Gå til innhold

Problemer med pumping


Benni1

Anbefalte innlegg

Sønnen min er nå 6 måneder. Ammingen går bra (4 ganger om dagen og en gang om natten), men jeg synes det er kjekt å ha litt ekstra melk i fryseren hvis jeg skal ut e.l. Problemet er at jeg ikke får til å pumpe meg. De første tre månedene var ikke dette noe problem, men nå virker det som om utdrivningsrefleksen svikter (det tar ofte lang tid før den setter inn ved amming også). Hvis jeg ruller brystvorten mellom tommel og pekefinger, ser på bilder av barnet mitt og er veldig tålmodig kan det hende jeg får det til etter en halv time med pumping. Men siden det tar så lang tid og krever så mye arbeid er det sjelden jeg gidder/har tid til å pumpe. Er det noen som har tips? Må jeg ha en bedre grunn for å få nesespray med oxitocin?

Jeg har ikke lyst til å gi morsmelktillegg, men jeg gir han jo grøt, så det har vel kanskje ikke så mye å si om han får et erstatningsmåltid en sjelden gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Benni1,

Det du beskriver er et vanlig problem. Det blir gjerne vanskeligere å pumpe etter hvert av den grunn du beskriver. Det er også vanlig at barnet må suge lengre før melken renner til ettter de første 6 månedene. Noen råd i forhold til pumping er å gjøre det om morgonen etter første ammemåltid, da er det gjerne litt overskuddsmelk. Bruk gjerne barnet til å sette i gang utdrivningsrefleksen. Bruk varme på brystene når du pumper. Ikke sett deg ned for å pumpe når du har dårlig tid eller føler deg stresset, det kan hemme utdrivningsrefleksen. Noen har hjelp av å høre på rennende vann, du kan også prøve å lukke øynene puste dypt og tenke på vann som renner, melk som renner etc.

Hvis du gir barnet ditt grøt som skal blandes med vann så får han allerede morsmelkerstatning i grøten.

Jeg tror ikke du vil få problem med å få resept på oxytocinspray. Du kan prøve å se om det hjelper. Bruk det kun de få ganger som du pumper.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...