toaskogl Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 jeg har tidligere skrevet et innlegg hvor jeg etterlyste et bedre samarbeide mellom legebehandling og alternative behandlingsmetoder. Desverre så sporet det hele av i en disputt om dokumentasjon. Min intensjon er kun å snakke om det som forefinnes av medisinske og alternative tilbud, og hva vi selv kan gjøre for å påvirke vår egen helsesituasjon. Hva hver og en av oss skal forholde oss til må selvfølgelig den enkelte bestemme selv. Det er forøvrig vanskelig å gå inn på alle mulige detaljer i et slikt innlegg. Derfor har jeg i første omgang valgt noen generelle hovedområder. Alvorlige sykdommer og akutte tilstander må man overlate til legevitenskapen å ta seg av, men den generelle helsetilstand og mindre plager kan ha god nytte av alternative tilbud.Det som er viktig er at det som blir beskrevet er så riktig som mulig. Jeg vet ikke hvor jeg skal finne den type vitenskapelige dokumentasjon som enkelte mennesker krever å få, men jeg tror at folk flest er i stand til å vurdere det meste på egenhånd. Det jeg skriver om er basert på egne erfaringer, andres erfaringer, bøker om alternative medisin og behandlingsformer, helselitteratur, kosthold, fysiologi, ærnæring og kosttillegg, artikler i helseblader, osv. Noen vil kanskje velge å være uenig i det jeg skriver. Det er selvfølgelig greit, men uansett er det meget viktig å ha et kritisk, undersøkende blikk på det man forholder seg til, slik at det man velger er det mest gunstige for kropp og sinn. Jeg har ikke et religiøst forhold til alternativ tenkning, men jeg synes en del av det er interessant og spennende. Jeg synes også at skolemedisinen er spennende, og den blir stadig bedre. Det jeg skriver vil neppe være interessant for alle, men kanskje for noen. Når det gjelder medisiner kan man aldri være 100% sikker på virkningsgraden før man har prøvd. Verden over er det folk som har prøvet både legemidler og alternative midler med gode resultater, andre igjen med dårlige resultater. Er vi syke må vi selvsagt forholde oss til legens kunnskaper. I tillegg gjør det ingenting om vi skaffer oss litt kunnskap om kropp og helse på egenhånd. Mange sykdommer og og plager oppstår på grunn av feilærnæring, for lite mosjon og frisk luft. Der kan bl.a.. kosttilskudd være en god hjelp for å opprette balansen i kroppen igjen og bedre immunforsvaret. Medisiner og kosttillegg kan ikke erstatte et godt kosthold og en sunn livsstil, men kan være et nyttig tilskudd for å fremme en god helse sammen med andre ting. Det er et velkjent fenomen at flere og flere mennesker blir overvektige og syke på forskjellige måter. Lista over menneskelige plager og sykdommer blir stadig lengre og antallet øker. Det er også kjent at det finnes mange virkningsfulle legemidler(som dekkes av legemiddelloven) som også har så mange bivirkninger at man etter hvert har vært nødt til å ta nye medisiner mot bivirkningene igjen. Man kommer fort inn i en ond sirkel. Noen ganger er man nødt til å ta sterke medisiner for å kunne leve med sykdommene sine. (sterke medisiner svekker ofte immunforsvaret) For å holde seg frisk og fungere best mulig trenger kroppen jevn tilgang av mange forskjellige stoffer for å opprettholde en best mulig helse og et sterkt immunforsvar, som; rikelig med RENT VANN for å opprettholde væskebalansen, FIBER fra frukt,grønnsaker og korn for at næringsopptaket i tarmen skal være bra og for at det ikke skal utvikles giftige slaggstoffer, VITAMINER OG MINERALER for at cellene skal fungere optimalt, PROTEINER for å kunne bygge nye celler, essensielle FETTSYRER som er viktige for forbrenningen i cellene, KARBOHYDRATER for å få nok energi. Rikelig med frisk luft for et godt oksygenopptak, mosjon for å opprettholde musklene og kroppens bevegelighet, osv. En del viktige næringsstoffer er det lite av i den maten vi spiser. Det er også kjent at næringsmidlene våre innholder mindre vitaminer og mineraler enn før p.g.a dårligere jordsmonn, tidligere innhøsting, lang lagringstid, for lite solmodning osv. Det innebærer at vi må spise mer av all slags mat for å få næring nok til å fungere optimalt og holde kroppen sunn og frisk. Mange sykdommer