Gå til innhold

Mat og høflighet

Anbefalte innlegg

så voksne skal like alt? da vil jeg gjerne at du smaker reinsdyrhode som her kokt med øyne og alt.. en kompis som hadde lært det da han var nordpå et år, og likte det såå godt.. og jeg kan love deg at det både lukter og smaker sånn osm det ser ut..

Nei, som nevnt tidligere så vil ikke jeg kategorisere det som "vanlig mat" så dette er ikke det samme som å ikke like kjøttkaker...

Var sammen med en i ungdomstiden som absolutt ville ha pølsebiter på pizzaen da vi var invitert til foreldrene mine. Han "likte ikke" kjøttdeig. Tror du han ble lenge ??? He-he.

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

27

• Iznowgood

23

• favn

8

• amber sun

4

Mest aktive i denne tråden

Ja, faktisk. Ikke mye, men enkelte ting. Som komler, f eks.

Det må jo være en fysiologisk reaksjon på enkelte mattyper, for en fremkaller jo ikke akkurat brekninger med vilje, da.

Det er sikkert ikke alle som har erfart det, heller. Mulig det er sært. Likevel, det er reellt. Derfor lar jeg heller være de få tingene det gjelder.

Men jeg smaker såklart på masse forskjellig, det er jo gøy å smake nye ting. Det er noe annet.

Men den fysiologiske reaksjonen kan vel være et resultat av en psykisk en? At man har psykiske sperrer som gir seg utslag i fysiske?

Joda, det er alderen som bestemmer om du er voksen eller ikke. Men det fins barnslige voksne.

Og når jeg snakker om pinlig barnslige voksne i forhold til mat, er det ikke dem som har aversjoner mot kanskje en eller to typer mat. Det er dem som rynker på nesen over mye. Eksempel: Beate i "Ungkaren".

Skjønner du ikke "pinlig barnslig", altså? Å være så barnslig at det er pinlig å være vitne til det?

"Og når jeg snakker om pinlig barnslige voksne i forhold til mat, er det ikke dem som har aversjoner mot kanskje en eller to typer mat. Det er dem som rynker på nesen over mye. Eksempel: Beate i "Ungkaren"."

Jeg ser ikke slike serier, men jeg gjetter at den du henviser til ikke spiser alt hun får tilbudt, og viser med all tydelighet at hun ikke liker maten? Riktig? Jeg mener det går an å ikke like/spise noe, samtidig som en klarer å si det på en høflig måte. Dette skjønner jeg ikke skal kunne tolkes som å være barnslig.

"Skjønner du ikke "pinlig barnslig", altså? Å være så barnslig at det er pinlig å være vitne til det?"

Jeg tillegger ikke folk egenskapen 'barnslig' så lett som mange andre tydeligvis gjør. Jeg tenker heller at; neivel, han/hun liker ikke maten, og ikke noe mere med det.

Det er selvsagt vertskapets plikt å sjekke hva gjestene spiser, og ikke minst å fortelle hva som er tenkt meny.

Alt annet er direkte uhøflig av vertskapet, og vitner om manglende respekt for andre mennesker.

Blir jeg invitert til et-eller-annet og vertskapet ikke enser å fortelle menyen, takker jeg nei - og blir hjemme.

Men er du SÅ kresen da, Vincent? Er det virkelig så mye du "ikke liker" at du må holde deg hjemme fra sosiale sammenkomster?

Hva med å SPØRRE om tenkt meny?

Annonse

"Og når jeg snakker om pinlig barnslige voksne i forhold til mat, er det ikke dem som har aversjoner mot kanskje en eller to typer mat. Det er dem som rynker på nesen over mye. Eksempel: Beate i "Ungkaren"."

Jeg ser ikke slike serier, men jeg gjetter at den du henviser til ikke spiser alt hun får tilbudt, og viser med all tydelighet at hun ikke liker maten? Riktig? Jeg mener det går an å ikke like/spise noe, samtidig som en klarer å si det på en høflig måte. Dette skjønner jeg ikke skal kunne tolkes som å være barnslig.

"Skjønner du ikke "pinlig barnslig", altså? Å være så barnslig at det er pinlig å være vitne til det?"

Jeg tillegger ikke folk egenskapen 'barnslig' så lett som mange andre tydeligvis gjør. Jeg tenker heller at; neivel, han/hun liker ikke maten, og ikke noe mere med det.

