Gå til innhold

Mat og høflighet

Anbefalte innlegg

Er det mindre pinlig å presse i seg noe en ikke klarer, og omtrent brekke seg, enn å la det ligge igjen på tallerkenen?

En trenger jo ikke utbasunere det, bare la være å forsyne seg av det, eller la det ligge igjen på tallerkenen.

Har aldri tenkt at det var uhøflig de gangene mine gjester har lagt igjen noe, det må da være lov.

Jeg syns alminnelig høflighet bør være at gjesten sier minst mulig om det (dvs. lar være å forsyne seg/legge til siden hvis det er noe han/hun ikke klarer å spise), og at verten ikke spør og graver om hvorfor gjesten ikke spiser det.

Dette er da ikke så vanskelig? At alle ikke spiser alt er greit, men at voksne folk tydelig forteller at de 'ikke liiiiker' er for dumt. Det trodde jeg det var alminnelig enighet om.

Synes

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

27

• Iznowgood

23

• favn

8

• amber sun

4

Mest aktive i denne tråden

Nå har vi allerede skjønt at du faller inn under kategori "barnslig", da. Hehe, skrive en haug drittslengekommentarer med ulike nick, da gitt.

God bedring. :)

Hei nanna. Siden jeg har lest alle innleggene i tråden jeg startet, så lurer jeg på om det er meg du sikter til? Jeg har i alle falle nok med å svare, om jeg ikke attpåtil skulle bytte nick også...

Annonse

Du er selvsagt helt på jordet.

Vertskapet skal selvsagt informere om menyen ved invitasjonen, og gjesten på sin side har selvsagt full anledning til å ytre sine ønsker.

Et godt vertskap tar selvsagt alle forholdsregler - alt annet er direkte uhøflig.

Festen er til for gjestene - ikke vertskapet - men så er det ikke alle forunt å være et godt vertskap heller.

Snakker vi om det samme? Selvsagt har alle sine preferanser på mat. Det sier seg selv.

Men når voksne mennesker rynker på nesa i selskap eller på restaurant og forkynner at de 'ikke liiiker' skorter det på dannelse.

Det går f.eks. an å diskret takke nei til det man blir tilbudt uten å høres ut som en uoppdragen unge på fire.

Nå har vi allerede skjønt at du faller inn under kategori "barnslig", da. Hehe, skrive en haug drittslengekommentarer med ulike nick, da gitt.

God bedring. :)

skrvet to innlegg ja, men det er vel ikke så mange det. men kanskje du burde finne ut hva barnslig betyr..

Da er du heldig hvis du kan klare å spise alt du blir servert. Det er ingen ønskesituasjon å ikke like masse mat, og det er da langt bedre å legge maten til side på tallerknen eller si nei takk enn å trykke i seg maten og brekke seg flere ganger under måltidet?

Jeg har ikke sagt at jeg spiser alt som farer forbi av mat. MEN - dette, trodde jeg, handlet om hvorvidt et voksent menneske bør si høyt og tydelig 'jeg liiiiker ikke'. Etter min mening høres det temmelig bortkomment ut. Det går an å vri seg unna mat uten å høres ut som en tafatt unge.

Pinlig? Er det bedre å presse seg selv til å spise mat som man ikke liker da altså?

Min samboer liker ikke kjøttprodukter. Det eneste han spiser er kjøttdeig og til nød kjøttkaker.

Mens resten synes han er pyton.

Dette vet min familie om og han sier det også til de som har selskap hvis de serverer kjøtt der.

Og ja, han har faktisk prøvd å spise kjøtt flere ganger, med det resultat at han så og si brekker seg.

Og jeg synes at både voksne og barn bør få lov til å si at de ikke liker den og den maten uten at det skal oppfattes som uhøflig.

Jeg hadde aldri tatt det på en uhøflig måte iallefall, men det er vel kanskje bare meg det da....

Enda en gang: Snakker vi om samme sak? Jeg spiser heller ikke alt av mat i verden, langt derifra. Men det kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å grine på nesa og forkynne at 'jeg liiiiker ikke' - som en annen ufordragelig unge.

