Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en evindelig diskusjon med min 13-årige datter om å hjelpe til litt hjemme, f.eks. rydde rommet sitt, rydde bort rent tøy som jeg har vasket eller andre ting. Når hun ikke har lekser sitter hun stort sett og ser på tv eller erter lillebror på 5 år. Jeg spør henne om hun ikke kan rydde rommet eller ta et tak med støvsugeren. Svaret jeg som oftest får er " det er mitt rom, jeg vil ha det rotete" eller, "jeg gidder ikke støvsuge"

Er mannen min hjemme ber han meg slutte å mase på henne og gjøre dette selv, han mener også at det er min oppgave å være tjener for henne.

Er det noen som har gode råd?

Må vel legge til at hun har faste aktiviteter 4 kvelder pr. uke så hun er ikke så mye hjemme. Men jeg synes likevel hun kunne hjelpe til litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129253-13-%C3%A5ring-og-oppgaver-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest absolutt klar for å ta ansvar hun nå

ABSOLUTT !!!

Da får hun kutte ned på sine aktivitetskvelder ellers i uken da.

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke ryddet for henne, vil hun ha det rotete og kræsjlig så versågod. En dag MÅ hun jo bare ta det før det går mark i hele rommet

ABSOLUTT !!!

Da får hun kutte ned på sine aktivitetskvelder ellers i uken da.

Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke ryddet for henne, vil hun ha det rotete og kræsjlig så versågod. En dag MÅ hun jo bare ta det før det går mark i hele rommet

Ja, jeg har for det meste sluttdet å rydde rommet hennes, tar bare de største støvdottene.

Andre som har gode tips? Jeg blir så irritert av at hun sitter foran tv mesteparten av kvelden. Eget tv til henne er ikke aktuelt.

Ingen rydding, Ingen TV!!! Det virker jo som om det ta nekte henne å se TV kan være noe hun oppelever som straff. Hun kan jo ha faste plikter. Som feks. å rydde av middagsbordet (og inn i oppvaskmaskinen, eller vaske opp) 3 dager i uken. Rydde ut av oppvaskmaskinen. Og vaske badet en gang i uken. Rommet bør hun også holde nogenlunde i orden. (husker selv at å rydde eget rom var det værste jeg visste).

Gjest hos oss

Faste oppgaver som gir belønning eller sanksjoner hvis det ikke gjøres.

Lommepenger, nye klær, medlemskontingent på fritidsaktiviteter osv er ting som er lett å sette opp mot utførte oppgaver, pass på at det er utført arbeid som gir belønning i ettertid, da unngår dere mye bråk. (Du unngår å si at hun må gjøre slik og slik fordi hun fikk nye klær, hun vet at hun må ha gjort slik og slik den siste måneden for å få nye klær).

Vær konsekvent.

Unngå krangling der og da.

Ta det opp med mannen din en dag dere er rolige og har det hyggelig, si du er sliten og ikke orker det slik krangling. Slik at dere er enige.

Jeg måtte holde orden på egne klær for å få nye klær (dvs legge rene klær på plass, legge skittent rett til vask, ikke ha klær på gulvet) når jeg gikk på ungdommskolen.

For å få penger til fritidsktiviteter, hadde jeg oppgaver (som middagslaging en gang i uken, rydding etter middag to ganger i uken, vask av bad og eget rom osv).

Ja, jeg har for det meste sluttdet å rydde rommet hennes, tar bare de største støvdottene.

Andre som har gode tips? Jeg blir så irritert av at hun sitter foran tv mesteparten av kvelden. Eget tv til henne er ikke aktuelt.

Hei.

Har tre barn, 12 , 10 og 6 år. De to eldste bytter på å tømme oppvask maskinen. Dvs ca 2 ganger hver pr, uke. De bærer ut søpla når de for beskjed om det, og passer lillebroren 1-2 timer pr. mnd.

Rommet til jenta (12) bryr jeg meg ikke om. Hun får holde det i orden selv. Omså det ser helt BOMBET ut så holder jeg meg borte. Hun vasker det selv ca 1 gang pr måned. Og DA blir det ryddig.

Vi snakker mye ilag, om felleskap og viktighet av at alle bidrar til fellesskap. At mor også blir sliten, at mor ikke synes det er sin oppgave å måtte gjøre alt. At mor også har lyst til å gjøre andre ting- akkurat som barna har lyst å gjøre andre ting. At ingen synes at f.eks støvsuging er det mest fabelaktige på jord...men at det må gjøres... og at det er urettferdig at bare en (mor) gjør det. Slike ting kan vi samtale om, og ungene -som jo egentlig ofte har god rettferdighetsans- er enig. Så henviser vi til samtalen når det trenges.

Guttene sitt rom ryddes i felleskap. En voksen + begge guttene.

