Mimmy Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Så lenge du velger å skrive åpent på DoktorOnline, må du tåle å få ærlige tilbakemeldinger, enten du liker det eller ikke. De fleste med alvorlige funksjonshemminger får knapt nok tilstrekkelig hjelp til helt nødvendige ting som dusjing, innkjøp, husarbeid, matlaging osv. I tillegg erfarer de fleste at man må være svært fleksibel i forhold til hjelpeapparatet, dersom kabalen skal gå opp. Måten du skriver om dette på, gjør at du framstår som uhyre kravstor. hvorvidt du er det i RL eller ikke, har vi selvfølgelig ikke noe grunnlag for å vite noe om. Takk i like måte....du må også tåle det, når jeg syns du er litt flåsete. Og jeg har hele tiden hørt, fra alle hold i RL, at jeg er slett ikke kravstor. Det er ikke så store tjenester jeg ber om, det er helt relevant i forhold til handikappet mitt. Så slutt å uttale deg om ting du ikke har peiling på, og slutt å sammenlikne meg med mennesker som er fysisk handikappede. Og dersom de som er fysisk handikappede, ikke får de rettighetene de faktisk har krav på til å leve et menneskeverdig liv med ålreit kvalitet, så skyldes det kanskje at de ikke har kjempet hardt nok for å få de, da. Men kommunen eller staten viser ikke takknemlighet overfor dørmatter, bare så du vet det. Alle mennesker med handikapp har rett til hjelp som trenges for at de skal kunne leve et så selvstendig liv som mulig. Så jeg er kanskje ikke så redd for å virke kravstor, heller, det er bedre det, enn å være dørmatte. Snille piker kommer til himmelen, slemme piker kommer dit de vil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Problemstillinga var ikke det, men hva hun mente hun hadde krav på i tillegg til dette. Jeg har ikke satt frem noen andre krav (ennå), enn faktisk å få til et treningsopplegg. I hvertfall i første omgang. Psykologen min mener, at det er best for helsen min, at jeg har et kulturelt opplegg i tillegg til dette. Så hun skal prøve å få satt igang hjulene til å oppnå dette. Og jeg har arbeidet, til tross for betydelige plager som jeg har. Men det er kanskje bedre, da, at jeg ikke får hjelp til selvstendig liv, sånn at livet mitt går fullstendig i stykker, noe som påvirker både meg og mannen min (jeg er gift, han har jobb og tjener godt). Slik at jeg fullstendig blir prisgitt kommunen sine økonomiske ordninger? Det er det jeg mener med at du faktisk bør sette deg inn i tingene før du uttaler deg så idiotisk og fullstendig ubegrunnet. Og jeg syns ikke dette har noe med politikk egentlig å gjøre, FN's konvensjoner støtter fullt ut mine "krav". Selv om jeg personlig aldri har stemt sosialistisk, så kan sånne som deg få meg til å revurdere mine oppfatninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Løsningen må ligge i å diskutere hvilke alternativer som er mulige for både fysioterapeuten, støttekontakten og deg. Kanskje kan fysioterapitiden endres etter nyttår? Har du mulighet til å velge bort malekurset og i stedet bruke flere støttekontakttimer på svømming dersom dette er viktig for deg? Evt. variere litt fra uke til uke hva du bruker støttekontakten til? Det er bra at du nå har fått støttekontakt. Du må regne med at det vil ta noe tid før dere finner ut av hvordan best bruke tiden sammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Løsningen må ligge i å diskutere hvilke alternativer som er mulige for både fysioterapeuten, støttekontakten og deg. Kanskje kan fysioterapitiden endres etter nyttår? Har du mulighet til å velge bort malekurset og i stedet bruke flere støttekontakttimer på svømming dersom dette er viktig for deg? Evt. variere litt fra uke til uke hva du bruker støttekontakten til? Det er bra at du nå har fått støttekontakt. Du må regne med at det vil ta noe tid før dere finner ut av hvordan best bruke tiden sammen. Nei, jeg kan ikke velge bort malingen, det kan jeg bare ikke. Det betyr for mye for meg, å kunne være med på dette. Det er en måte jeg har å