Gå til innhold

Amme hvor ofte?


Gjest Maliv

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt på seks uker. Etter at jeg hadde store problemer med eksem på brystene i begynnelsen av ammeperioden fikk jeg beskjed om at jeg skulle amme hver tredje time og ca 15 min på hver pupp. Dette fordi gutten min helst ville ligge på puppen hele tiden, og det førte til at puppen aldri ble frisk igjen og at han la dårlig på seg fordi han bare spiste "toppen" av melken, han fikk ikke i seg ettermelken. Ting har blitt mye bedre etter at vi begynnte med dette, både mor og barn har det bedre nå. Det jeg lurer på nå er om jeg skal regne tre timer fra måltidet begynner, eller fra det slutter. Noen ganger kan et måltid ta opp mot tre kvarter, og da har det jo litt å si for en liten mage. Han virker sjelden sulten, og han legger godt på seg, men jeg får bare til seks måltider i døgnet når jeg regner fra slutten av hvert måltid, og er i tilfelle det litt lite? Man bekymrer seg jo.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Maliv,

Hvis brystknoppene dine er helet nå, kan kanskje barnet få prøve å regulere litt mer selv? Det ammemønster du beskrev i starten er vanlig for de fleste nyfødte og forandrer seg i løpet av de første levemånedene. Hvis barnet trives og går fint opp i vekt på seks måltider i døgnet er alt bare fint. Trenger barnet å vekkes for å få mat bør det ikke gå lengre enn 3-4 timer på dagtid fra det forrige måltidet startet. Jeg synes likevel at du skal prøve å slutte å se på klokken!

Lykke til videre!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...