skyldes feilærnæring. Fedme kan betraktes som en sykdom, som kan ha flere årsaker; som f.eks. for stort inntak av karbohydrater som ikke forbrennes ordentlig, men lagres i kroppen som fett, ofte også p.g.a for lite mosjon. En ting er veldig viktig å huske på; ingen medisiner, alternative medisiner og kostilskudd kan utrette mirakler, men de kan bedre livet vårt over tid.TING TAR TID. Det er mye vi kan gjøre selv for å bedre vår livskvalitet. Måtehold på en del områder kan være bra. Forøvrig er det vi som kjenner kroppen vår best, og vi som bestemmer hva vi skal gjøre med den. Med god kunnskap, forståelse og penger nok, vil hver enkelt av oss lettere kunne gjøre de valgene som er best for oss. Håper at det er flere som er positivt interessert i dette emnet og som vil bidra med sine kunnskaper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hei, Du skriver: "Desverre så sporet det hele av i en disputt om dokumentasjon." Nei, det var ingen avsporing, men gikk rett til hjertet i diskusjonen - nemlig manglende dokumentasjon. Det du gjør er som å diskutere hva man skal gjøre for at julenissen skal komme med fine presanger, uten å dokumentere at julenissen finnes. Og å sjekke noe som fundamentalt som om Alternativ Behandling faktisk fungerer kaller du en "avsporing". Det er vel det første man bør sjekke! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-781862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tosomlengter Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hei! ;o) Skal PRØVE å forholde meg kort. Jeg har selv tenkt og grublet mye over det du skriver i innlegget ditt i henholdtd til evnen til å bli gravid. Jeg er ikke helsefreak på min hals, men meg og min mann må likelvel sies å alltid ha hatt et nokså sunt og godt kosthold...elsker salater,frukt og grønt samt fisk og prøver og ikke spise så MYE av alt som er proppet fullt av hormoner for at dyra vi spiser skal vokse fortere. Forøvrig er vi masse ute inaturen og går, da vi har store hunder som krever mye mosjon, og får frisk luft så det monner! Vekta er der den skal være...ikke for mye og ikke for lite. Har ingen sykdommer...og aldri har vi røyka, fester med måte. Men blir nå likevel ikke gravid av "ukjent årsak". Det jeg samtidig ikke kan slutte og undre meg over er hvordan mennesker andre steder på jorda, der forholdene ikke er tilrettelagt slik som her, hvor tilgang til næring og rent vann er elendig, likevel greier å få barn!? Og ofte mange barn! Samme gjelder også narkomane etc som har et nokså dårlig ernærings-grunnlag og generelt sett en livsstil som er langt på nær sunn!?? Kjenner ei som har fire barn jeg, og hun lever på øl,piller og sigaretter - klarer ikke engang å spise! Er litt vanskelig da å forstå hvordan det i det hele tatt er mulig å bli gravid! Selvsagt burde man optimalisere forholdene for å få barn ved å ha en mer eller mindre normal vekt, sunn livsstil og kosthold...men det ser ikke akkurat ut som det alltid er løsningen.. desverre. Ussj, ble nå langt likevel dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-781985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tosomlengter Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Hei! ;o) Skal PRØVE å forholde meg kort. Jeg har selv tenkt og grublet mye over det du skriver i innlegget ditt i henholdtd til evnen til å bli gravid. Jeg er ikke helsefreak på min hals, men meg og min mann må likelvel sies å alltid ha hatt et nokså sunt og godt kosthold...elsker salater,frukt og grønt samt fisk og prøver og ikke spise så MYE av alt som er proppet fullt av hormoner for at dyra vi spiser skal vokse fortere. Forøvrig er vi masse ute inaturen og går, da vi har store hunder som krever mye mosjon, og får frisk luft så det monner! Vekta er der den skal være...ikke for mye og ikke for lite. Har ingen sykdommer...og aldri har vi røyka, fester med måte. Men blir nå likevel ikke gravid av "ukjent årsak". Det jeg samtidig ikke kan slutte og undre meg over er hvordan mennesker andre steder på jorda, der forholdene ikke er tilrettelagt slik som her, hvor tilgang til næring og rent vann er elendig, likevel greier å få barn!? Og ofte mange barn! Samme gjelder også narkomane etc som har et nokså dårlig ernærings-grunnlag og generelt sett en livsstil som er langt på nær sunn!?? Kjenner ei som har fire barn jeg, og hun lever på øl,piller og sigaretter - klarer ikke engang å spise! Er litt vanskelig da å forstå hvordan det i det hele tatt er mulig å bli gravid! Selvsagt burde man optimalisere forholdene for å få barn ved å ha en mer eller mindre normal vekt, sunn livsstil og kosthold...men det ser ikke akkurat ut som det alltid er løsningen.. desverre. Ussj, ble nå langt likevel dette. ....men antar problemstillingen jeg beskriver nok kan overføres til noe av det du skriver om likevel...