Gå til innhold

depotsprøyte

Anbefalte innlegg

Gjest klumpetemeg

Hei NHD.

Jeg utviklet for tre å siden alvorlig anoreksi og depresjon. Var innlagt et år på sykehus.

Der fulgte jeg opplegget og tok medisinene som jeg skulle.

Da jeg ble utskrevet fikk jeg hetta av bivirkninger, og jeg følte at jeg ikke fortjente medisinene.

Noe jeg fremdeles føler.

Jeg har sluttet gang på gang på medisiner, og blitt innlagt igjen.

Jeg føler i tillegg at de smaker vondt, og er vonde å svelge.

Jeg gråter hver kveld fordi jeg tar dem, og føler at ingen forstår meg for at jeg ikke liker å ta dem.

Nå har jeg hjemmesykepleien som kommer til meg morgen og kveld og følger med at jeg tar dem.

I tillegg går jeg to ganger i uken til psykiater. Og jeg vet jeg er veldig veldig heldig som får gå så ofte.

Men så leste jeg et innlegg der du skrev om depotsprøyter.

Jeg spurte behandleren min om det, men hun mente jeg hadde best effekt av de medisinene jeg går på nå.

Men jeg har jo ikke prøvd depotsprøyter?

Diagnoser: bipolar 2 lidelse, spiseforstyrrelse, sosial angst, tilbakevendende depresjon.

Medisiner:

Orfiril: 1200 mg

Efexor: 225mg ( tror jeg )

Serequel : 100mg ( tror jeg ) eller 200 mg .

Nozinan 25 mg.

Og vival ved behov.

Hva tenker du NHD? Er det ikke bedre at jeg får depotsprøyte?

Hjemmesykepleien går jeg med på å ha en stund, før jeg ikke orker at de skal komme mer, og nekter å ha det slik at de kommer. Og da slutter jeg på medisinene...

Hvilke depotsprøyter finnes det?

håper på svar, for dette plager meg veldig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128888-depotspr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror depotsprøyte er noe som nesten bare brukes ved medisinering med antipsykotika.

Kan du ikke heller velge å følge opp de rådene du får enn å be om en sprøyte?

Har du kanskje litt blandede følelser i forhold til å bli utsatt for slik "tvang"?

Svelger du ned tablettene med nok vann så er det sjelden det smaker noe eller er vondt å svelge. Det er en treningssak. Du kan også få kjøpt en tablett-deler på apoteket.

Eneste jeg har merket vond smak av er sovetabletter, men det er en vanlig og kjent bivirkning.

Har du veldig plagsomme bivirkninger så bør du ta det opp med den som har ansvaret for medisineringen din. Ofte kan den tilpasses bedre om du har plager med bivirkninger.

Hva mener du med at du ikke fortjener medisiner? Jeg stusset litt på det.

Får inntrykk av at du kjemper mot de som vil hjelpe deg. Stemmer det? Hva med å snu energien mot å kjempe mot sykdommen?

Jeg håper du ikke tar dette innlegget som kritikk. Det er ikke ment slik fra min side, selv om det ble litt krasst skrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128888-depotspr%C3%B8yte/#findComment-786474
Del på andre sider

Gjest klumpetemeg

Jeg tror depotsprøyte er noe som nesten bare brukes ved medisinering med antipsykotika.

Kan du ikke heller velge å følge opp de rådene du får enn å be om en sprøyte?

Har du kanskje litt blandede følelser i forhold til å bli utsatt for slik "tvang"?

Svelger du ned tablettene med nok vann så er det sjelden det smaker noe eller er vondt å svelge. Det er en treningssak. Du kan også få kjøpt en tablett-deler på apoteket.

Eneste jeg har merket vond smak av er sovetabletter, men det er en vanlig og kjent bivirkning.

Har du veldig plagsomme bivirkninger så bør du ta det opp med den som har ansvaret for medisineringen din. Ofte kan den tilpasses bedre om du har plager med bivirkninger.