"Jeg ser ikke slike serier, men jeg gjetter at den du henviser til ikke spiser alt hun får tilbudt, og viser med all tydelighet at hun ikke liker maten? Riktig?

Ja. Og hun spiste stort sett bare junk. Alt annet rynket hun på nesen av.

"Jeg tillegger ikke folk egenskapen 'barnslig' så lett som mange andre tydeligvis gjør. Jeg tenker heller at; neivel, han/hun liker ikke maten, og ikke noe mere med det."

Jammen, det er jo fordi du er barnslig selv! ;)

Det er virkelig harry og svært pinlig med voksne mennesker som utbasunerer at de 'ikke liker' ymse mat.

Hvis man ikke for sitt bare liv kan spise det som serveres får man heller mumle noe vagt om allergier eller lignenede...

Du er selvsagt helt på jordet.

Vertskapet skal selvsagt informere om menyen ved invitasjonen, og gjesten på sin side har selvsagt full anledning til å ytre sine ønsker.

Et godt vertskap tar selvsagt alle forholdsregler - alt annet er direkte uhøflig.

Festen er til for gjestene - ikke vertskapet - men så er det ikke alle forunt å være et godt vertskap heller.

Du er selvsagt helt på jordet.

Vertskapet skal selvsagt informere om menyen ved invitasjonen, og gjesten på sin side har selvsagt full anledning til å ytre sine ønsker.

Et godt vertskap tar selvsagt alle forholdsregler - alt annet er direkte uhøflig.

Festen er til for gjestene - ikke vertskapet - men så er det ikke alle forunt å være et godt vertskap heller.

Fnis! Du høres så pompøs ut, Vincent.

Annonse

Men den fysiologiske reaksjonen kan vel være et resultat av en psykisk en? At man har psykiske sperrer som gir seg utslag i fysiske?

"Men den fysiologiske reaksjonen kan vel være et resultat av en psykisk en? At man har psykiske sperrer som gir seg utslag i fysiske?"

Mener du at dersom du ikke liker noe, uansett hva, så er det psykisk betinget?

Gjest =) matmons

"Jeg ser ikke slike serier, men jeg gjetter at den du henviser til ikke spiser alt hun får tilbudt, og viser med all tydelighet at hun ikke liker maten? Riktig?

Ja. Og hun spiste stort sett bare junk. Alt annet rynket hun på nesen av.

"Jeg tillegger ikke folk egenskapen 'barnslig' så lett som mange andre tydeligvis gjør. Jeg tenker heller at; neivel, han/hun liker ikke maten, og ikke noe mere med det."

Jammen, det er jo fordi du er barnslig selv! ;)

barnslig er ikk det samme som kresen på mat.. der har du nok ikke skjønt helt!

du vet sikkert at smaksløkene våre er veldig forskjellig, og noen matvarer kan man ikke trene seg til å like. men det betyr ikke det samme som å være barnslig, men Kresen..

det burde du lære deg=)

"Men den fysiologiske reaksjonen kan vel være et resultat av en psykisk en? At man har psykiske sperrer som gir seg utslag i fysiske?"

Mener du at dersom du ikke liker noe, uansett hva, så er det psykisk betinget?

Nei, jeg vet ikke? Skrev jeg det i innlegget?

Men er du SÅ kresen da, Vincent? Er det virkelig så mye du "ikke liker" at du må holde deg hjemme fra sosiale sammenkomster?

Hva med å SPØRRE om tenkt meny?

Nei, det er ikke det det handler om.

Jeg spiser det aller, aller meste.

Jeg for min del vil gjerne vite om vi skal ha kjøtt eller fisk - det gjør det før det første langt enklere å medbringe et par flasker vin til vertskapet.

Et så dårlig vertskap som ikke gidder, vil eller kan fortelle om menyen ved invitasjonen er ikke verdt et besøk.

En god gjest fortjener et godt vertskap - og viceverca.

barnslig er ikk det samme som kresen på mat.. der har du nok ikke skjønt helt!

du vet sikkert at smaksløkene våre er veldig forskjellig, og noen matvarer kan man ikke trene seg til å like. men det betyr ikke det samme som å være barnslig, men Kresen..

det burde du lære deg=)

Jeg skjønner godt at man har forskjellige smaksløker, men når man er i festlig lag kan man godt forsyne seg litt forsiktig av mat man "ikke liker". Og når man opptrer sånn som Beate, er man pinlig barnslig.

Hva man spiser og ikke spiser hjemme skal jeg ikke legge meg opp i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...