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-781992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
toaskogl Skrevet 30. november 2003 Forfatter Del Skrevet 30. november 2003 Hei! ;o) Skal PRØVE å forholde meg kort. Jeg har selv tenkt og grublet mye over det du skriver i innlegget ditt i henholdtd til evnen til å bli gravid. Jeg er ikke helsefreak på min hals, men meg og min mann må likelvel sies å alltid ha hatt et nokså sunt og godt kosthold...elsker salater,frukt og grønt samt fisk og prøver og ikke spise så MYE av alt som er proppet fullt av hormoner for at dyra vi spiser skal vokse fortere. Forøvrig er vi masse ute inaturen og går, da vi har store hunder som krever mye mosjon, og får frisk luft så det monner! Vekta er der den skal være...ikke for mye og ikke for lite. Har ingen sykdommer...og aldri har vi røyka, fester med måte. Men blir nå likevel ikke gravid av "ukjent årsak". Det jeg samtidig ikke kan slutte og undre meg over er hvordan mennesker andre steder på jorda, der forholdene ikke er tilrettelagt slik som her, hvor tilgang til næring og rent vann er elendig, likevel greier å få barn!? Og ofte mange barn! Samme gjelder også narkomane etc som har et nokså dårlig ernærings-grunnlag og generelt sett en livsstil som er langt på nær sunn!?? Kjenner ei som har fire barn jeg, og hun lever på øl,piller og sigaretter - klarer ikke engang å spise! Er litt vanskelig da å forstå hvordan det i det hele tatt er mulig å bli gravid! Selvsagt burde man optimalisere forholdene for å få barn ved å ha en mer eller mindre normal vekt, sunn livsstil og kosthold...men det ser ikke akkurat ut som det alltid er løsningen.. desverre. Ussj, ble nå langt likevel dette. Tosomlengter: Dere høres ut som sunne mennesker med god livskvalitet, men dere mangler altså det som nesten alle par lengter etter: egne barn. Det er ofte ikke noen sammenheng mellom livskvalitet og evne til å få barn, så vidt jeg har forstått. Det er ikke vanskelig å forstå lengselen deres. Jeg har selv to nesten voksne barn, og er reservepappa for en 8-åring. Jeg skulle gjerne så gjerne hjulpet dere på en eller annen måte, men jeg har ikke noe svar å gi, da jeg ikke kjenner dere godt nok til å kunne stille de rette spørsmålene ang. deres situasjon. Det kan være mange ting som kan påvirke det å få barn, og det er først og fremst dere i samarbeid med leger/spesialister som kan finne ut av det. Jeg kjenner ikke fagterminologien så godt, så jeg må stille enkle spørsmål; er egg- og sædkvaliteten god? Har dere vært til full utredning? Jeg kan snakke nærmere med min nåværende samboer som hadde samme problemet for ca. 9 år siden. Hun og samboeren prøvde i 8 år, og holdt på med utredning i 2 år, før det plutselig gikk bra likevel. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-782047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tosomlengter Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Tosomlengter: Dere høres ut som sunne mennesker med god livskvalitet, men dere mangler altså det som nesten alle par lengter etter: egne barn. Det er ofte ikke noen sammenheng mellom livskvalitet og evne til å få barn, så vidt jeg har forstått. Det er ikke vanskelig å forstå lengselen deres. Jeg har selv to nesten voksne barn, og er reservepappa for en 8-åring. Jeg skulle gjerne så gjerne hjulpet dere på en eller annen måte, men jeg har ikke noe svar å gi, da jeg ikke kjenner dere godt nok til å kunne stille de rette spørsmålene ang. deres situasjon. Det kan være mange ting som kan påvirke det å få barn, og det er først og fremst dere i samarbeid