Gjest krabben Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Hei! Det er no litt over to månader sidan me kom heim med vår herlege trolljente (nettopp fylt fire år). Ho har heile tida likt å leika baby, gjerne fleire gonger om dagen. Då kryp ho opp i fanget, seier "bebe" med babystemme, og får kos og klapp og klem. Dette har ho gjort heilt sidan fyrste veka, utan at det har hatt samanheng med å væta seg. Ho har vore tørr på dagtid i eit heilt år før me fekk henne (men alltid brukt nattbleie). Heile månaden me var i Peru, og dei fyrste to månadene heime hadde ho ikkje eit einaste uhell, men den siste tida har ho tissa på seg oftare og oftare. Ho held seg veldig lenge mellom kvar gong ho går på do, og VIL ikkje gå på do når me spør om det, eller prøver å setja henne på do. Om eg pressar på det, vert det masse hyl og skrik. Det toppa seg i går, då ho låg i fanget mitt og tissa seg ut, utan å seia noko før det var for seint. I dag har eg sett på henne bleie, og ho verkar veldig nøgd med det - tissar i veg i bleia, og seier det gjerne i det ho gjer det. Eg har høyrt at det er vanleg med ein slik regresjon, men hadde venta at han skulle koma tidlegare. Kan det vera at ho fyrst no kjenner seg trygg nok til at det kjem? Eg lurer på om det er dumt å venna henne til å bruka bleie igjen, når ho har vore tørr så lenge? Er det andre som har opplevd liknande ting? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg tror at datteren din har behov for å være baby en periode, og du må IKKE presse henne til å gå på do. Dette er ikke for å teste deg ut eller noe tror jeg, men mer et behov for å få den omsorgen fra mammaen sin som hun kanskje ikke fikk fra noen da hun var baby. Hun har tydeligvis blærekontroll, så dette ligger nok mer på et psykologisk plan. Det er helt vanlig at barn går tilbake tl et tidligere utviklingsstadium etter en adopsjon. Tenk på hvor kolossalt krevende det må ha vært for henne å forholde seg til nye omsorgspersoner, reise med fly, bytte miljø, forholde seg til nytt språk, nytt kosthold, mistet alle de omsorgspersonene hun har hatt tidigere osv. Ikke rart det blir slitsomt for en liten sjel. Da kan det være godt å leke baby, være liten og hjelpeløs og ikke måtte forholde seg til alt det nye. Du synes kanskje 2 måneder hjemme er en god stund, men det er ikke uvanlig at reaksjoner som dette kommer etter at en har vært hjemme en stund. Det vil gå over!! La henne få den trygghet og omsorg hun har behov for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/#findComment-785934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipari Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg tror at datteren din har behov for å være baby en periode, og du må IKKE presse henne til å gå på do. Dette er ikke for å teste deg ut eller noe tror jeg, men mer et behov for å få den omsorgen fra mammaen sin som hun kanskje ikke fikk fra noen da hun var baby. Hun har tydeligvis blærekontroll, så dette ligger nok mer på et psykologisk plan. Det er helt vanlig at barn går tilbake tl et tidligere utviklingsstadium etter en adopsjon. Tenk på hvor kolossalt krevende det må ha vært for henne å forholde seg til nye omsorgspersoner, reise med fly, bytte miljø, forholde seg til nytt språk, nytt kosthold, mistet alle de omsorgspersonene hun har hatt tidigere osv. Ikke rart det blir slitsomt for en liten sjel. Da kan det være godt å leke baby, være liten og hjelpeløs og ikke måtte forholde seg til alt det nye. Du synes kanskje 2 måneder hjemme er en god stund, men det er ikke uvanlig at reaksjoner som dette kommer etter at en har vært hjemme en stund. Det vil gå over!! La henne få den trygghet og omsorg hun har behov for. Veldig enig i det du skriver. Bruk tiden og ikke tenkt på hva andre mener. Det viktigste er å gi henne omsorg og la hun få føle "babytilværelsen". Bruker du god tid nå er sjansene gode for at hun blir kjempetrygg senere. Lykke til og hun høres ut som en herlig jente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/#findComment-785989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adoptanten Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Synes