Gå til innhold

Kan man tørke blomsterhoder med SALT??

Anbefalte innlegg

Bare lurer:-)

Har fått en nydelig Gardenia til å blomstre på nytt, og siden blomstene dufter så utrolig herlig også som tørre, kunne jeg tenke meg å prøve og bevare dem. Bare blomsterhodene altså. Men jeg vil gjerne ha dem "som stivnet i øyeblikket", tørket på en måte som gjør at de ikke krøller seg og blir stygge (slik lufttørkede blomster gjør).

Har noen tips til meg?

Tro om det funker å legge blomsterhodene på en seng av salt, også drysse lett over med mere salt til blomsterhodene er helt dekket...?

Noen som har andre tips ? Ting man "har i huset" og som kan brukes til å tørke blomsterhoder, uten at blomsterhodene krøller seg sammen og blir stygge?

Fortsetter under...

Det finnes blå sand man kan få kjøpt i hobbybutikker. Den skal være bra.

Jeg prøvde, etter tips, med vaskepulver. Det gikk fint. Men da er det bare blomsterhodene jeg har prøvd da.

Vaskepulver? Sånn til klesvask, altså?

Det er bare blomsterhodene jeg har tenkt å tørke også. Se overskrifta:-)

Vaskepulver? Sånn til klesvask, altså?

Det er bare blomsterhodene jeg har tenkt å tørke også. Se overskrifta:-)

He he he. For sent på kvelden...

Altså vaskepulver, helt vanlig. Ha et godt lag i bunnen av boksen du skal tørke i, hell over pulver. Sørg for å få godt med pulver nedimellom kronbladene (husker ikke åssen gardenia ser ut) og et passe lag på toppen.

Jeg tørket roser på den måten.

Eh men du, kanskje satse på blå sand, siden du også var intr i å bevare lukta....

Joda, men den blå sanden koster noen hundrelapper pr bøtte. Hvis jeg ikke husker helt feil...? Har sjekket prisen før, bl.a. hos Mester Grønn.

Hadde håpet å slippe billigere unna da, vettø, og gjerne med noe man allerede har i huset :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...