passe. Kursene går over en helg, og du blir da veldig godt kjent med de andre. Vi syntes kurset var kjempebra, og anbefaler alle andre å delta hvis man har mulighet.

Var på møte i adopsjonsuka, og da hørte jeg at disse kursene kommer nok til å bli obligatoriske.

Lykke til!

Hilsen

carla1365380461

Her er våre erfaringer:

I adopsjonsprosessen deltok vi blant annet på foreldreforberedende kurs. Dette var positivt i den forstand at vi fikk venner som vi nok vil beholde og ha stor glede av i tida framover. Vi var imidlertid ikke så imponert over det faglige innholdet: Progresjonen var svært sein og ikke tilpasset de av kursdeltakerne som allerede hadde lest litt (noe vel de fleste _hadde_), kursdeltakerne var mer opptatt av å snakke selv enn å slippe opp for refleksjoner fra kursdeltakerne, en av kursholderne hadde riktignok X adoptivbarn, men egnet seg ikke som formidler/inspirator, og kurset (kursholderne) var svært fokusert på at adoptivbarn var annerledes enn andre barn, og dermed var en lite villig til å slippe opp for erfaringer som enkelte av oss hadde med å ha barn (egenfødte) fra før. I det hele tatt: Foreldreforberedende kurs var reint faglig en skuffelse, men som sagt: Sosialt: Veldig kjekt. Det som til syvende og sist har gitt meg mest, er de kontaktene vi har pleid med disse nye vennene våre i etterkant av kurset.

Hilsen

Gjest ikke signert

Her er våre erfaringer:

I adopsjonsprosessen deltok vi blant annet på foreldreforberedende kurs. Dette var positivt i den forstand at vi fikk venner som vi nok vil beholde og ha stor glede av i tida framover. Vi var imidlertid ikke så imponert over det faglige innholdet: Progresjonen var svært sein og ikke tilpasset de av kursdeltakerne som allerede hadde lest litt (noe vel de fleste _hadde_), kursdeltakerne var mer opptatt av å snakke selv enn å slippe opp for refleksjoner fra kursdeltakerne, en av kursholderne hadde riktignok X adoptivbarn, men egnet seg ikke som formidler/inspirator, og kurset (kursholderne) var svært fokusert på at adoptivbarn var annerledes enn andre barn, og dermed var en lite villig til å slippe opp for erfaringer som enkelte av oss hadde med å ha barn (egenfødte) fra før. I det hele tatt: Foreldreforberedende kurs var reint faglig en skuffelse, men som sagt: Sosialt: Veldig kjekt. Det som til syvende og sist har gitt meg mest, er de kontaktene vi har pleid med disse nye vennene våre i etterkant av kurset.

Hilsen

Høres ut som om vi var på det samme kurset.

Annonse

Gjest ikke nick i dag

Jeg har stått på venteliste for kurset i over to år, men ved en feiltakelse falt jeg ut av ventelisten 2 - to - ganger! Dette viste seg da jeg ringte for å etterlyse det. Begge gangene skyldtes det visstnok at ansvarlig for kursene hadde skiftet til en ny person.

Nå venter jeg tildeling om få uker, og er selvsagt kjempeglad for det, men syns det er leit å ikke få med meg kurset. Faglig sett vet jeg mye om adopsjon, så det er ikke det, men jeg så virkelig fram til det sosiale og å bli kjent med andre som var i samme prosessen. Så det var skuffende.

Jeg fikk riktignok en beklagelse fra kursanvarlig i lokalforeningen, men jeg syns ikke egentlig det holder. (Burde jeg melde fra til foreningen sentralt om det som har skjedd?)

Gjest ikke noe nickname

Jeg er enig med dem som sier at dette er hyggelig sosialt, men vi fikk ikke noe faglig utbytte. Deltakerne var på ulike steder i adopsjonsprosessen tidsmessig, men det var mest snakk om hentereisen. Siden vi ikke venter barn på lenge, ble dette for mye detaljer så tidlig. Altså var det mest prating, men lite faglig og ikke "dype" temaer som vi forventet...

Her er våre erfaringer:

Hilsen

Stemmer godt med mine erfaringer.

Gjest Skal-skal-ikke?

Jeg er enig med dem som sier at dette er hyggelig sosialt, men vi fikk ikke noe faglig utbytte. Deltakerne var på ulike steder i adopsjonsprosessen tidsmessig, men det var mest snakk om hentereisen. Siden vi ikke venter barn på lenge, ble dette for mye detaljer så tidlig. Altså var det mest prating, men lite faglig og ikke "dype" temaer som vi forventet...

Hvilke forventinger hadde dere da?

Ser også for meg at det blir mest sosialt, i tillegg til at man får diskutert ulike sider ved adopsjon?

som med alle andre kurs - du må by på ditt eget for å få noe tilbake! Det vi går på har vært bra - ingen bastante svar på at slik og sånn er det, men gode diskusjoner knyttet til tema jeg ikke hadde tenkt over, men som vi sikkert havner opp i.

Fakta kan en lese seg til - for eksempel om hvert land - Det er de etiske og praktiske utfordringene en har foran seg og de forventningene en har en behøver å lufte, og da helst med noen i samme båt. Uansett - prøv og se om det er noe for deg, det er jo ikke verre enn at en taper noen timer. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...