Gå til innhold

manisk deprisiv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er gutt på 30 år som har fått diaknose "manisk deprisiv"... Er nå lagt inn på Avd. C på Arendal Sykehus for behandling...

Har vært her en mnd nå, og jeg har fått ny med. "litihum", syns dette har bare blitt værre, dårlig med søvn, og veldig urolig... Har tatt dette opp med lege her ved Avd. og han sier att jeg ikke skal legge meg før klokka 0200 og stå opp kl 0800, får å få søvnen i rektig bane lissom, har gjort dette nå i ca 3 uker, og er like trøtt og sliten, sover kanskje 2-3 timer pr. natt...

Han sier også att jeg må bo alene og ikke sammen med kjæresten, vi har nå fått oss nytt hus, vi gleder oss til det, og tror det er bra for meg att jeg ikke bor alene...

Har vært sykemeldt nå i litt over 2 år, og nå først får jeg en diaknose... Men jeg føler att dette er feil...

Jeg har også mye problemer med å møte andre mennesker ute, angst har jeg...

Hva slags behanlding er rektig for meg, og hva syns du?

Kizza1365380506
Skrevet

Fikk ett godt råd av en lege ang. soving. Han sa at vi skulle sove ut den første dagen og så stå opp en halv time før hver dag til en til slutt sto opp kl. 0700 om morgenen. Dette for å komme inn i en normal soveperiode.

Mvh

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om ulike diagnoser, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Men jeg synes det er veldig merkelig av legen å instruere om max 6 timer søvn hver natt (og så sent i seng...), det anbefales jo oftest 7-8 timer til friske voksne folk, selv om noen klarer seg fint med 6 timer også. Og når du er syk så kunne det jo også være at du trengte flere timer.

Og at du ikke skal bo med kjæresten når dere planlegger og vil det, synes jeg høres merkelig ut jeg da... Kanskje legen mente at du ikke er klar for å ta på deg mer ansvar for hus og det å få forhold (og da så tett som å bo sammen) til å fungere når du har problemer med å få din egen psyke på beina, men jeg synes allikevel det høres merkelig ut.... Fikk du noen begrunnelse?

Skrevet

Har du vært hypoman eller manisk nå? (Unormalt oppstemt?)

Søvnproblemet kan henge sammen med at du fortsatt er i en sykdomsepisode. Det tar også litt tid før medisinene virker.

Litium brukes oftest ved bipolar1. Bipolar1 vil si at en har episoder med mani og episoder med depresjon.

Noen ganger må man supplere med andre medikamenter.

Er du veldig urolig og har probler med søvn så kan det hende du kunne hatt nytte av antipsykotika og/eller beroligende. Det er noe du eventuelt må ta opp med behandleren din.

Vi som har bipolar lidelse må som regel regne med å bruke stemningsstabiliserende medisiner. Det er anbefalt at en bruker det hele livet, også når en føler seg frisk.

Det er også nyttig med terapi som tar utgangspunkt i å lære om sykdommen og hvordan en kan leve best mulig med den. Familieterapi eller psykoedukativ metode kan være nyttig.

For en person med bipolar lidelse så er det viktig å lære seg å kjenne signalene på sykdommen.

Risikofaktorer kan være mye stress, rusbruk, ustabilt liv og søvnproblemer blant annet. Noe av dette kan selvsagt henge nøye sammen med sykdommen på andre måter. Rusbruk kan for eksempel også være en form for selvmedisinering i tillegg til at det er en risikofaktor for å få en sykdomsepisode.

Det som kan beskytte deg er kunnskap hos deg selv og familien, at du følger opp medisinering, godt kosthold, trening, regelmessig og godt liv, riktig søvn og sikkert mye annet.

Hvis du vil lese mer om bipolar lidelse så kan du søke i http://www.kvasir.no og http://www.google.com

Det fins noen bra forum for bipolar lidelse. Det ene forumet kan du få svar fra fagpersoner, mens det andre forumet er det kun andre i samme situasjon som skriver.

http://www.bipolardisorder.no

http://pub11.ezboard.com/bbipolarnorge

På den siste må du registrere deg for å få skrive. Klikk på den linken du får på mail så aktiveres ditt brukernavn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...