Gå til innhold

Schizofreni

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen schizofreni. Jeg er for 2 måneder siden utskrevet fra psykiatrisk sykehus, og jeg var innlagt i 2 og et halvt år. nå bor jeg på et etterverns hjem og skal være der en stund fremover. jeg er innlagt frivillig.

helt konkret har jeg fått diagnosen paranoid schizofreni.

Jeg går fast til en psykiater 1 gang i uken i tillegg til oppfølging fra primærlege og personalet på ettervernshjemmet.

Jeg har ikke følt meg så bra i det siste, vært slapp og trøtt, sover dårlig, og har lite energi. ligger for det meste i sengen min, føler jeg har behov for å kvile, aktiviteter jeg var glad i der har gleden forsvunnet. jeg føler jeg ikke får nok hjelp på ettervernshjemmet.

jeg er veldig sårbar, og tenner lett, blir lett irritert og kan utagere hvis noen går imot meg.

Jeg tar ikke medisinene mine alltid og blir veldig dårlig av og ikke ta dem. for en uke siden ville psykiateren legge meg inn på nytt men jeg sa nei. det jeg er redd for er om han kan tvangsinnlegge meg hvis jeg ikke har tatt medisinene mine. Jeg er også sterkt psykotisk med både syns og følelses hallusinasjoner hver eneste kveld. jeg sover dårlig hallusinasjonene forstyrrer søvnen min. jeg ser vesener fra andre planeter, mange mennesker som vandrer i rommet og går oppi sengen min og de tar på meg på hele kroppen. dette synes jeg er ubehagelig. må jeg ha det slik med så sterke hallusinasjoner hver eneste dag? vesenet er også under sengen min og latt meg sveve i luften hver eneste kveld. kan også se de inni kroppen min. de prøver å trekke ut tennene mine og brekke nesen min. jeg føler nå at alle motarbeider meg og er imot meg, mange prøver å bryte meg ned og ikke bygge meg opp,folk sårer meg i kommentarer og jeg tåler absolutt ikke kvasse ord mot meg. jeg er i tillegg for tiden veldig opptatt av sykdommer og at jeg har både det ene og det andre. jeg ber allmennlegen om å få gå til mange spesialister for å undersøke meg er dette gale av meg?

jeg føler en viss trygghet i å bli undersøkt, men er det normalt å være så redd for kroppen sin?

jeg er veldig redd for å bli tvangsinnlagt, og jeg vil spørre om noe av det jeg har skrevet er en grunn for psykiateren og tvangsinnlegge meg. hvortid kan lege tvangsinnlegge en person?

håper på raskt svar

nb er veldig bekymret nå for helsen min

hege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127915-schizofreni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men vil du ikke gjerne ha hjelp og bli bedre? Det må jo være en uutholdelig situasjon - jeg vet, for jeg opplever mye av det samme som deg. Er livredd for tvangsinnleggelse selv, og holder viselig kjeft når jeg er hos psykiateren min. Hva slags medisin får du? Dersom du syns det er vanskelig å holde orden på medisinen, kan du kanskje få depot sprøyter? Jeg fikk det for ikke å slutte, samt at jeg skulle slippe å ta avgjørelsen om jeg skulle eller ikke skulle ta medisinen hver eneste dag.

Jeg er også inne i en dårlig fase akkurat nå, og har flere opphold på psykehus bak meg. Har også diagnosen paranoid schizofreni. Jeg forstår din redsel for å bli innlagt - det er ikke akkurat gøy på avdelingen. Men kan du ikke ta opp dette med psykiateren din, så kan dere kanskje jobbe dere gjennom dette sammen? Det er jo ikke sikkert at han syns innleggelse er eneste alternativ. Kanskje kan dere først prøve å øke medisinene og ha flere timer i uka med samtaleterapi? Jeg håper det går bra med deg - jeg vet selv at jeg må til pærs i morgen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127915-schizofreni/#findComment-779544
Del på andre sider

Men vil du ikke gjerne ha hjelp og bli bedre? Det må jo være en uutholdelig situasjon - jeg vet, for jeg opplever mye av det samme som deg. Er livredd for tvangsinnleggelse selv, og holder viselig kjeft når jeg er hos psykiateren min. Hva slags medisin får du? Dersom du syns det er vanskelig å holde orden på medisinen, kan du kanskje få depot sprøyter? Jeg fikk det for ikke å slutte, samt at jeg skulle slippe å ta avgjørelsen om jeg skulle eller ikke skulle ta medisinen hver eneste dag.

Jeg er også inne i en dårlig fase akkurat nå, og har flere opphold på psykehus bak meg. Har også diagnosen paranoid schizofreni. Jeg forstår din redsel for å bli innlagt - det er ikke akkurat gøy på avdelingen. Men kan du ikke ta opp dette med psykiateren din, så kan dere kanskje jobbe dere gjennom dette sammen? Det er jo ikke sikkert at han syns innleggelse er eneste alternativ. Kanskje kan dere først prøve å øke medisinene og ha flere timer i uka med samtaleterapi? Jeg håper det går bra med deg - jeg vet selv at jeg må til pærs i morgen...

jeg går på zeldox, cipramil, imovane og vallergan

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127915-schizofreni/#findComment-779632
Del på andre sider

jeg går på zeldox, cipramil, imovane og vallergan

Jeg går på Risperdal, Cipralex og Rivotril/Vival. Risperdal finnes som depot sprøyter, og den settes av lege hver 14. dag. Du burde helt klart vurdere det dersom du som meg opplever å ha stemmer som går imot medisineringen, slik at den daglige medisineringen er vanskelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127915-schizofreni/#findComment-779714
Del på andre sider

Annonse

jeg leste nå at du også har problemer med å ta medisinene dine.. er du klar over hva det er som skjer med deg de dagene du ikke tar dem? Hvorfor lar du være? jeg leste en annens råd her om depot sprøyte. Det støtter jeg100 %. men hvis du også tar tabletter og er redd for å ikke klare det hver dag, går det an å få hjelp av hjemmesykepleien der du bor? Min venn går hver dag til hjemmesykepleien og tar der zyprexatabletten. Hvis det er vanskelig for deg å dra til selv, så kan du spørre legen din om ikke han kan si til hjememsykepleien at de må oppsøke deg daglig for å minne deg på å ta den. kanskje dette høres vanskelig ut for deg--men tenk på det. Du er opptatt av å ikke bli innlagt, og da er det om å gjøre og finne løsninger som hindrer det! Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127915-schizofreni/#findComment-780156
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...