Gå til innhold

Bunad til jenter, hva med guttene?

Anbefalte innlegg

Gjest Linda B.

Det er jo vanlig at jenter har bunad til konfirmasjonen. Betaler dere denne og evt. får guttene tilsvarende i penger?

Eller hvordan gjør dere det? Er jo litt urettferdig at jentene får bunad og guttene ingenting, men det er kankje ikke helt rett at gutene skal få pengene heller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128183-bunad-til-jenter-hva-med-guttene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pharmacia

Enhver står jo fritt til å gi sitt barn, gutt eller jente, bunad. Hvorfor det ikke er vanlig at gutter får bunad, vet jeg ikke. Og jeg tror neppe at gutter får verdien av en ekte bunad. Så dette er vel bare enda et eksempel på at gutter forfordeles.

Kizza1365380506

Vår datter ville ha bunad og fikk det samt at hun fikk tv til rommet. Min sønn ville ikke ha noen av delene. Han fikk dress (som jo heller ikke er billig) av gudmoren. Så nå har han fått mobil til 3000 kroner av oss: Jeg synes ikke det er helt rett, men det er jo omtrendt hva en tv ville koste idag (kanskje litt mer).

Det er jo ett valg de gjør. Og tenk på alle pengene du sparer fremover i klær til datteren. Det er også noe en bør ta med i beregningen synes jeg.

Mvh

Enhver står jo fritt til å gi sitt barn, gutt eller jente, bunad. Hvorfor det ikke er vanlig at gutter får bunad, vet jeg ikke. Og jeg tror neppe at gutter får verdien av en ekte bunad. Så dette er vel bare enda et eksempel på at gutter forfordeles.

Om man ser bort fra at det er mindre vanlig at menn bruker bunad enn kvinner, er det en annen viktig grunn til at gutter sjelden får bunad når de konfirmeres.

De aller fleste gutter i 15-års alderen har rett og slett så mye igjen å vokse at det er helt upraktisk å investere i et slikt plagg. Jenter derimot er nærmere endelig størrelse ved samme alder.

Gjest Linda B.

Sikker på at gutten virkelig VIL ha bunad?

Nei han vil ikke ha bunad. Det er det som er problemet, for hvis han ville hatt, skulle han fått. Men han mener det er urettferdig at søsteren får, og mener han bør få tilsvarende i penger, ellers så vil han ha bunad og selge den...

Annonse

Gjest Linda B.

Vår datter ville ha bunad og fikk det samt at hun fikk tv til rommet. Min sønn ville ikke ha noen av delene. Han fikk dress (som jo heller ikke er billig) av gudmoren. Så nå har han fått mobil til 3000 kroner av oss: Jeg synes ikke det er helt rett, men det er jo omtrendt hva en tv ville koste idag (kanskje litt mer).

Det er jo ett valg de gjør. Og tenk på alle pengene du sparer fremover i klær til datteren. Det er også noe en bør ta med i beregningen synes jeg.

Mvh

Datteren må ha finklær utenom bunaden alikevell. Her vi bor bruker vi ikke bunad til jul f.eks. Så jeg føler ikke vi sparer noe på det.

Kizza1365380506

Datteren må ha finklær utenom bunaden alikevell. Her vi bor bruker vi ikke bunad til jul f.eks. Så jeg føler ikke vi sparer noe på det.

Når ungene er 15 og bruker klærene på 17. mai, i andre konfimasjoner, bryllup osv så må du innrømme at du vil spare ganske mye penger på akkurat det. Jeg har hatt bunad siden jeg var 13, og har ikke tall på alle de gangene jeg har sluppet å gå ut å kjøpe dyre besteklær. Spesielt i den tiden vi startet familie selv.

Mvh

Både gutter og jenter velger jo selv om de ønsker seg bunad eller ikke.

En jente kan jo også ønske seg penger framfor bunad.

Dersom jenta får bunad må gutten få tilsvarende i penger eller noe annet.

En må jo gi like mye til begge to. Hva er feil med det?

Både gutter og jenter velger jo selv om de ønsker seg bunad eller ikke.

En jente kan jo også ønske seg penger framfor bunad.

Dersom jenta får bunad må gutten få tilsvarende i penger eller noe annet.

En må jo gi like mye til begge to. Hva er feil med det?

Jeg tror det er mange foreldre / besteforeldre som gjerne gir en bunad til mange tusen til konfirmasjonen, men som ikke synes det er like aktuelt å gi en tilsvarende pengesum som brukes til noe som er utdatert fem år senere.

Jenta får budnad med smykker og hele stasen om hun ønsker seg det.

Gutten får dress, noe som er mye billigere, om han ikke ønsker seg budnad. Så får han eksempel trommesett i tillegg.

I ettertid kan man jo angre både den ene eller andre veien, men begge deler er jo like mye verdt, og kan faktisk også selges for en god slump.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...