Gjest god grunn til bekymring Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Han har bodd alene sammen med mamma hele tiden, vi er også 4 eldre søsken som flytta ut før han var født. Min mor har vært langt fra kompetent til å oppdra så mange barn, 2 av oss eldre går det bra med, 2 av de andre har store psykiske lidelser, rusmisbruk osv. MEN, så over til dems situasjon. La oss kalle min lillebror for Espen. Espen er ekstremt overvektig. Han har ekstreme strekkemerker på hele kroppen som følge av rask vektøkning. Min mor er også overvektig, og de bruker mat som både belønning og trøst. De har store økonomiske vanskeliligheter pga min mor ikke har utdannelse eller erfaring til å kunne få en grei jobb ( hun sitter nå deltid i butikk-kasse). HUn har en tendens til å utsette alle regninger eller la være å betale dem, slik at hun kan gi Espen ting han trenger, og at de kan kose seg med kino-turer etc. For ikke lenge siden ble strømmen stengt hos dem pga hun ikke betalte strømregningen. Hun leier en kommunal bolig og skylder 40 000,- i husleie. Osv osv osv. De har et litt "stusselig" hjem, ikke data, noe som Espen er meget flau over, siden alle andre på skolen har dette. Så over til kjernen i problemet. Espen tror han MÅ ha penger hele tiden, han MÅ kjøpe seg nye ting, han MÅ få penger til spill, han er helt desperat etter penger, og blir totalt knust og får sammenbrudd dersom mamma til slutt, etter masse nødløgner må fortelle at hun ikke fikk de pengene hun hadde trodd allikevel. Han må altså kompensere for manglende opplevelser, kompensere for manglende trygghet, komplekser osv. ved å bruke penger, han er dessuten fryktelig flau over vår mor som ikke har en "normal" jobb. ikke førerkort og bil, ikke et liv. han savner altså et normalt liv !!!!!!!! Jeg er meget bekymret for hans fremtid... han er i en alder, hvor en retning skal bestemmes. Allerede i dag er han sammen med andre svake , og jeg er redd det fort kan bli rusmisbrukere av dem.... for å rømme litt fra den tøffe virkeligheten de har. Så, vær så snill, du som har lest alt dette, kan du komme med innspill, tips, ideer, til hvordan de/jeg kan bidra til å løse denne floken. Jeg skjønner jo at det er kun dem selv som kan gjøre noe med situasjonen... !!! Min mor går nå til psykolig, og Espen har 2 ganger tidligere vært henvist til BUP uten å komme inn. De trenger økonomisk støtte, men får ikke av sosialen , pga de ligger over den normen. MEN, det må da finnes noe hjelp, så lenge det er økonomien som i første omgang tar knekken på dem. Og når det er i orden, så kan man jo gå i dybden og behandle det psykologiske... og deretter de alvorlige vektproblemene. Håper på innspill - min brors liv er truet !! HJELP ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127935-hjelp-broren-min-p%C3%A5-13-han-m%C3%A5-ha-hjelp-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
breed Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Han må ha hjelp ja! Det er helt tydelig! Så fælt for deg å sitte på utsiden og se alle disse problemer og føle deg helt maktesløs! Jeg er enig med deg i at de må ville ut av det selv, man kan ikke tvangsbehandle folk så lenge de ikke er til skade for seg selv eller andre. Broren din trenger hjelp; hvem kan hjelpe han? Kunne du ha kontaktet helsesøster på skolen han går, og evt.klassestyrer? Fortalt din bekymring for broren, og hørt om ikke helsesøster kunne tatt noen samtaler med han? Helsesøster kan også henvise til BUP, og det kan læreren gjøre også. Det står i avisene for tiden at det skal satses mer for barn og unge innen psykiatrien, og at ventelistene skal ned. Får håpe at dette kommer broren din til gode. Vet fastlegen om dette? legen kan også henvise til BUP, og skrive en grundig søknad. Det veier tyngre hos BUP når søknader kommer både fra lege og skole. Lykke til begge to!! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127935-hjelp-broren-min-p%C3%A5-13-han-m%C3%A5-ha-hjelp-n%C3%A5/#findComment-779185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eval Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Jeg er enig i at økonomien kan se ut som roten til problemene. Men ofte er det jo en ond sirkel med økonomi og psyke - med dårlig økonomi blir en så sliten at en ikke har krefter til å å styre økonomien, og enda dårligere økonomi gjør en enda mer fortvilet. Osv. For å bryte denne onde sirkelen er det derfor kanskje lurt å begynne med psykisk hjelp for begge to. Er mor motivert for å få hjelp til det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127935-hjelp-broren-min-p%C3%A5-13-han-m%C3%A5-ha-hjelp-n%C3%A5/#findComment-779348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Kan han ikke flytte en periode til en av dere eldre søsken? Slik at moren di kan få hjelp så hun kan klare å ta seg av broren din seinere. Ellers så kan dere ta kontakt med barnevernet. De er nok den riktige instansen i dette tilfelle. Helsesøster og læreren har ikke noe med dette å gjøre hvis han ikke har skoleproblemer. Så kan dere ta telefonkontakt med bup og forklare problemet, jeg fikk inn datteren min på 14 dager da jeg skønte hun hadde problemer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127935-hjelp-broren-min-p%C3%A5-13-han-m%C3%A5-ha-hjelp-n%C3%A5/#findComment-779552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Jeg tror det er helt nødvendig, i det minste for en tid at han kommer i et annet hjem. Kan han flytte til sin far eller til eldre søsken? Dersom dette ikke er mulig, bør han få hjelp fra barnevernet. Kanskje kan han få en avlastningsfamilie. Disse an gi han både sunn omsorg og grenser, noe hans mor tydeligvis ikke kan gi han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127935-hjelp-broren-min-p%C3%A5-13-han-m%C3%A5-ha-hjelp-n%C3%A5/#findComment-779856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.