Gå til innhold

Hentereise kontra eskorte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det vel bare(?) er Korea som man fortsatt kan få barnet hjem med eskorte, men sånn generelt, hva tenker dere?

Er det fordel å få barnet hjem med eskorte, eller best å hente barnet selv i hjemlandet? Reisen kan jo fort bli veldig dyr, og kan i noen tilfeller komme veldig brått på. (Til tross for at man har ventet i mange måneder)

Hva er best for barnet? Er det forvirrende å treffe foreldrene i hjemlandet, men fortsatt bo hos fostermor / på barnehjem? Eller er det mer skremmende for barnet å reise langt og bli "forlatt" hos en fremmed familie?

Har mange tanker i dag - hva tenker dere? :-)

Skrevet

Heisann,

viktig spørsmålsstilling du reiser der. Jeg er imidlertid IKKE i tvil om at henting er å foretrekke framfor eskorte.

Eskorte for barnet innebærer at "vilt fremmede" mennesker tar barnet fra fostermor for å bringe det til Norge, hvor barnet igjen får en separasjon fra "de vilt fremmede" når de overleveres foreldrene sine.

Ved å hente barnet slipper man som oftest én runde med separasjon. Selv om det ikke alltid er sånn. Vi har ei jente (fra Kina) som vi hentet når hun var 9,5 mnd. Når vi i ettertid ser hvor vanskelig hun hadde det - hun ble fraktet 12 timer med buss og tog med "vilt fremmede barnepassere" fra sin fostermor og til byen hvor vi fikk henne - er jeg ikke i tvil om at det beste ville ha vært at vi som foreldre reiste de 12 timene med buss og tog for å hente henne hos fostermora si.

Ja, det er klart at en hentereise til "den andre siden av jorda" nødvendigvis vil koste en del penger, men jeg tror at de pengene er vel anvendte - at det er noe man har igjen for på lang sikt.

I tillegg er det jo en klar fordel å ha fått vært i barnets fødeland, slik at man har noe å formidle barnet når det vokser opp - både gjennom videofilm, albumer og fortellinger om små og stor hendelser.

Uansett; Valget om eskorte eller ei må hver enkelt familie ta - og jeg fordømmer ingen som velger å få barn med eskorte, men jeg mener at det beste - for barnet - er at det blir hentet av foreldrene sine.

Lykke til med valget!

hilsen

Skrevet

Heisann,

viktig spørsmålsstilling du reiser der. Jeg er imidlertid IKKE i tvil om at henting er å foretrekke framfor eskorte.

Eskorte for barnet innebærer at "vilt fremmede" mennesker tar barnet fra fostermor for å bringe det til Norge, hvor barnet igjen får en separasjon fra "de vilt fremmede" når de overleveres foreldrene sine.

Ved å hente barnet slipper man som oftest én runde med separasjon. Selv om det ikke alltid er sånn. Vi har ei jente (fra Kina) som vi hentet når hun var 9,5 mnd. Når vi i ettertid ser hvor vanskelig hun hadde det - hun ble fraktet 12 timer med buss og tog med "vilt fremmede barnepassere" fra sin fostermor og til byen hvor vi fikk henne - er jeg ikke i tvil om at det beste ville ha vært at vi som foreldre reiste de 12 timene med buss og tog for å hente henne hos fostermora si.

Ja, det er klart at en hentereise til "den andre siden av jorda" nødvendigvis vil koste en del penger, men jeg tror at de pengene er vel anvendte - at det er noe man har igjen for på lang sikt.

I tillegg er det jo en klar fordel å ha fått vært i barnets fødeland, slik at man har noe å formidle barnet når det vokser opp - både gjennom videofilm, albumer og fortellinger om små og stor hendelser.

Uansett; Valget om eskorte eller ei må hver enkelt familie ta - og jeg fordømmer ingen som velger å få barn med eskorte, men jeg mener at det beste - for barnet - er at det blir hentet av foreldrene sine.

Lykke til med valget!

hilsen

Takk for svaret! :-) Fint innspill. Dette gjelder min søster, som skal adoptere, og er i tvil om de syns hentereise er best, eller eskorte. De er veldig lite reisevante, og jeg tror de på en måte gruer litt for evt å reise "jorda rundt". Har også hørt at de ikke får barnet før hjemreisedagen uansett (Korea), og da spørs det jo hvor kjent de har blitt med barnet på dagene de har vært der og truffet det.