Jeg pleier ta fra goder dersom de ikke gjør det de skal. Feks gutten på 10 nekter tømme oppvaskmaskinen, og spør om å gå til en kompis. Jeg svarer blidt at han selvfølgelig kan besøke kompis..._ETTER han har tømt oppvaskmaskinen. Og så er jeg konsekvent. På at han ikke får gå før oppvaskmaskinen er tømt.

Og når han da tømmer, så sier jeg ikke noe slikt som " hva var det jeg sa" e.l. Bare rusker han vennlig i håret, og oppgir klokkeslett for når han må være hjemme.

Ved neste uenighet er det lettere, han gir seg fortere, for han vet vi er konsekvente.

I din situajson.... vel, ville vel først sørget for å bli på "godfot" med jenta. Brukt tid på henne, spilt et spill, snakket i lag. Evt shoppet i lag.. Dette over en uke eller to. FORSØKT bygge opp fint mor datter forhold som hun også verdsetter. For så å småprate om dette med fellesskap. Og vært bunnærlig og sagt at det kan bli for mye også for mor. At det føles urettferdig etc. at mor må ta alt. Høre hva hun har å si. Hva hun synes er rimelig at hun kunne bidra med. Kanskje hun da har ideer selv for hvilke oppgaver hun skal ha?

Kjenner ikke din datter, så jeg vet selvsagt ikke hva som vil fungere for dere, men det ovenfor ville vært min strategi for å først få henne til å ta del. I neste runde evt tatt fra gode om hun ikke gjorde det hun skal.

Annonse

Kizza1365380506

Mine unger må hjelpe til. Unntaket er 9. klasse og siste på videregående da må de konsentrere seg til eksamen og gode karakterer.

Synes det er helt urimelig av din mann å si slikt. Håper han ikke sier det til deg mens ungen(e) hører på. Det gir de(m) jo liten respekt for deg.

Så lenge de bor hjemme og jeg skal betale for mob., aktiviteter, busskort etc er det meg som bestemmer. Hjelper de ikke til får de heller ingen penger. BASTA

Men så har jeg innført det fra de var 8-9 år med bæring ut bosset og sånne enkle ting.

Mvh

Gjest MammaMø

Vi innførte "hjelpe til"-begrepet fra eldstemann var 5-6 år. Bære ut søppet, rydde rommet sitt, legge skittentøyet på badet, passe på egne leker, osv. Han er nå 13 år, og har ingen faste plikter. Jeg sier: SØPPEL! og så kommer han. Men han LIKER ikke å rydde rommet sitt, selv om han gjør det. Vasker og støvsuger etterpå, mens jeg tar meg av skift av sengetøy og vindusvask. Han er har større vegring mot å gjøre lekser enn å f.eks. hente ved og henge opp klesvasken. Han gjør stort sett det han blir bedt om. Stikkordet er SANKSJONER og KONSEKVENS. Nekter han å legge skittentøyet på badet - blir ikke tøyet vasket. Gjør han ikke leksene - får han ikke gå ut. Vil han ikke bære ut søppelet - settes posen på rommet HANS... He he det siste er meeeeget effektivt. Lukter ille i løpet av en skoledag (hi hi).

Mine unger må hjelpe til. Unntaket er 9. klasse og siste på videregående da må de konsentrere seg til eksamen og gode karakterer.

Synes det er helt urimelig av din mann å si slikt. Håper han ikke sier det til deg mens ungen(e) hører på. Det gir de(m) jo liten respekt for deg.

Så lenge de bor hjemme og jeg skal betale for mob., aktiviteter, busskort etc er det meg som bestemmer. Hjelper de ikke til får de heller ingen penger. BASTA

Men så har jeg innført det fra de var 8-9 år med bæring ut bosset og sånne enkle ting.

Mvh

siden karakterene fra første og andre klasse på videregående teller på vitnemålet (veldig mange fag) så er vel dette en litt urettferdig regel? tilogmed fag fra åttende og niende klasse teller jo på tidendeklassevitnemålet, men ikke like mange...

la dem slippe i russetiden mener du vel heller, for da har de mer enn nok med å være russ og skal snart flytte hjemmefra uansett... :)

Kizza1365380506

siden karakterene fra første og andre klasse på videregående teller på vitnemålet (veldig mange fag) så er vel dette en litt urettferdig regel? tilogmed fag fra åttende og niende klasse teller jo på tidendeklassevitnemålet, men ikke like mange...

la dem slippe i russetiden mener du vel heller, for da har de mer enn nok med å være russ og skal snart flytte hjemmefra uansett... :)

Min datter tok studiekompetanse i tredje klasse og som alle vet som har tatt påbygg eller likenende så er dette knalltøft.

I åttende og niende har de jo bare noen få avgangsfag. I tiende vet de jo ikke hva de kan bli trekt ut i.

Hvordan det er i tredje gym. vet jeg ikke da ingen av mine har kommet så langt. Men selvfølgelig alle år gir grunnlag.

Min sønn har avgangsfag i grunnkurs på allmenn og skal nå etter karakterene i første termin vurderes for hva han skal gjøre neste termin.

Mvh

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...