uttrykke meg på. Men jeg tror nok at ting har løsnet nå, så jeg skal kunne få det til uansett. Ble bare provosert av han som er "litt oppgitt". Klarer visst ikke å la være å argumentere, selv om det er dumt å la seg provosere av ignorante folk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Takk i like måte....du må også tåle det, når jeg syns du er litt flåsete. Og jeg har hele tiden hørt, fra alle hold i RL, at jeg er slett ikke kravstor. Det er ikke så store tjenester jeg ber om, det er helt relevant i forhold til handikappet mitt. Så slutt å uttale deg om ting du ikke har peiling på, og slutt å sammenlikne meg med mennesker som er fysisk handikappede. Og dersom de som er fysisk handikappede, ikke får de rettighetene de faktisk har krav på til å leve et menneskeverdig liv med ålreit kvalitet, så skyldes det kanskje at de ikke har kjempet hardt nok for å få de, da. Men kommunen eller staten viser ikke takknemlighet overfor dørmatter, bare så du vet det. Alle mennesker med handikapp har rett til hjelp som trenges for at de skal kunne leve et så selvstendig liv som mulig. Så jeg er kanskje ikke så redd for å virke kravstor, heller, det er bedre det, enn å være dørmatte. Snille piker kommer til himmelen, slemme piker kommer dit de vil! Jeg synes det er feil av deg å påstå at folk som ikke får det de har krav på ikke har kjempet hardt nok. Det blir temmelig arrogant å påstå noe sånt. Det ER et faktum at det er veldig vanskelig å få det man har krav på de fleste steder her i landet, enten det er fysiske eller andre typer funksjonshemninger. Ikke alle har heller kreftene til å kjempe og kjempe i årevis, for ting som egentlig skulle være selvsagte rettigheter. Ting man skulle fått uten noe om og men dersom man søkte, selvsagt vedlagt en fagpersons erklæring for å dokumentere behovet. Fysiske - og alle andre - funksjonshemninger innebærer jo i de fleste tilfeller at man ikke akkurat har en uutømmelig kilde med superkrefter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Jeg synes det er feil av deg å påstå at folk som ikke får det de har krav på ikke har kjempet hardt nok. Det blir temmelig arrogant å påstå noe sånt. Det ER et faktum at det er veldig vanskelig å få det man har krav på de fleste steder her i landet, enten det er fysiske eller andre typer funksjonshemninger. Ikke alle har heller kreftene til å kjempe og kjempe i årevis, for ting som egentlig skulle være selvsagte rettigheter. Ting man skulle fått uten noe om og men dersom man søkte, selvsagt vedlagt en fagpersons erklæring for å dokumentere behovet. Fysiske - og alle andre - funksjonshemninger innebærer jo i de fleste tilfeller at man ikke akkurat har en uutømmelig kilde med superkrefter... Det var da heller ikke min mening....hvis man tar det ut av sin sammenheng, så kan det kanskje oppfattes slik. Det er jo noe av mitt poeng, dette, at når man ikke har krefter til å kjempe, så ville det vært godt å ha noen som kunne kjempe litt for seg, en advokat om du vil kalle det det. Selvsagt mener jeg det ikke på den måten at mennesker skal måtte kjempe i årevis for å få det man har krav på, ikke noe kunne vært fjernere fra det jeg egentlig tror på. Jeg satte det bare på spissen på den måten, for å illustrere at handikappede faktisk ikke får det vedkommende har krav på, og at det faktisk ikke er riktig at det skal være slik. Noe av problemene mine, er rent fysiske. Jeg får mageproblemer av å gå imot angsten min, og jeg har prøvd alt mulig for å minske angsten, uten å lykkes nevneverdig. Og da mener jeg, at jeg har krav på å likevel ha et godt liv. Og at jeg skal kunne opprettholde helsen min og livskvaliteten, til tross for angsten min. Akkurat som at det ikke er riktig at man skal måtte kjempe for å få det man har krav på, hvis man har et fysisk handikapp. Mitt handikapp er psykisk, men det gir fysiske utslag i form av mageproblemer, høyt blodtrykk, høy vekt osv. Jeg har en medfødt hjerneskade, asperger