Gå til innhold

Søke om adopsjon

Anbefalte innlegg

Kornblomst2003

Hei!

Min mann og jeg har tenkt å søke om adopsjon rett over nyttår. Er det noen som vet hva omorganiseringen av barnevernet (BUFA?) etc. har å si for dette? Hva betyr endringene for oss adopsjonssøkere? Skal søknaden sendes til barnevernet i bydelen som før, eller et annet sted?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit.

Hvis jeg ikke har misforstått så skal dere sende søknaden til barnevern/sos.kontor som før.Derretter sendes sos.rap.til den nye instansen for vurdering.BUFA blir klageinstans.

LYKKE TIL!

Søkerprosessen er akkurat som før. Det er barnevernet/sosialetaten som utarbeider en sosialrapport som ligger ved søknaden om adopsjon. Det er BUFA som innvilger adopsjonen som før og Barne- og Familiedepartementet (BFD) er klageinstansen.

Det er derimot ut på høring om utredningen og godkjenningen skal flyttes ut til kommunene og at BUFA skal skal bli klageorganet. Foreningene går mot dette forslaget, men ingen ting er avklart enda.

Adopsjonsforum ønsker at BUFA fortsatt skal være den godkjennende myndighet, men at utredningen flyttes opp på fylkesnivå for å sikre likhet for alle. I dag er rutinene for søknad om adopsjon like ulik som antall kommuner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-778278
Del på andre sider

Kornblomst2003

Hei på deg :o)

Kjenner ikke til så mye av de nye reglene. Lurer bare litt på om du er den samme Kornblomst som var aktiv på UFB forumet for 1-2 års tid siden jeg.

Hilsen

Hei Yogi,

Ja, jeg var aktiv inne på FUB tidligere. Men jeg hadde problemer med at nick´et mitt ble brukt av andre, og har derfor tatt "hevd" på det jeg bruker nå!

Vi ser fram til å søke om adopsjon. Det har vært en lang prosess - mer for meg enn for mannen min, men nå føler jeg meg veldig fornøyd med denne løsningen. Jeg tror det kommer til å bli veldig spennende!

Vi er ikke helt ferdig med å tenke på land ennå, det blir enten Colombia eller Kina for oss. Alderen taler kanskje for Kina. Vi har rukket å bli 39 og 40 år, så vi er nok langt over gjennomsnittet enn ellers her inne på forumet.

Hvor er dere i prosessen?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-779101
Del på andre sider

Søkerprosessen er akkurat som før. Det er barnevernet/sosialetaten som utarbeider en sosialrapport som ligger ved søknaden om adopsjon. Det er BUFA som innvilger adopsjonen som før og Barne- og Familiedepartementet (BFD) er klageinstansen.

Det er derimot ut på høring om utredningen og godkjenningen skal flyttes ut til kommunene og at BUFA skal skal bli klageorganet. Foreningene går mot dette forslaget, men ingen ting er avklart enda.

Adopsjonsforum ønsker at BUFA fortsatt skal være den godkjennende myndighet, men at utredningen flyttes opp på fylkesnivå for å sikre likhet for alle. I dag er rutinene for søknad om adopsjon like ulik som antall kommuner.

Det du skriver er IKKE riktig.

- kommunen er utreder, som nå

- søknaden skal godkjennes av regionkontoret man tilhører. Gjelder alle søknader etter 1.1.2004

- BUFA er klageinnstans på vedtak fattet av regionkontorene

----

BUFA tar i mot søknader helt fram til 31.12.2003 - og BUFA vil behandle disse som i dag. Dette fordi BUFA ikke får tillatelse til å sende de ut til regionkontorene.

Det er stilt spm. om dette på VBs spørresider - og det er der jeg har hentet mine opplysninger fra.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-779134
Del på andre sider

Annonse

- søknaden skal godkjennes av regionkontoret man tilhører. Gjelder alle søknader etter 1.1.2004

----

BUFA tar i mot søknader helt fram til 31.12.2003 - og BUFA vil behandle disse som i dag. Dette fordi BUFA ikke får tillatelse til å sende de ut til regionkontorene.

Det er stilt spm. om dette på VBs spørresider - og det er der jeg har hentet mine opplysninger fra.

hilsen

Jeg kan bekrefte det Norraførr skriver.

Jeg har vært i kontakt med BUFA i dag. De regner med at saksbehandlingstiden hos dem nå vil bli 4 måneder på grunn av flytting og omorganisering. Dette gjelder saker som sendes dem før 31.12.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-779143
Del på andre sider

----

hilsen

Sorry!

For en gangs skyld har byråkratiet jobbet raskere enn normalt. Trodde dette bare var ute til høring, men det har tydligvis blitt vedtatt på kort tid.

Det blir spennende å se hvilke konsekvenser dette får for saksbehandlingen. Både tidsmessig og ikke minst kvalitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-779167
Del på andre sider

Kornblomst2003

----

hilsen

For å være helt sikker på at jeg har skjønt deg rett: For oss som skal søke i januar, betyr det du sier at det er barnevernet i bydelen (vi bor i Oslo) som skal motta søknaden og skrive sosialrapport, men at denne etterpå skal sendes til et regionkontor for barnevernet og ikke til BUFA? Og at hvis regionkontoret avslår, så er det BUFA man skal klage til og ikke BFD?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-779200
Del på andre sider

Hei Yogi,

Ja, jeg var aktiv inne på FUB tidligere. Men jeg hadde problemer med at nick´et mitt ble brukt av andre, og har derfor tatt "hevd" på det jeg bruker nå!

Vi ser fram til å søke om adopsjon. Det har vært en lang prosess - mer for meg enn for mannen min, men nå føler jeg meg veldig fornøyd med denne løsningen. Jeg tror det kommer til å bli veldig spennende!

Vi er ikke helt ferdig med å tenke på land ennå, det blir enten Colombia eller Kina for oss. Alderen taler kanskje for Kina. Vi har rukket å bli 39 og 40 år, så vi er nok langt over gjennomsnittet enn ellers her inne på forumet.

Hvor er dere i prosessen?

Hilsen

Jeg tror faktisk ikke dere er langt over gjennomsnittsalderen for adopsjonsforum. ;-)

Jeg har ikke akkurat detaljkunnskap om Colombia, men jeg ville tro at siden dere begge 2 har blitt 40 innen det kommer barn, så "passer" Kina bedre for dere. Jeg trodde Colombia hadde øvre aldersgrense. Men kanskje jeg tar feil. :-)

Uansett, velkommen hit! Vi har nå vært hjemme med vår lille Kinaprinsesse siden mars, og jeg kan skrive under på at det var verdt alt venting og frustrasjoner underveis.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127819-s%C3%B8ke-om-adopsjon/#findComment-779361
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...