Gå til innhold

Mat og høflighet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

27

• Iznowgood

23

• favn

8

• amber sun

4

Mest aktive i denne tråden

Nei, det er ikke det det handler om.

Jeg spiser det aller, aller meste.

Jeg for min del vil gjerne vite om vi skal ha kjøtt eller fisk - det gjør det før det første langt enklere å medbringe et par flasker vin til vertskapet.

Et så dårlig vertskap som ikke gidder, vil eller kan fortelle om menyen ved invitasjonen er ikke verdt et besøk.

En god gjest fortjener et godt vertskap - og viceverca.

Så hvis de ikke uoppfordret opplyser deg om hva de skal servere, så takker du nei? Eh... Håper jeg misforsto?

Alvorlig banan - det må da gå an for voksne å lære seg å like ulike typer mat. Det har bare med instilling å gjøre. Å "ikke like" maten er for meg veldig barnslig. Ja - det fins selvfølgelig matvarer man liker mindre enn andre, men derfra å "ikke like" og derfor ikke spise maten, er lang.

Voksne folk klarer å forsyne seg litt av mat som ikke faller inn under kategorien favorittmat. Annet er pinlig barnslig. Uttrykket trenger ingen forklaring, forresten. Det sier seg selv.

Har du smakt haggis? La meg høre at du sier det der en gang til etter å ha fått servert haggis. *flirer*

Vi pleier å si at vi inviterer på laksemiddag, hvis vi skal ha det. Så vet folk hva som kommer på bordet.

Når vi har rakfisk så serverer vi også pølse med brød og lompe. De som heller ikke liker pølse får bare sitte der og drikke. :-)

Kommer vi i et selskap der jeg ikke kan fordra maten, så smaker jeg i det minste litt for å være høflig, og smugler resten over på samboerns tallerken. Han er altetende.

Gjest anne panne hanne

Nå er det vel ikke sånne sære matretter vi diskuterer.

det som er sært for deg er kanskje ikke sært for meg?!

mange flytter i løpet av livet. så hvis du har bodd på innlandet der det faktisk ikke er like vanlig med fisk, og flytter på kysten et sted der "alle" spiser fisk så er det vel ikke så rart om matvanene er forskjellige?

i familien min spiser vi heldigvis ikke lutefisk eller pinnekjøtt! det er noe av det ekleste jeg har smakt!

Annonse

Hvem skal definere hva som er sære matretter og vanlige matretter?

Det blir vel hva som blir allment oppfattet som normalt ?

Retter som de fleste spiser jevnlig er normale vil jeg påstå. Lutefisk, saueøyne og snegler er vel ikke hverdagskost akkurat...

Annonse

Jeg skjønner godt at man har forskjellige smaksløker, men når man er i festlig lag kan man godt forsyne seg litt forsiktig av mat man "ikke liker". Og når man opptrer sånn som Beate, er man pinlig barnslig.

Hva man spiser og ikke spiser hjemme skal jeg ikke legge meg opp i.

må nok si at du ikke høres så veldig lur ut..

liker man virkelig ikke en type mat, så spiser man den ikke uansett om man er på besøk eller hjemme. hvis verten ikke kan respektere det så burde han/hun ikke invitere folk på noe "spesielt".

heldigvis har jeg ingen venner som ikke kan respektere at alle ikke liker alt! men så var det jo sånne som deg da...

drister meg til å svare: fordi det er å være kresen og det er pinlig. Dersom man vet at man får fysiske reaksjoner som brekninger er det en annen sak...

Men du, var dette svigersene dine ? Er det så vanskelig å be de lage noe annet da ?? Svineribbe er jo mange som har i tillegg til pinnekjøtt...

Er de ikke lett å kommunisere med eller ?

"Men du, var dette svigersene dine ? Er det så vanskelig å be de lage noe annet da ?? "

I forrige innlegg...

"Er de ikke lett å kommunisere med eller ?"

Joda, men dette var et innlegg som, i alle fall startet med spørsmål om mat og høflighet.

må nok si at du ikke høres så veldig lur ut..

liker man virkelig ikke en type mat, så spiser man den ikke uansett om man er på besøk eller hjemme. hvis verten ikke kan respektere det så burde han/hun ikke invitere folk på noe "spesielt".

heldigvis har jeg ingen venner som ikke kan respektere at alle ikke liker alt! men så var det jo sånne som deg da...

Nå har vi allerede skjønt at du faller inn under kategori "barnslig", da. Hehe, skrive en haug drittslengekommentarer med ulike nick, da gitt.

God bedring. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...