syndrom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Det var da heller ikke min mening....hvis man tar det ut av sin sammenheng, så kan det kanskje oppfattes slik. Det er jo noe av mitt poeng, dette, at når man ikke har krefter til å kjempe, så ville det vært godt å ha noen som kunne kjempe litt for seg, en advokat om du vil kalle det det. Selvsagt mener jeg det ikke på den måten at mennesker skal måtte kjempe i årevis for å få det man har krav på, ikke noe kunne vært fjernere fra det jeg egentlig tror på. Jeg satte det bare på spissen på den måten, for å illustrere at handikappede faktisk ikke får det vedkommende har krav på, og at det faktisk ikke er riktig at det skal være slik. Noe av problemene mine, er rent fysiske. Jeg får mageproblemer av å gå imot angsten min, og jeg har prøvd alt mulig for å minske angsten, uten å lykkes nevneverdig. Og da mener jeg, at jeg har krav på å likevel ha et godt liv. Og at jeg skal kunne opprettholde helsen min og livskvaliteten, til tross for angsten min. Akkurat som at det ikke er riktig at man skal måtte kjempe for å få det man har krav på, hvis man har et fysisk handikapp. Mitt handikapp er psykisk, men det gir fysiske utslag i form av mageproblemer, høyt blodtrykk, høy vekt osv. Jeg har en medfødt hjerneskade, asperger syndrom. Jeg vet hva som feiler deg, det vet du også at jeg vet. Men jeg tok ingenting ut av sin sammenheng, jeg leste ditt svar der du rett ut hevdet at fysisk funksjonshemmede som ikke får det de har krav på har seg selv å skylde. Mitt forrige svar til deg sto under nettopp det innlegget der du skrev dette, om du ikke tror meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmy Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Jeg vet hva som feiler deg, det vet du også at jeg vet. Men jeg tok ingenting ut av sin sammenheng, jeg leste ditt svar der du rett ut hevdet at fysisk funksjonshemmede som ikke får det de har krav på har seg selv å skylde. Mitt forrige svar til deg sto under nettopp det innlegget der du skrev dette, om du ikke tror meg. Jeg skrev dette innlegget som svar til forrige innlegg: "Og dersom de som er fysisk handikappede, ikke får de rettighetene de faktisk har krav på til å leve et menneskeverdig liv med ålreit kvalitet, så skyldes det kanskje at de ikke har kjempet hardt nok for å få de, da. Men kommunen eller staten viser ikke takknemlighet overfor dørmatter, bare så du vet det." Hva jeg mente med dette, er at man faktisk må søke for å få noe. Det samme gjelder for andre rettigheter som man har, til og med barnetrygd må man søke for å få, ikke sant, ikke det at jeg skal sammenligne dette ytterligere, det ville vært grovt urettferdig. Det er ikke det samme, som at kommunen eller staten alltid yter det som er dem lovpålagt, det finnes det dessverre mange eksempler på at de ikke gjør. Og det er ikke det samme som å si at folk ikke kjemper for å få det som er rettmessig, det finnes helt sikkert eksempler på mennesker som har kjempet hardt veldig lenge, og allikevel ikke får det de kjemper for. Det er ikke det samme som at det hverken er rettferdig eller bra. Lover og regler er tross alt laget for å bli fulgt, og det er diskriminering å ikke følge de. Jeg syns også det er diskriminering av meg, å være så fintplukkende på det jeg skriver, når du veldig godt vet hva det er jeg egentlig står for. Har du virkelig så lite å gjøre, at du må vise deg uenig med meg, bare for å kverulere eller hva det nå enn er du gjør akkurat nå. Jeg vet jo også hva det er DU egentlig står for, ikke sant, jeg vet jo du er et godt menneske. Jeg mener at det er for vanskelig å få tilgang til de rettigheter man faktisk har, og som faktisk ville spare både stat og kommune for atskillig også, dersom mennesker lettere fikk tilgang til bedre helsevern/tiltak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127667-kampen-for-livskvalitet/page/2/#findComment-780412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.