Flere innspill mottas med takk! Jeg skal ikke ta noen avgjørelse, heldigvis, bare hjelpe min søster med noen tanker.

Skrevet

Eskorte er ikke akkuarat gratis det heller. Tror det kostet ca. 18000,- for ekskorte fra Korea!

Skrevet

Eskorte er ikke akkuarat gratis det heller. Tror det kostet ca. 18000,- for ekskorte fra Korea!

Nei det er jo sant. Men en reise (har forstått det sånn at reisebeskjeden kommer litt brått, og da må man bare reise så fort man kan) blir jo dyr - ikke bare pga selve reisen, men pga av fri fra jobben, osv.

Altså ikke egentlig bare penger, men også litt praktiske ting. Eller har jeg misforstått helt? :-)

thuva1365380402
Skrevet

Helt enig med Noraførr. Tror nok det er det beste for barnet at foreldrene henter det selv istedet for å benytte eskorte.

Tenk på den opplevelsen du også går glipp av ved å ha vært i fødelandet til barnet ditt. Vi syntes også det var veldig fint at vi møtte fostermor.

Kjenner noen nå som valgte eskorte på første barnet, men nå skal reise for å hente sitt andre barn. Det er da mulig å få møte fostermor til det første barnet også.

Vi hadde en kjempeflott opplevelse i Korea. På en måte er vi jo turister også, ettersom vi bare får møte barnet ca. 2 ganger + overtakelsen på avreisedagen. Dette visst vi jo da vi valgte Korea som adopsjonsland, og var ikke noe problem for oss. Selvfølgelig skulle vi jo gjerne overtatt han med en gang, men sånn er det bare. Og da godtar man det.

Har man ikke vært i fødelandet har man jo heller ikke muligheten til å svare barnet på hvordan det egentlig er i det landet. Vi tok masse bilder og videofilm, og da masse å vise barnet etterhvert som det vokser opp.

Men selvfølgelig respekterer jeg de som velger eskorte, hvis det passer best for de det gjelder.

Eskorte koster 18000,-. For flybilletter betalte vi ca. 7800 pr person. Man kan bo veldig billig i Korea, ved å bo på gjestehusene til Holt hvis de er ledige. Ellers er ikke hotellene så dyre som i Norge heller. Og det er veldig billig å leve der. Middag ute kan du få ganske billig iforhold til norske forhold.

Skrevet

Jeg er ikke tvil om at det aller beste for barnet er at familien selv reiser for å hente. Vel nok koster det relativt mye, og en slik reise kan være strabasiøs nok.

Men fordelene er mange. For det første at vi som foreldre har fått se og oppleve barnets første hjemland, noe som gjør at en blir glad i landet og har kunnskaper og erfaringer derfra å gi videre når barnet siden spør.

For det andre har vi fått møtt de som har tatt seg av barnet i dets første levemåneder(år). Og ikke minst, barnet slipper å forholde seg til nye mellomledds - personer, som må til ved eskorte.

Vår erfaring er at selvom vi reiser på egenhånd (India), så får vi all den hjelp vi måtte trenge av VB i forkant, samt av organisasjonen i giverlandet mens vi er der.

Men hver enkelt familie må selvsagt ta et valg utfra hva som er viktigst for akkurat dem.

Hilsener fra ei som snart reiser for fjerde gang til India - og på tredje hentereise...

Skrevet

Nei det er jo sant. Men en reise (har forstått det sånn at reisebeskjeden kommer litt brått, og da må man bare reise så fort man kan) blir jo dyr - ikke bare pga selve reisen, men pga av fri fra jobben, osv.

Altså ikke egentlig bare penger, men også litt praktiske ting. Eller har jeg misforstått helt? :-)

Hei igjen,

Man kan søke om velferdspermisjon med lønn til hentereisen - etterhvert har det opparbeid seg en praksis rundt at mange bedrifter (private) og offentlige etater (kommunale eller statlige) gir velferdspermisjon med lønn til et slik formål.

Hvis man har ferie eller avspasering kan jo evt. dette benyttes. I noen tilfeller velger også adoptivforeldre å starte på omsorgspermisjonen når de starter reisen for å hente barnet sitt.

