Gå til innhold

Avskaff monarkiet

Anbefalte innlegg

Gjest jassådu
Skrevet

Hun har det nok mest i kjeften, ja. Men hun er en DRONNING i fylla.

Har det i kjeften....brukte kjeften til litt av hvert da....i see!

Men etter det jeg har lest sto det dårlig til med det som Ari var tildelt fra naturens side.ssss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det koster penger, men det var vel ikke det som var saken her?

Saken var vel bare at folk var "lei" monarkiet, i følge innsenderen. Men h*n sier ikke noe om hvorfor.

Et argument mange bruker er jo at det er dyrt, så jeg prøvde bare å avkrefte dette.

Skrevet

Klart det koster penger, men det var vel ikke det som var saken her?

Nei, saken har dreide som at kongen er sliten.

Et meget godt argument i fredagsdebatten.

Gjest allenick
Skrevet

Du viser så flott til statistikker. Jeg spør igjen: Hvor finnes disse?

I fall det ikke er statistikker, men meningsmålinger: Hvilke er dette? Hvor mange har svart? Hva var spørsmålet? Når ble målingen foretatt?

Såvidt meg bekjent er omlag 10 prosent av befolkningen for en republikk i Norge.

Nix,det er garantert feil tall,garantert.Vi trenger en skikkelig folkeavstemning her,og det bør vi få.

Gjest Atter en konge
Skrevet

Har det i kjeften....brukte kjeften til litt av hvert da....i see!

Men etter det jeg har lest sto det dårlig til med det som Ari var tildelt fra naturens side.ssss.

Det meste virker vel lite på en som er så stor i kjeften som henne, hehe.

Gjest flertallet bestemmer
Skrevet

Nix,det er garantert feil tall,garantert.Vi trenger en skikkelig folkeavstemning her,og det bør vi få.

Greit for meg.

Gjest viktigst
Skrevet

Saken var vel bare at folk var "lei" monarkiet, i følge innsenderen. Men h*n sier ikke noe om hvorfor.

Et argument mange bruker er jo at det er dyrt, så jeg prøvde bare å avkrefte dette.

Det var nok det at kongen er født til rollen, og ikke folkevalgt.

Skrevet

Det var nok det at kongen er født til rollen, og ikke folkevalgt.

Jeg er enig i at det er litt "umoderne" at Kongen er født til det, og ikke valgt. Men så lenge han gjør en god jobb, og folket vil ha ham, synes jeg godt vi kan ha monarki inntil videre.

Men den dagen vi får en idiot til konge, kan det godt hende jeg også blir republikaner.

Skrevet

Du vinner ikke særlig tilslutning til rebublikk, når du er så upresis og tåkete med statistikk for eller i mot.

I deg har republikanerne en særdeles dårlig representant.

Skrevet

Garantert feil? Jahaja. Jeg viste til en undersøkelse gjort av Diaforsk i 1998. I 1991 var det 96 prosent som ønsket å beholde kongehuset.

I mai 2003 offentliggjorde Aftenposten en undersøkelse som viste at en 1/3 av befolkingen var mer _kritiske_ til kongehuset.

Skrevet

Garantert feil? Jahaja. Jeg viste til en undersøkelse gjort av Diaforsk i 1998. I 1991 var det 96 prosent som ønsket å beholde kongehuset.

I mai 2003 offentliggjorde Aftenposten en undersøkelse som viste at en 1/3 av befolkingen var mer _kritiske_ til kongehuset.

Høres riktig ut.

Det er bare pripne 80-åringer som ikke liker alenemødre eller forfattere som skriver om homoseksualitet som har endret syn på Kongehuset på grunn av de senere års begivenheter.

Skrevet

Høres riktig ut.

Det er bare pripne 80-åringer som ikke liker alenemødre eller forfattere som skriver om homoseksualitet som har endret syn på Kongehuset på grunn av de senere års begivenheter.

Problemet er at de aller, aller fleste bruker rent følelsemessige og ikke saklige argumenter.

Å si at man er imot kongehuset nettopp pga Mette Marit er ikke et saklig argument.

Skrevet

Problemet er at de aller, aller fleste bruker rent følelsemessige og ikke saklige argumenter.

Å si at man er imot kongehuset nettopp pga Mette Marit er ikke et saklig argument.

Nettop. Men nå er det ikke noe saklig grunn for å ha Kongehuset i første omgang. Det er et symbol, noe som virker samlende på folket osv. Det er følelser det handler om her. Og jeg ser i og for seg ikke noe galt i det.

Gjest strandhai
Skrevet

Oisann, det var vel ikke akkurat det mest velformulerte innlegget jeg har sett her i det siste.

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan komme med litt klarere statistikker og bedre bevis for dine påstander om alt er sånn som du sier.

Det er mulig mange av dere har misforstått Kongehusets rolle i Norge i dag. Finere folk til å representere landet vårt tror jeg ikke vi har her. Jeg har utrolig stor respekt for Kongefamilien, selv med sine sorte får....

En president? Du vil seriøst ha en president til å styre Norge? Er du helt på jordet, eller har vi kanskje glemt å koble til hjernen i det vi sto opp i dag?

Hvis "flertallet i Norge" vil ha republikk, hvorfor tar ingen av de store politiske partiene dette opp til debatt da?

Jeg gleder meg virkelig til den dagen alle dere såkalte "republikanere" innser hva Kongehuset betyr for Norge.

Gjest kjære vene
Skrevet

Oisann, det var vel ikke akkurat det mest velformulerte innlegget jeg har sett her i det siste.

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan komme med litt klarere statistikker og bedre bevis for dine påstander om alt er sånn som du sier.

Det er mulig mange av dere har misforstått Kongehusets rolle i Norge i dag. Finere folk til å representere landet vårt tror jeg ikke vi har her. Jeg har utrolig stor respekt for Kongefamilien, selv med sine sorte får....

En president? Du vil seriøst ha en president til å styre Norge? Er du helt på jordet, eller har vi kanskje glemt å koble til hjernen i det vi sto opp i dag?

Hvis "flertallet i Norge" vil ha republikk, hvorfor tar ingen av de store politiske partiene dette opp til debatt da?

Jeg gleder meg virkelig til den dagen alle dere såkalte "republikanere" innser hva Kongehuset betyr for Norge.

Glemt å koble til hjernen?

Jaha? Så alle land som har president, der har folket utkoblete hjerner?

Det å ha republikk og president er en styreform, akkurat som monarki med statsminister og regjering er det. Personlig har jeg vanskelig for å se hva som er så viktig for Norge med kongehuset.

Jeg tror ikke det er flertall for avskaffelse av monarkiet, men personlig er jeg likevel for det. Ikke fordi jeg syns de kongelige er dårlige mennesker, men fordi jeg ikke syns monarki er den beste styreformen.

Jeg ville heller fått være med å velge hvem som skulle være øverste leder i landet vårt, ja.

Gjest papirtiger
Skrevet

Alt jeg har lest de siste årene og alle undersøkelser og statistikker viser det.Og vi hører da folkets misnøye rundt om!

Et typisk tilfelle av representativ heurostikk... Selv om du leser at mange er imot kongehuset, så betyr ikke det at flesteparten er det :)

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Men hva skal Se & Hør skrive om da?

Ja, det var jo et ufattelig godt argument for å beholde monarkiet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...