Det går an å komme seg unna mat på annet vis.

Jeg har ikke sagt at jeg spiser alt som farer forbi av mat. MEN - dette, trodde jeg, handlet om hvorvidt et voksent menneske bør si høyt og tydelig 'jeg liiiiker ikke'. Etter min mening høres det temmelig bortkomment ut. Det går an å vri seg unna mat uten å høres ut som en tafatt unge.

"MEN - dette, trodde jeg, handlet om hvorvidt et voksent menneske bør si høyt og tydelig 'jeg liiiiker ikke'."

Leste du hovedinnlegget? Der var det ikke snakk om 'jeg liiiiker ikke', men ganske enkelt å ikke like.

Annonse

Enda en gang: Snakker vi om samme sak? Jeg spiser heller ikke alt av mat i verden, langt derifra. Men det kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å grine på nesa og forkynne at 'jeg liiiiker ikke' - som en annen ufordragelig unge.

Det går an å komme seg unna mat på annet vis.

Jeg kjenner ei som gjør det. Rynker på nesa, stikker ut tunga og skyver tallerkenen vekk fra seg. Samtidig som hun lager "yækk-lyder" og sitter der med sur munn.

Hun er 25 år, helt normalt oppegående, men fra en annen kultur. Der er det tydeligvis helt greit å si fra på den måten. Ikke så ålreit for oss andre, og hun har nok forstått at hun bør dempe det litt nå, men hun har uansett begynt å ta med seg egen mat. Like greit.. Utakknemlige vesen.

"Høflighet er viktig"

Bør den ikke gå begge veier?

Jo, det er jeg enig i...men mener ikke at vertskapet er programforpliktet til å opplyse om meny når de gir invitasjoner. Dersom de har planer om å servere snodige saker :o) er det høflig å si fra ja.

ÅÅÅÅÅ jeg kom på noe. Jeg var til middag hos en venninne engang (en meget tynn venninne) hun serverte forrett...som viste seg å være hovedrett... DET synes jeg var litt drøyt da, jeg var jo skrubbsulten jeg...10 skjeer med suppe er ikke nok mat !

Jeg kjenner ei som gjør det. Rynker på nesa, stikker ut tunga og skyver tallerkenen vekk fra seg. Samtidig som hun lager "yækk-lyder" og sitter der med sur munn.

Hun er 25 år, helt normalt oppegående, men fra en annen kultur. Der er det tydeligvis helt greit å si fra på den måten. Ikke så ålreit for oss andre, og hun har nok forstått at hun bør dempe det litt nå, men hun har uansett begynt å ta med seg egen mat. Like greit.. Utakknemlige vesen.

He-he. Men det kan jo kanskje forsvares om det lå et halvt sauehode inkludet øye på fatet

:o)

Tror det er allment akseptert at det er lov å grine litt på nesa da.

Gjest uten signatur

"Så slipper en å falle utenom sosialt. Ingen liker å be gjester som ikke liker noenting nesten!"

Hvorfor skulle det være noe problem å lage noe ekstra til de som er kresne, slik at de også kan komme uten å føle seg til bry?

Problemet er at jeg har mer enn nok med å lage EN rett med varmmat jeg!

Derfor ville disse som ikke ville ha den type mat, bli bedt en annen gang isteden. Det er ikke noe problem for meg, men hvis den som er kresen opplever det hos flere bekjente så kan det jo bli et problem for vedkommende selv.

Derfor er det lurt å enten lære seg å like det meste, eller lære noen triks som får det til å se ut som du spiser selv om du egentlig ikke gjør det.

Gjest uten signatur

Enig med deg om de rettene, bortsett fra lutefisk kanskje...der er det jo så mye tilbehør at man kan klare seg med det...Men det er jo vanlig å fortelle det dersom man planlegger slik "spesiell" mat.

Ja, akkurat, det er det jeg mener. Samler du venner til lutefisklag, så ber du jo ikke de som IKKE liker lutefisk.

Men det er klart det blir et problem hvis du har bare tre vennepar og alle som en er like kresne. hehe... Kanskje restauranttreff med a la carte er bedre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...