med leger/spesialister som kan finne ut av det. Jeg kjenner ikke fagterminologien så godt, så jeg må stille enkle spørsmål; er egg- og sædkvaliteten god? Har dere vært til full utredning? Jeg kan snakke nærmere med min nåværende samboer som hadde samme problemet for ca. 9 år siden. Hun og samboeren prøvde i 8 år, og holdt på med utredning i 2 år, før det plutselig gikk bra likevel. Vennlig hilsen Hei igjen! ;o) Og takk for svar. Nei, det virker nesten ikke som sunt kosthold og livsstil har så mye og si når vi sammenligner oss med andre. Men en prøver nå det meste da! Er nok en nedsatt rate på evnen til og bli gravid mht livsstilssykdommer (overvekt og PCO osv...selv om ikke alle som har PCO er overvektig da!) Ja, er blitt utredet! Finner ingenting og sette pekefingeren på. Har bittelittegranne endometriose (men mange kvinner føder jo likevel barn selv om de har lignende symptomer, så det er liksom ikke noe utelukkelse heller..kommer nok an på hvor mye det affekterer eggløsning osv) Sædkveliteten er middels-, og har eggløsninger så det suser..Det legene med det blotte øye kan si om eggene er at de ser svært bra ut(Var inne til IVF)...men så kan man jo ikke forske på egg i dette landet så er vel umulig å si noe 100% om kvaliteten.Eggene befruktet seg iallefall fint, men ville ikke feste seg.Kan vel ha noe med flaks og gjøre. Ikke alle egg er vel programmert til å bli barn av...såvidt jeg vet kun ett av tre. Har prøvd ut litt akupunktur(begge to) og homøopatiske midler og har faktisk fått en viss tro på det begge to!T.o.m mannen i huset! NOE er det som skjer i kroppen iallefall, og mener 99% sikkert at jeg var ganske så nær forrige syklus. Er blitt litt mer nøye med timinga og...så vi får jo håpe da! Takk for din interesse og for at du faktisk ønsker å høre med samboern hva hun engang gjorde for å få det til! ) Masse hilsen meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-782074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer litt på det Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hei, Du skriver: "Desverre så sporet det hele av i en disputt om dokumentasjon." Nei, det var ingen avsporing, men gikk rett til hjertet i diskusjonen - nemlig manglende dokumentasjon. Det du gjør er som å diskutere hva man skal gjøre for at julenissen skal komme med fine presanger, uten å dokumentere at julenissen finnes. Og å sjekke noe som fundamentalt som om Alternativ Behandling faktisk fungerer kaller du en "avsporing". Det er vel det første man bør sjekke! Med vennlig hilsen Hvorfor skal man sjekke at noe fungerer når man ser og merker at det fungerer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-782831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hvorfor skal man sjekke at noe fungerer når man ser og merker at det fungerer? Fordi man ikke vet om det er medisinen som fungerer, eller om det er troen på at medisinen fungerer som gjør deg frisk. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-782854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurer litt på det Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Fordi man ikke vet om det er medisinen som fungerer, eller om det er troen på at medisinen fungerer som gjør deg frisk. Med vennlig hilsen Men hva når det er babyer, bevisstløse og dyr det fungerer på? Kan de ha så sterk "tro"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-783533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Men hva når det er babyer, bevisstløse og dyr det fungerer på? Kan de ha så sterk "tro"? Men folk/dyr/babyer blir jo også friske av de fleste plager helt av seg selv! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-783966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Men folk/dyr/babyer blir jo også friske av de fleste plager helt av seg selv! Med vennlig hilsen Ja, ja, jeg tror vi bare må bli enige om å være uenige. Min oppfattning av deg er at du ikke blir overbevist uansett hva slags dokumentasjon du får, ikke om du så opplevde det jeg har gjort. Ferdig med den saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128289-helse-medisin-kosthold-og-livsstil/#findComment-785376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.