Gå til innhold

Smultringer - MÅ de stekes i jerngryte?

Anbefalte innlegg

Jeg ser i oppskrifter på smultringer at de MÅ stekes i jerngryte. Det står liksom ikke noe alternativ, bare uthevet tekst "stek dem i jerngryte".

Hvorfor er det så viktig? Jeg har ingen jerngryte, jeg. Kan jeg ikke lage smultringer da? Jeg har frityrgryte. Kan ikke den brukes, om jeg smelter smultet flytende først, og deretter heller det i frityrgryta. Så kan smultringene steke der...?

Noen som har forsøkt i vanlig gryte? Hvorfor skal man ikke bruke det egentlig? Vi har stort sett Høyang Polaris gryter.

Fortsetter under...

Akkurat som jeg trodde, altså:-)

Jeg antar det er fordi jerngryter har større varmelagring enn stål, slik at temperaturen ikke faller så mye hvis du tar mange smultringer i samtidig.

Du kan selvsagt også unngå det ved å ha en litt større gryte, eller ikke slippe alle smultringene i samtidig!

Med vennlig hilsen

Annonse

Dæven molli, har du begynt å bake sju sorter,eller? Synes jeg husker noen innlegg fra deg tidligere om sjokoladekake som enten blei rå inni eller skuddsikker? ;o)

Æsj, den kaka var bare en prøvekanin! :-)

NÅ går alt så mye bedre!

Vi har alltid brukt frityrgryta.

Ingenting galt med smultringene våre :)

Å, så fint! Men smeller du igjen lokket på frityrgryta mens de steker? Bør vel ha det oppe, sånn at jeg kan se at smultringene har rett farge, og for å få snudd dem i tide?

Å, så fint! Men smeller du igjen lokket på frityrgryta mens de steker? Bør vel ha det oppe, sånn at jeg kan se at smultringene har rett farge, og for å få snudd dem i tide?

Lokket er oppe og rista har vi tatt ut. Vet ikke om det siste er smart eller ikke, men tenker at de bør flyte fritt. Så haler vi dem bare opp med en tre-røredings.

Lokket er oppe og rista har vi tatt ut. Vet ikke om det siste er smart eller ikke, men tenker at de bør flyte fritt. Så haler vi dem bare opp med en tre-røredings.

Ah, sånn ja. Den er grei! *noterer så blekket spruter*

Tusen takk for tipset! :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...