Gå til innhold

Luftsmerter.


Gjest Fruen

Anbefalte innlegg

Tone på tre uker har problemer med å få ut lufta hun svelger etter ammingen. Hun blir urolig og klarer ikke slappe av eller sove. Hun raper av og til, og "promper" litt av og til. Jeg bruker minifom, men det virker ikke som om det hjelper noe særlig. Hva gjør jeg? Det er jo litt tidlig å gi opp ammingen allerede nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Er det ditt første barn? Det er nemlig svært vanlig at babyer strever litt med luft/ vondt i magen. Jeg ammer nå mitt andre barn, så det er av egen erfaring, og andres jeg kan si dette. Min yngste er 4 1/2 mnd og strever fortsatt med magen fra tid til annen, senest sist natt da hun først roet seg ca kl 0330...

Mine beste råd er å prøve å få babyen til å rape, fennikelte, sukkervann, kiropraktor og å ta tiden til hjelp; det blir bedre etterhvert altså. Det siste rådet bør du merke deg! Med min første stresset jeg fælt med med skriking og søvn. Vi var hos kiropraktor da han ca var 6 uker, samtidig begynte vi med tillegg om kvelden( kun). Han roet seg etterhvert, men jeg vet fortsatt ikke hva som hjalp... ( Kanskje han var sulten og ikke hadde kolikk??)Nå med andremann har jeg prøvd å la være å stresse. Vi har sittet oppe og ammet og koset til både kl 02, 03 og 04 om natten, og sovet utover dagen når magen til den lille har vært rolig. Vi har droppet kiropraktor og tillegg, og ca ved 3 mnd begynte hun å roe seg helt av seg selv. Vi har fortsatt noen urolige kvelder og netter, men da har gjerne mor spist litt løk eller sterkt krydret mat.

Prøv å ta tiden til hjelp og prøv de rådene du kommer over, det kan jo hjelpe. Jeg tror ikke det skulle være nødvendig å kutte ut ammingen pga luftsmertene. Ellers så står det jo mange tips her på forum, bruk søkefunksjonen.

( Boken til dr Gro Nylander er også bra! Reklame, helt gratis...)

Lykke til og god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest santamonica

Hei!

Hadde samme problem med min lille halvtåring da han var helt fersk. Jeg merket stor forskjell da jeg kuttet ut å drikke melk selv. Kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Fruen. Det kan hjelpe å bruke litt god tid på måltidet hvis barnet ditt er en rask og ivrig suger som sluker mye luft samtidig. Hva med å ta barnet av brystet etter 4-5 minutter for raping og opphold for så å legge ham til igjen på det samme bryst. La barnet få suge et bryst helt ferdig til det er mykt og får med seg ettermelken før du evt tilbyr det andre. Hvis det går veldig kort tid etter siste amming så tilby det samme brystet slik at magen ikke blir overfylt. Mange barn strever med det samme og vanligvis vil det roe seg ned etterhvert. Hvis situasjonen ikke roer seg ned må man tenke over sitt eget kosthold, feks. kumelk, om det kan ha betydning for at barnet er urolig. Ta gjerne kontakt med helsesøster for å diskutere dette. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...