Gå til innhold

Hvordan stemme en mandolin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi spilte mandolin på ungdomsskolen (leeeeenge siden), og jeg mener å huske at strengene er de samme som på en fiolin(?). ALtså stemmer du ut fra A-strengen først (etter stemmegaffel, piano, evt renstemt gitar), og så de andre strengene etterpå.

Hjalp dette?

Vi spilte mandolin på ungdomsskolen (leeeeenge siden), og jeg mener å huske at strengene er de samme som på en fiolin(?). ALtså stemmer du ut fra A-strengen først (etter stemmegaffel, piano, evt renstemt gitar), og så de andre strengene etterpå.

Hjalp dette?

Hvilken streng er A-strengen,og hvilke toner skal de andre strengene være?

Hvilken streng er A-strengen,og hvilke toner skal de andre strengene være?

På en fiolin er det slik:

A er den nest høyeste. E er den høyeste. Så ovenfra og ned er det E-A-D-G. Hvis du spiller dette på et piano tror jeg du kjenner igjen den "melodien" du er vant til å høre under stemming. Det stemmer i alle fall med melodien inni mitt hode, selv om jeg ikke har noen fiolin her.

Mandolin vet jeg ikke.

Gjest Kurt Kubein

Den fantastiske instrumentalisten Kurt Kubein kan hjelpe deg. Som folka under her nevner, er mandolin og fiolin sdglkmsdlg.

For å stemme en mandolin etter etter gitar:

Først trykker du ned gitarens E-streng (altså 1. streng) i 12. bånd. Da får du tonen E som mandolinens 1. streng (E) skal klinge likt med.

Så trykker du ned 1. streng (E-strengen) på gitaren i 5. bånd og da får du tonen A som mandolinens A-streng skal klinge likt med.

Så trykker du ned gitarens H-streng i 3. bånd og får da tonen D som mandolinens D-streng skal klinge likt med.

Til slutt løs G-streng (hehe) som mandolinens G-streng skal klinge likt med.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...