Hva mener du med at du ikke fortjener medisiner? Jeg stusset litt på det.

Får inntrykk av at du kjemper mot de som vil hjelpe deg. Stemmer det? Hva med å snu energien mot å kjempe mot sykdommen?

Jeg håper du ikke tar dette innlegget som kritikk. Det er ikke ment slik fra min side, selv om det ble litt krasst skrevet.

Jeg vet det høres rart ut å ikke klare å ta medisinene...

Grunnen til at jeg føler jeg ikke fortjener de, er at jeg føler jeg må straffes...

Straffes for at jeg har fortalt om det vonde, og ikke tiet som jeg burde og fikk beskjed om...

Jeg ønsker så gjerne å bli frisk, men medisiner er så vanskelig for meg...

Trodde ikke det var bare "tvang" når det gjaldt å få depotsprøyte.

Jeg gikk opp 15 kilo etter jeg begynte på medisinene... Om det var dem alene, eller sammens med noe annet vet jeg ikke...

Men det var nok til at jeg ikke klarer å stole på medisiner. Og at det derfor ville vært enklere å få en sprøyte...

Men jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128888-depotspr%C3%B8yte/#findComment-786552
Del på andre sider

Jeg vet det høres rart ut å ikke klare å ta medisinene...

Grunnen til at jeg føler jeg ikke fortjener de, er at jeg føler jeg må straffes...

Straffes for at jeg har fortalt om det vonde, og ikke tiet som jeg burde og fikk beskjed om...

Jeg ønsker så gjerne å bli frisk, men medisiner er så vanskelig for meg...

Trodde ikke det var bare "tvang" når det gjaldt å få depotsprøyte.

Jeg gikk opp 15 kilo etter jeg begynte på medisinene... Om det var dem alene, eller sammens med noe annet vet jeg ikke...

Men det var nok til at jeg ikke klarer å stole på medisiner. Og at det derfor ville vært enklere å få en sprøyte...

Men jeg vet ikke...

Hei, igjen.

Jeg syns det er vondt å lese at du føler at du må straffe deg selv fordi du har fortalt om det som er vondt.

Klart du fortjener å få det godt!

Jeg vet ikke hva dette handler om, men er det kanskje slik at de som sa at du ikke skulle si det til noen sa det fordi de beskyttet seg selv?

Du skjønner sikkert med fornuften at det er helt feil at du skal ha skyldfølelse og vondt av at andre har påført deg denne byrden. Det gjelder å få hjertet og følelsene til å godta det samme. Det vil sikkert ta tid og det vil være en prosess du må igjennom som behandleren din kan veilede og føre deg fram i.

Jeg skjønner godt at du blir skeptisk til medisiner når du har lagt på deg såpass mye. Jeg har hatt det på samme måten og syns heller ikke det var noe hyggelig å få 15 kg ekstra på kort tid.

Noen ganger må en veie virkning og bivirkning opp med hverandre for å få det bedre, mens andre ganger kan en tilpasse livsstilen og medisindosen slik at en ikke trenger få slike uønskede virkninger.

Hva du spiser, hvor mye og hvordan aktivitetsnivået er har også mye å si for vekta. Mange av de som må bruke medisiner med vektøkning som bivirkning klarer å holde vekta i sjakk ved å tilpasse livsstilen.

Når det gjelder depotsprøyte så trenger ikke det være tvang. Derfor skrev jeg det i anførselstegn.

Jeg håper du tar opp dette med behandleren din for h*n kan gi deg bedre svar og følge opp med handling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128888-depotspr%C3%B8yte/#findComment-786720
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Av de medisinene du tar, er det kun Seroquel som i noen grad kunne blitt erstattet med en depotsprøyte. Det måtte i så fall blitt med Risperdal Consta eller depotformen av Fluanxol, Haldol, Trilafon eller Cisodinol.

De andre medisinene lar seg overhode ikke erstatte av depotmedisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128888-depotspr%C3%B8yte/#findComment-786885
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...