Gå til innhold

Amming av adoptert barn


Gjest Venter spent

Anbefalte innlegg

Gjest Venter spent

Vi skal snart adoptere og jeg ønsker, noe avhengig av barnets alder, å forsøke å amme barnet.

Jeg har ammet egenfødt uten problemer, og har kanskje noen få dråper melk igjen... Vet ikke hvor lenge de vil vare...

Det jeg lurer på er hvordan jeg mest effektivt kan få opp melkeproduksjonen igjen. Finnes det tabletter, sprøyeter e.l. som kan sette fart i prosessen ut over "drikke&pumpe-tekniken"? Hvordan får jeg evt. tak i disse og hvordan brukes de?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Dette har jeg ikke så god greie på, men jeg ville nokså snart som mulig håndpumpet brystene. Du kan kjøpe ammete på apoteket, og der har de også en nesespray som hjelper, men det er vel særlig på utdrivingsrefleksen, tror jeg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære venter spent. Den mest effektive måten å få melkeproduksjonen opp igjen er å ha et barn som suger villig, hyppig og lenge. Det vil være mange faktorer som spiller inn her som blant annet barnets alder, om fast føde er introdusert og bruk av flaskesmokk. Hvis barnet er villig til å ta brystet kan det være en god ide å bruke hjelpebryst. Når barnet suger på brystet vil han/hun få ekstra melk samtidig som brystene blir stimulert til å produsere melk. Du vil også da vite hvor mye barnet får i seg til hvert måltid. Hvis du ikke kjenner denne metoden fra før så kan ta kontakt med Nasjonalt ammesenter så kan jeg sende deg den informasjonen du trenger. Som andre nevner vil også pumping og håndmelking være effektive metoder. Det hadde vært veldig interssant å høre om dine erfaringer med eventuelt å amme et adoptert barn så vi hører gjerne fra deg igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...