Gå til innhold

Til dere som kan om utholdene styrketrening..


tokolosh

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal legge opp treningsopplegget mitt.. Målet er å trene opp kroppen til kickboxing, med et delmål å få en veldig fin kropp (ja, jeg er overfladisk... :) Hvordan bør jeg da legge opp treningsprogrammet mitt?

Jeg har litt kunnskaper om kroppsbygning o.l, men det gjør meg egentlig bare mer forvirret. For å bygge opp styrke så skal jeg ikke ha så mange reps, mellom 6-8 og tre-fem sett med 2-4min pause mellom settene. Men dette vil vel føre til at jeg får en røten utholdenhet igjen? Men hvis jeg øker reps med mindre pauser fører det vel til mindre styrke og jeg har med ett beveget meg mer inn på bodybuilding?

Leste forresten et innlegg boXer skreiv for å få raskere hender/bein (prinsipp fra Westside) men bygger dette opp den nødvendige styrken en trenger?

Hadde vært fint om noen kunne prøvd å forklare meg hvor mange øvelser, reps, sett og pauser jeg trenger for mitt formål. Har hørt en skal trene 60% av 1RM, men synes det kanskje er litt for lett, men tar jeg mer blir det kanskje overtrening over tid hvis jeg ikke hviler veldig mye?

Forresten så hater jeg å være sliten i kroppen dagen etter en treningsøkt, føler meg så nedsatt da. Er det fordi jeg trener for hardt eller en det bare noe en må regne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

du bør først og fremst trene deg opp til et nivå kondisjonsmessig som du kan stabilisere deg på. Jeg mener med det et nivå der du har god nok utholdende styrke til kamptreningen. Når du kan trene kampøktene uten å slite deg ut, altså du har overskuddet inntakt etter kondisjonstreningen, da kan du innføre tyngre styrketrening.

Starter du med tung styrketrening samtidig som du tar ut alt på kamptreningen, er det kun et spørsmål om tid før stagnasjon, overtrening og skader melder seg. Mangler du overskuddet i muskulaturen, mangler du hurtigheten i bevegelsene dine.

Eksplosiv hurtighet setter krav til din maksimale muskelstyrke. Du kan øke muskelmassen dersom du etterhvert som kroppen blir sterkere, stadig prøver å slå/sparke raskere. Runder på tung sekk vil også være effektivt.

http://www.trim.no/hurtighet.htm

http://www.trim.no/boksing.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...