Gå til innhold

pupp hele tiden?

Anbefalte innlegg

Jeg er mor til en tre uker gammel baby som har bestemt seg for at når hun skal sove så skal det være med puppen i munnen. Hun suger til hun sovner og slipper puppen, men våkner etter ca.5 min og vil suge mer.(hun leter iherdig og skriker når hun ikke finner noe).

Jeg kan ikke tenke meg at det er fordi hun er sulten for hun spiser ikke etter at hun har våknet og skal sove på nytt, hun har den bare i munnen som en sutt hun "sutter" litt på innimellom.

Jeg regner med at hun har et stort sugebehov og har derfor prøvd å gi henne sutt. Og det er her rabalderet begynner! Hun blir rasende når hun merker at det ikke er puppen hun får, og roer seg ikke før hun får den.

Mitt forrige barn fikk sutt allerede på sykehuset (det var barnepleierne som ga den til henne), men denne gangen sa de at de ikke anbefalte å bruke sutt i det hele tatt. Nå har melkemengden regulert seg og jeg er sikker på at tulla får nok mat.

Skal jeg prøve videre med sutten eller skal jeg la henne bruke meg som sutt. Hun er jo enda veldig liten, men det begynner å bli litt slitsomt å bli bundet opp som sutt flere timer i slengen...

Jeg er takknemlig for alle gode råd og synspunkter!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12852-pupp-hele-tiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løveungen (som nå er blitt 4 mnd) liker også godt å sovne med puppen i munnen - av og til i alle fall. Jeg hadde bestemt meg for at det ikke var aktuelt å bruke meg som smokk og har prøvd å sørge for at det ikke skjer til hvert måltid i alle fall og det har gått helt fint. Vi har en stressless som gynger og hun roer seg best når jeg har henne i armkroken og gynger litt og evt. bruker smokken (NUK) også. Men det er mye trygghet i puppen da for de aller minste....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12852-pupp-hele-tiden/#findComment-63210
Del på andre sider

Hei Nina.

Jeg har selv en liten gutt som jeg ammet i 10 mnd. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å la babyen bruke deg som sutt. Det kan bli utrolig slitsomt i lengden, i tillegg til at du gjør det vanskelig for Pappaen eller andre å få babyen til å sove. Det er naturlig at babyen foretrekker puppen som sutt dersom hun får det, og du må nok regne med at du må mase litt for at hun skal akseptere sutten, istedetfor the real thing når hun sover. Jeg plugget inn igjen sutten så fort gutten min spyttet den ut i starten. Det tok noen dager før han ble helt vant til den, men siden gikk det fint. Dette var nok den beste løsningen for oss i allefall, selv om lillegutt var en snill baby. Det er travelt nok å ha en liten en, om en ikke skal ha de i hendene også når de sover.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12852-pupp-hele-tiden/#findComment-63303
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære nina. Du beskriver et fenomen som nok veldig mange mødre vil kjenne igjen. Det må være opp til deg selv hvordan du vil gå frem i forhold til din situasjon. Bruk av smokk har sine ulemper som blant annet sugeforvirring og at enkelte måltider blir erstattet med smokk. Man vet ikke på forhånd hvilke barn som blir sugeforvirret. Hvis du velger smokk og barnet virrer ved brystet og får dårlig sugetak er det nærliggende å skylde på smokken. Men mange barn vil suge like greit på smokk som på bryst og hvis barnet ditt vokser fint og smokken blir brukt når man er sikker på at det ikke er sultent kan det være en god avlastning. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12852-pupp-hele-tiden/#findComment-63445
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...