yoomee Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 lurer på om det er noen som har erfaring rundt det å ha bipolar lidelse. psykiateren min tror det er det jeg har, og jeg skal bli innlagt for utredning på Blakstad etter jul. må man gå på medikamenter resten av livet? har lest litt om sykdommen her på internett, men synes ikke at jeg har alle likhetstrekkene med bipolar lidelse. på en dag, kan jeg våkne og være i kjempe godt humør, og vil gjøre en hundre ting på en gang,men så bare 5 minutter etterpå, er jeg langt nede i kjelleren, og sitter med alle paracettene foran meg. sånn kan det variere frem og tilbake på en dag. bare småting som blir sagt på tv f.eks, som ikke har noe med meg og gjøre, kan få dagen min til å snu fra å være kjempe bra, til å bli helt bånn. noen som vet hva dette kan være? det er ganske slitsomt å ha det sånn. noen ganger blir jeg og veldig urolig og får vondt for å puste, ser stjerner og tror jeg skal dø, kalles vel pankkangstanfall, da begynner jeg å sparke og slå i dører og vegger, det kommer helt plutselig og uten forvarsel. noen som har det sånn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129656-manisk-depressiv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjenner meg igjen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg har etterhvert fått diagnosen bipolar. Har opplevd omtrent alt det du skriver, i mer eller mindre grad. Ved siden av å ha raske svigninger (hvor jeg også lett kunne falle ned igjen, etter f.eks en kommentar fra andre, eller noe jeg så på tv, slik du beskriver) har jeg også hatt lange perioder med depresjon (opp til ett år) og perioder med hypomani/mani av ca 2 ukers varighet. Hvis du bare har veldig raske svigninger, slik du beskriver, så vil kanskje mange si at det er mere typisk borderline pers.forstyrrelse enn bipolar lidelse. Men så finnes det en versjon av bipolar som heter rapid cycling, som er raske svigninger. Det er ikke så lett å bli klok på forskjellene, men det er vel derfor du skal legges inn på sykehus. Jeg kjenner litt til det sykehuset du skal til, vet du hvilken avd. du skal på? Ellers vil jeg si at alle de tingene du sliter med her, de forsvant omtrent fullstendig på meg etter at jeg begynte med Litium. Det sies at man bør gå på medisiner hele livet, med bipolar lidelse. Dette fordi man har en sårbarhet for å kunne bli syk igjen selv om man har lange friske perioder. Da er det mindre sjans for at du skal bli dårlig igjen, når du f.eks kommer opp i tøffe stress-situasjoner i livet. Håper du finner ut av hva som feiler deg, og at du får riktig behandling! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129656-manisk-depressiv/#findComment-792308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoomee Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg har etterhvert fått diagnosen bipolar. Har opplevd omtrent alt det du skriver, i mer eller mindre grad. Ved siden av å ha raske svigninger (hvor jeg også lett kunne falle ned igjen, etter f.eks en kommentar fra andre, eller noe jeg så på tv, slik du beskriver) har jeg også hatt lange perioder med depresjon (opp til ett år) og perioder med hypomani/mani av ca 2 ukers varighet. Hvis du bare har veldig raske svigninger, slik du beskriver, så vil kanskje mange si at det er mere typisk borderline pers.forstyrrelse enn bipolar lidelse. Men så finnes det en versjon av bipolar som heter rapid cycling, som er raske svigninger. Det er ikke så lett å bli klok på forskjellene, men det er vel derfor du skal legges inn på sykehus. Jeg kjenner litt til det sykehuset du skal til, vet du hvilken avd. du skal på? Ellers vil jeg si at alle de tingene du sliter med her, de forsvant omtrent fullstendig på meg etter at jeg begynte med Litium. Det sies at man bør gå på medisiner hele livet, med bipolar lidelse. Dette fordi man har en sårbarhet for å kunne bli syk igjen selv om man har lange friske perioder. Da er det mindre sjans for at du skal bli dårlig igjen, når du f.eks kommer opp i tøffe stress-situasjoner i livet. Håper du finner ut av hva som feiler deg, og at du får riktig behandling! hei takker for svaret ditt. skal på avd. 9, utredningsavd. var for litt over 1 uke siden, på avd 4a, lukket g sjermet avd. blir fint å få en diagnose, slik at jeg kan lese litt om det, og vet hvorfor jeg er sånn. håper det går bra med deg. ha en god jul og et godt nyttår 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129656-manisk-depressiv/#findComment-792314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjenner meg igjen Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 hei takker for svaret ditt. skal på avd. 9, utredningsavd. var for litt over 1 uke siden, på avd 4a, lukket g sjermet avd. blir fint å få en diagnose, slik at jeg kan lese litt om det, og vet hvorfor jeg er sånn. håper det går bra med deg. ha en god jul og et godt nyttår En god jul og godt nytt år til deg også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129656-manisk-depressiv/#findComment-792317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.