For Koreas vedkommende er det vanligvis snakk om en hentereise på 1 uke (billigste billetter hvis man blir borte minimum 7 netter), så etter mitt skjønn burde man få til en ordning med betalt fri de dagene turen varer.... på den ene eller den andre måten.

Når det gjelder Koreas vedkommende tror jeg at reisebekreftelsen vanligvis kommer 2-3 mnd. etter tildeling. Hvor fort man reiser etter at reisebekreftelsen er gitt vet jeg ikke, men overfor arbeidsgiver blir det vel neppe den helt store forskjellen om man går ut i permisjon en gitt dato (når barnet kommer med eskorte til Norge) eller 1-2 uker før dersom man velger å hente barnet sitt selv i Korea.

Ellers er det vel mulig å få esorte både fra Etiopia og India?! Disse landene har i alle fall hatt eskortetjeneste tidligere.

God Helg, og ønsk din søster lykke til med valgene!

hilsen fra

Skrevet

Hei igjen,

Man kan søke om velferdspermisjon med lønn til hentereisen - etterhvert har det opparbeid seg en praksis rundt at mange bedrifter (private) og offentlige etater (kommunale eller statlige) gir velferdspermisjon med lønn til et slik formål.

Hvis man har ferie eller avspasering kan jo evt. dette benyttes. I noen tilfeller velger også adoptivforeldre å starte på omsorgspermisjonen når de starter reisen for å hente barnet sitt.

For Koreas vedkommende er det vanligvis snakk om en hentereise på 1 uke (billigste billetter hvis man blir borte minimum 7 netter), så etter mitt skjønn burde man få til en ordning med betalt fri de dagene turen varer.... på den ene eller den andre måten.

Når det gjelder Koreas vedkommende tror jeg at reisebekreftelsen vanligvis kommer 2-3 mnd. etter tildeling. Hvor fort man reiser etter at reisebekreftelsen er gitt vet jeg ikke, men overfor arbeidsgiver blir det vel neppe den helt store forskjellen om man går ut i permisjon en gitt dato (når barnet kommer med eskorte til Norge) eller 1-2 uker før dersom man velger å hente barnet sitt selv i Korea.

Ellers er det vel mulig å få esorte både fra Etiopia og India?! Disse landene har i alle fall hatt eskortetjeneste tidligere.

God Helg, og ønsk din søster lykke til med valgene!

hilsen fra

Bare en lite korreksjon, siden du satte spørsmålstegn ved India.

Det er nok slutt på muligheten for eskorte av barn fra India. Kun i helt spesielle tilfeller tillates det (av indiske myndigheter) at et barn kan reise ut av landet eskortert av en ansatt i adopsjonsorganisasjonen her i Norge eller i India.

Hilsener

Skrevet

Alle som har hentet ungene sine selv, vil selvsagt tale varmt for det.

Men jeg kjenner drøssevis av unger som kom til Norge med eskorte, kan ikke se at de skiller seg fra dem som foreldrene hentet selv.

Synes dere bør foreta en helhetsvurdering av akkurat DERES situasjon. Vi som sitter her, vet hva som er/var best for oss. Dere vet (ihvertfall når dere har gått en runde eller tre) hva som er best for dere og ungen deres.

Lykke til :o)

Skrevet

Hei hei!

Vi reiste selv ned til Korea for å hente vår sønn i feb 2001, og dette var en reise vi ikke ville vært foruten. Når vi på nyåret igjen får tildeling er det ikke tvil om at vi reiser ned igjen, - og denne gang tar med oss besteforeldre også.

På turen hjem forrige gang var det kun oss som reiste som foreldre, - de andre ungene, tror det var 4 utenom, ble alle "sendt med eskorte" Til dette kan jeg ikke si annet enn at de ungene hadde sikkert en vel så behagelig reise som vår sønn!! Hadde ikke vært redd for å få barnet mitt hjem med eskorte dersom vi ikke hadde hatt anledning til å reise selv.

Selv fikk vi mye hjelp, råd og tips på den lange flyturen fra akkuratt disse "eskortedamene". De var rutinerte og flinke og tok virkelig vare på ungene.

Lykke til -uansett valg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...