også at du skal vente en stund uten å presse henne, men hvis det varer over 2-3 mnd., ville jeg bedt om konsultasjon hos barnepsykolog. Jeg sier dette, ikke fordi det nødvendigvis trenger å være noe galt, men av egen erfaring med det yngste adoptivbarnet, som også var tørr en stund før hun begynte med bleier igjen. Det varte til hun var over 5 år, og hun er ennå ikke konsekvent tørr på dagen nå når hun er snart 7. Om natta blir hun heller ikke tørr. Da vi omsider kom til vurdering, ble det konstatert både relasjonsskader og annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/#findComment-786051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Veldig enig i det du skriver. Bruk tiden og ikke tenkt på hva andre mener. Det viktigste er å gi henne omsorg og la hun få føle "babytilværelsen". Bruker du god tid nå er sjansene gode for at hun blir kjempetrygg senere. Lykke til og hun høres ut som en herlig jente. Dette er en helt "vanlig" reaksjon . Hun er i tvil både når det gjelder tilknytning og om hun er en baby. Det som jeg mener med "vanlig"i denne forbinnelsen er at hun er ei lita tulle og trenger å være det. Se bare på de i den alderen som får forandring i tilværelsen når det kommer småsøsken som tisser og bæsjer på seg. De vil gjøre det samme og også begynne med smokk om det nye søskenet gjør det. Plutselig vil hun være stor igjen og alt er over. Språket begynner nok å sitte også nå etterhvert og da vil hun prøve ut grenser som bare det. Men jeg vil ikke anbefale å teste henne ut ennå. Hun trenger lenger tid. Ikke sammenlign henne med venners barn på samme alder. Ta tiden til hjelp.... Å jeg vil samtidig gratulere deg med tulla som jeg fikk se bilde av her om dagen. Nyyydelig er hun ja, og det er barnebarnet mitt også, som også er født i Peru. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/#findComment-786492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krabben Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Dette er en helt "vanlig" reaksjon . Hun er i tvil både når det gjelder tilknytning og om hun er en baby. Det som jeg mener med "vanlig"i denne forbinnelsen er at hun er ei lita tulle og trenger å være det. Se bare på de i den alderen som får forandring i tilværelsen når det kommer småsøsken som tisser og bæsjer på seg. De vil gjøre det samme og også begynne med smokk om det nye søskenet gjør det. Plutselig vil hun være stor igjen og alt er over. Språket begynner nok å sitte også nå etterhvert og da vil hun prøve ut grenser som bare det. Men jeg vil ikke anbefale å teste henne ut ennå. Hun trenger lenger tid. Ikke sammenlign henne med venners barn på samme alder. Ta tiden til hjelp.... Å jeg vil samtidig gratulere deg med tulla som jeg fikk se bilde av her om dagen. Nyyydelig er hun ja, og det er barnebarnet mitt også, som også er født i Peru. Ja, det er det me òg har tenkt, og nye up-and-go bleier er innkjøpte. Ho har forresten vore mykje rolegare og i betre humør i dag, med bleie, enn dei siste dagane, med ein del uro kring kvart dobesøk. No får ho berre få litt tid på seg, så satsar me på at ho finn ut av seg sjølv at ho vil slutta med bleier att. Dei andre "baby-stundene" er forresten veldig koselege, og hjelper nok på tilknytinga begge vegar! Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/#findComment-786532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muangthai Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Dett kjenner jeg igjen. Poden vår var tørr i en alder av nesten fire år. Da vi kom hjem ble det først natt-væting, så enkelte dager både vått og tørt på dagen. Alle mulige former for reaksjoner (overse, ingen kommentar, forklaring, irritert...)ble prøvd, men nei. Så kjøpte vi inn bleier til bruk om natta, dette syntes han var kjempestas. I ca. fire måneder brukte han det, så gikk det over. Ta den tiden dere trenger,og ikke stress. Det er nok mer normalt enn unormalt det som skjer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/128823-regresjon-bleier/#findComment-787978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.