Gå til innhold

Fritt fett i blodet, hva er det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente som har tatt noen blodprøver hos lege . I svarbrevet står det at jeg har mye fritt fett i blodet. Hva betyr det? Har det noe med kolestrol å gjøre?

Og kanskje viktigst, er det noe jeg kan gjøre selv for å bedre dette, trening,legge om kosthold o.l? Er 29 år og ikke overvektig og har alltid hatt svært god helse. Trener et par ganger i uken. Har vært mye fester i de siste par månedene, med mye alkohol og usunn mat. Kan dette virke inn? Har også familiemedlemmer på begge sider som har hatt høyt kolestrol. Har det noe å si?Hvis jeg endrer kosthold og trener mer, hvor lang tid tar det å oppnå en forbedring?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127958-fritt-fett-i-blodet-hva-er-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at legen din med "fritt fett" mener såkalte triglycerider.

Lipid-status ( fettmengder ) i blodet bør måles fastende for å få sikre verdier. Kolesterol, med undergruppene LDL ( den dårlige) og HDL ( den gode)forteller nok mest om risiko for hjertesykdommer. Triglycerider er mer et "her-og-nå" bilde; som gjenspeiler levesett og fettinntak siste tiden. Legen må vurdere total-risikoen din for hjertesykdom. Kostholdsendringer vil virke positivt; resultat sees etter få uker. Påleiring av fett i åreveggene skjer kontinuerlig hele livet; en kortvarig bedring har liten betydning..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...