Gå til innhold

Bytte etternavn? Mye styr?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke pappa-jente

Jeg vil bytte etternavn.. har nå mormor og bestefars etternavn som mellomnavn og pappa sitt som etternavn. Ønsker å kvitte meg med navnet til pappa. Foreldra hans er noen gjerrige og egoistiske jævler.. Pappa har aldri vært noe til far. Han forlot mamma da hun gikk høygravid med meg. Så hun ble alene med leilighet og gjeld, uten jobb med to barn på 0 og 4 år.

Vil enten bare fjerne navnet hans/mitt, eller ta navnet til samboern min. Men vil i så fall vente med sistnevnte. Kan man ta navnet til samboeren selv om man ikke gifter seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127833-bytte-etternavn-mye-styr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fritt velge å bruke mellomnavnet ditt som etternavn (og stryke din fars etternavn).

Med mindre din samboer har et veldig sjeldent (og dermed beskyttet) etternavn, kan du fritt ta dette også (på samme måte som du kan ta alle mulige andre navn som ikke er beskyttet).

Hvis hans navn er beskyttet, må du vente til dere evt gifter dere, noe som kanskje ville vært mest naturlig hvis du skulle ta hans navn?

Les om den nye navneloven av 2003 her:

http://www.skatteetaten.no/personer/folkeregistrering/article.jhtml?articleID=1491432

Gjest Fagervik

Heisann!

Eg skiftet etternavnet mitt da eg var 19år, fordi eg ikke ville bære min fars etternavn.

Man må være myndig for å kunne skifte, men ellers er det ikke noe problem. På folkeregisteret har de en liste over "frie" etternavn du kan velge mellom.

Vil nok advare deg å ta etternavnet til kjæresten din. Du virker ung, og mye kan endre seg i årene fremover. Eg råder deg til å ta mannens etternavn den dagen dere gifter dere.

mvh

Gjest Ikke pappa-jente

Samboere som har bodd sammen i to år eller har barn sammen, kan ta felles etternavn.

Her kan du lese om den nye navneloven:

http://odin.dep.no/jd/norsk/aktuelt/012101-990397/index-dok000-b-n-a.html

Takk for alle svar. Er ung, men ikke så ung. :o) Venter litt med å ta samboerens etternavn, vi har bodd sammen i fire år men har ikke gifteplaner ennå. Samboerens navn er spesielt ja, bare hans far og farens slekninger som heter det.

Tror jeg bare stryker etternavnet og beholder besteforeldrene mine sitt. Mulig jeg tar pikenavnet til mormor, det er så fint.

Annonse

Vil ikke ha ditt heller! : ) HA!

Vil ha mormors pikenavn eller samboerens. Begge er fine og spesielle. men i første omgang skal jeg bare ha mellomnavnet som etternavn.

Det svaret var vel mest til Zezzi som skrevet at du kunne ta hvilket navn du ville.

La du merke til at det stod i lova at en normalt ikke skulle skifte navn oftere enn hvert tiende år? Jeg tror navneskifte ved ekteskap er unntak her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...