Gå til innhold

babygrøt ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forskjell på å øke risiko for, å si at det BLIR sånn for alle.

Jeg hadde heller satset på erstatning + brystmelk.

Ditt nådeløse kvinnemenneske! Nå som ribba skal prøvesmakes og greier!*L*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt nådeløse kvinnemenneske! Nå som ribba skal prøvesmakes og greier!*L*

Nevnte jeg forresten at det første vesla fikk smake på var svinesteik?

Hun fikk en diiger bit i neven, og den sugde hun på som en gal i flere timer. Var da jeg fant ut at det virkelig var på tide med Mat.

Hun var dog 5 mnd elns.

Skrevet

Nevnte jeg forresten at det første vesla fikk smake på var svinesteik?

Hun fikk en diiger bit i neven, og den sugde hun på som en gal i flere timer. Var da jeg fant ut at det virkelig var på tide med Mat.

Hun var dog 5 mnd elns.

Jentungen hadde helt dilla på kavring hun. Tror nok mye av grunnen var at hun fikk tenner så tidlig. Klødde ganske bra i spisestua hennes da.

Skrevet

Jeg har kjøpt maisgrøt som jeg gir henne.. Jeg blander den med brystmelk! Hun får oxo brystmelk før og etter.. Hun er skikkelig hol :)

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå! Jeg fikk erstatning når jeg var en uke, og grøt når jeg var tre mnd!! Har verken gluten allergi eller tarmproblemer.

Aller først må jeg si at jeg ikke har peil på mat til babyer, når de skal ha fast føde osv.

MEN - når det er snakk om faren for cøliaki ved å introdusere mat for tidlig, så vil jeg tro det gjelder om man bruker melsortene som man ikke tåler om man har cøliaki.

Klippet og limt fra Norsk Cøliakiforening (NCF) sine nettsider: http://www.ncf.no/?dokId=12

"Med glutenfri kost menes kost som ikke inneholder hvete, rug og bygg. Noen tror at en gammel hvetevariant som heter spelt kan spises men det er ikke tilfelle. Når det gjelder havre har man funnet at de aller fleste med cøliaki tåler havre. Våre anbefaling nå er at voksne cøliakere kan, hvis de ønsker, spise havre fra spesielle leverandører som passer på at produktene deres ikke er forurenset med andre kornslag. Alle andre sorter mel, korn, gryn og frø kan brukes; - likeledes rene, ublandede produkter fra alle andre matvaregrupper. Varedeklarasjonen vil gi opplysning om industriproduserte matvarer inneholder glutenholdig korn eller mel. Sammensatte matvarer som ikke har varedeklarasjon, må brukes med den største forsiktighet."

Så - om du SKAL introdusere grøt tidlig, så er nok maisgrøt (med brystmelk, ikke kumelk) noe av det beste du kan gi.

Her er en super-enkel oppskrift på hjemmelaget maisgrøt:

http://home.online.no/~toestby/images/Matoppskrifter/maisgrot.htm

Vil tro at hjemmelaget grøt er sikrere, med tanke på at det ikke kan finnes spor av andre melslag el.lign. Vet ikke om det er så ekstremt da, men den grøten ser det jo ut til at det er like enkelt å lage sjøl som å kjøpe grøtpulver.

Skrevet

Jentungen hadde helt dilla på kavring hun. Tror nok mye av grunnen var at hun fikk tenner så tidlig. Klødde ganske bra i spisestua hennes da.

Først trodde jeg det sto at dette var grunnen til at hun fikk tenner så tidlig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...