Letta Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Gutten vår er 4 uker gammel, og jeg har allerede måttet kuttet ut å amme ham fordi han svelger bare luft når han dier. Jeg har melk, UR setter inn etter 15-20 sekunder, men han ligger bare og hiver etter luft. Magen hans romler og styrer i flere timer etterpå, og han skriker og hyler. Jeg pumper meg nå hver 3.-4. time og gir ham på flaske. Hvor lenge kan jeg opprettholde produksjonen på denne måten? Får ut ca. 100-110 ml tilsammen når jeg pumper begge bryst. Er dette lite? Har blitt anbefalt å ikke legge han til puppen på en stund, siden han blir så besværet av å spise på den måten. Er det noen sjanse for at han vil die senere? Noen med erfaring? Bør jeg pumpe oftere for å øke produksjonen? Hittil har det virket mot sin hensikt, da jeg bare har blitt stresset av det.Håper på mange svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129536-pumping-og-luftsluking-ved-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Er det mulig at det renner for fort for ham? Prøv å pump ut "det verste" og så legg ham til. Har du forsøkt å endre ammestilling? 100ml er flott, det økes som regel etterhvert. Jeg klarte aldri pumpe ut mer enn 20ml tilsammen, men ammingen gikk flott i 2,5 år. Anbefaler å ringe ammehjelpen (www.gulesider.no - søk) for å få dem til å vurdere den totale ammesituasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129536-pumping-og-luftsluking-ved-amming/#findComment-791467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elmah Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei Høres ut som en slitsom situasjon dere er havnet i. Men ikke gi opp! For å opprettholde melkeproduksjonen bør du pumpe hver 2-3 time, samt en gang eller to om natta. Det er veldig indivuelt hvor mye melk man greier å pumpe ut, noen greier bare 10 ml, andre mye mer enn det du pumper ut. Jeg syns det høres ut som du er sånn midt på treet. Det er veldig viktig at du greier å slappe av og ikke stresse med situasjonen og pumpinga. Det kan gjøre at utdrivningsrefleksen din blir hemmet. Syns du det er altfor slitsomt å pumpe så hyppig, får du prøve å gjøre det så ofte du orker, men det er viktig at du pumper om natta. Så kan du en gang iblandt ta en økedag eller to hvor du pumper hyppigere for å øke produksjonen igjen. Det er viktig at du ikke sliter deg helt ut! Har du fått hjelp med ammingen? Kan det være noe med ammestillingen eller sugeteknikken til barnet som gir problemene? Har noen sett på hvordan dere gjør det? Er han tett i nesen så han ikke får pustet? Kommer melka di så veldig fort at han ikke rekker å svelge unna? Det er viktig at du på ingen måte tvinger barnet til å ta brystet, da kan det få total vegring. Kanskje er det lurt å vente litt før du prøver igjen, men så bør du fortsette med å tilby brystet. Jeg vil tro at han plutselig får det til en dag. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129536-pumping-og-luftsluking-ved-amming/#findComment-791468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elmah Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei Høres ut som en slitsom situasjon dere er havnet i. Men ikke gi opp! For å opprettholde melkeproduksjonen bør du pumpe hver 2-3 time, samt en gang eller to om natta. Det er veldig indivuelt hvor mye melk man greier å pumpe ut, noen greier bare 10 ml, andre mye mer enn det du pumper ut. Jeg syns det høres ut som du er sånn midt på treet. Det er veldig viktig at du greier å slappe av og ikke stresse med situasjonen og pumpinga. Det kan gjøre at utdrivningsrefleksen din blir hemmet. Syns du det er altfor slitsomt å pumpe så hyppig, får du prøve å gjøre det så ofte du orker, men det er viktig at du pumper om natta. Så kan du en gang iblandt ta en økedag eller to hvor du pumper hyppigere for å øke produksjonen igjen. Det er viktig at du ikke sliter deg helt ut! Har du fått hjelp med ammingen? Kan det være noe med ammestillingen eller sugeteknikken til barnet som gir problemene? Har noen sett på hvordan dere gjør det? Er han tett i nesen så han ikke får pustet? Kommer melka di så veldig fort at han ikke rekker å svelge unna? Det er viktig at du på ingen måte tvinger barnet til å ta brystet, da kan det få total vegring. Kanskje er det lurt å vente litt før du prøver igjen, men så bør du fortsette med å tilby brystet. Jeg vil tro at han plutselig får det til en dag. Lykke til videre! Jeg anbefaler deg også å prøve å pumpe ut den første melka, før du tilbyr ham brystet, i tilfelle problemet skyldest at melka kommer for fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129536-pumping-og-luftsluking-ved-amming/#findComment-791470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Kjære Letta. Banet ditt trenger ca 15 % av kroppsvekten av melk i døgnet. Dvs hvis barnet ditt veier for eksempel 4000g, spiser det ca 600g(ml) i døgner. Da kan du avpasse pumpingen etter barnets behov slik at du ikke pumper for ofte og får overproduksjon.Høres ut som du alerede har funnet godt ut av det. Undersøk om det er noen på barselavdelingen eller helsestasjonen som har ekstra kunnskap om amming, slik at du kan få hjelp til å få banet på brystet og få observert et ammemåltid for å se hva barnet gjør og hvorfor det sluker luft. Prøv å legg barnet til brystet en stund etter du har pumpet når ikke melkemengden er på topp og se om det endrer på situasjonen.For noen barn tar det litt tid før de forstår det hele, men øvelse gjør mester både for mor og barn. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129536-pumping-og-luftsluking-ved-amming/#findComment-791580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.