Obelix1365380431 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hei! Nå har jeg den glede å fortelle at www.koreaklubben.com fungerer. Det gjør det nye forumet og... håper mange vil komme inn for å ta en titt og delta på forumet. Hjemmesiden er jo under konstruksjon, men begynner å ta form.. God helg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappp Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hei! Ja det er riktig Obelix. Velkommen alle som er/har adoptert fra Korea eller andre land komme til hjemmesiden og det nystartede forumet på Hjertevekst. Håper mange akktivt vil bidra til å fylle opp forumet med tips og råd til videre drift av KoreaKlubben. De lukkede rommene på Hjertevekst er opprettet, men oppforderer bruk av det åpne forumet også. Men ønsker noen å diskutere i lukket rom er det også mulighet til det, på samme måten som på den gamle serveren. Velkommen til en bli kjent runde! http://www.koreaklubben.com 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest koreasøker jeg også.... Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Synes dere forvirrer litt jeg.... det brukes så mange begreper om sidene og så mange ulike personer skriver svar her som viser at også dem er `ansvarlig` for de(n), nye siden(e): Koreaklubben og forumet og hjemmesiden og hjertevekst.... Hva er hva, og hvem har ansvar for hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obelix1365380431 Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Synes dere forvirrer litt jeg.... det brukes så mange begreper om sidene og så mange ulike personer skriver svar her som viser at også dem er `ansvarlig` for de(n), nye siden(e): Koreaklubben og forumet og hjemmesiden og hjertevekst.... Hva er hva, og hvem har ansvar for hva? Hei du! Ikke meningen å forvirre, men vi har hatt problem med siden vår. Nå har vi byttet server og alt er i orden. Jeg, Obelix er leder for foreningen og papp er dataansvarlig. Hjemmesiden finner du her www.koreaklubben.com Link til vårt debattforum finner du på hjemmesiden. Håper dette bidro til å gjøre alt litt klarere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obelix1365380431 Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Synes dere forvirrer litt jeg.... det brukes så mange begreper om sidene og så mange ulike personer skriver svar her som viser at også dem er `ansvarlig` for de(n), nye siden(e): Koreaklubben og forumet og hjemmesiden og hjertevekst.... Hva er hva, og hvem har ansvar for hva? Kan legge til at hjertevekst er navnet på forumet vårt. Link til det finner du på hjemmesiden vår. Og adressen var: www.koreaklubben.com 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg synes dette er et prisverdig initiativ, og jeg følger spent med på tilbudet. Jeg ser at foreningen bare er 14 dager gammel, men den har allerede en leder. Valgt av hvem? Jeg antar det er en konstituert leder? Finnes det et styre? Har dere i det hele tatt møtt hverandre, eller er det en internett-forening? Dersom dere skal fremstå som en seriøs organisasjon er det viktig at dere har troverdighet i forhold til vanlige regler som gjelder frivillige organisasjoner . Jeg vil videre anbefale dere å snarest knytte til dere noen i styret for foreningen som har hatt barn fra Korea i en del år. Hvis jeg ikke har misforstått helt så har ingen av initiativtakerne faktisk hentet barna sine enda. Dere sier dere vil gi andre råd, men dersom folk skal oppleve det som meningsfylt å be om råd må det være noen med erfaring som kan svare. Videre har jeg selv sittet i et lokallagstyre for VB, og vet at det er fryktelig vanskelig å få kurs o.l. til å gå med overskudd/ få nok folk til å komme, det er vanskelig å få folk til å sitte i styret, og det er vanskelig å få folk til en del arrangementer. Jeg synes derfor det er litt synd dersom det her oppstår en "konkurrerende" forening. Det er jo mange av de samme menneskene som vil være koreaklubbens målgruppe. Ser ikke helt behovet for paralelle kurs/ arrangement. Håper dere har tenkt på dette. Hvordan skal dere rekruttere medlemmer? For å fremstå som troverdige må dere gå bredere ut enn DOL. Dere må be om å få spalteplass i VB-bladet slik at dere får bredest mulig rekruttering. Følger spent med videre!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obelix1365380431 Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg synes dette er et prisverdig initiativ, og jeg følger spent med på tilbudet. Jeg ser at foreningen bare er 14 dager gammel, men den har allerede en leder. Valgt av hvem? Jeg antar det er en konstituert leder? Finnes det et styre? Har dere i det hele tatt møtt hverandre, eller er det en internett-forening? Dersom dere skal fremstå som en seriøs organisasjon er det viktig at dere har troverdighet i forhold til vanlige regler som gjelder frivillige organisasjoner . Jeg vil videre anbefale dere å snarest knytte til dere noen i styret for foreningen som har hatt barn fra Korea i en del år. Hvis jeg ikke har misforstått helt så har ingen av initiativtakerne faktisk hentet barna sine enda. Dere sier dere vil gi andre råd, men dersom folk skal oppleve det som meningsfylt å be om råd må det være noen med erfaring som kan svare. Videre har jeg selv sittet i et lokallagstyre for VB, og vet at det er fryktelig vanskelig å få kurs o.l. til å gå med overskudd/ få nok folk til å komme, det er vanskelig å få folk til å sitte i styret, og det er vanskelig å få folk til en del arrangementer. Jeg synes derfor det er litt synd dersom det her oppstår en "konkurrerende" forening. Det er jo mange av de samme menneskene som vil være koreaklubbens målgruppe. Ser ikke helt behovet for paralelle kurs/ arrangement. Håper dere har tenkt på dette. Hvordan skal dere rekruttere medlemmer? For å fremstå som troverdige må dere gå bredere ut enn DOL. Dere må be om å få spalteplass i VB-bladet slik at dere får bredest mulig rekruttering. Følger spent med videre!! Hei Kimchi Dette var mye på en gang. Styret fungerer som et midlertidig styre frem til første årsmøte holdes til sommeren. OG, det er flere av de midlertidige styremedlemmene som har adopterte barn fra korea fra før av. Dette er ikke noen trussel for VB, ikke mer trussel enn foreninger for andre land. JA , vi har tenkt å følge regler for frivillige organisasjoner. Men vi må nesten få lov til å danne et midlertidig styre før vi holder valg. Ja vi har tenkt å gå ut med dette andre plasser enn dol. Jeg skjønner ikke hvordan du kan kritisere dette hvis du taler for VB. Jeg har vært i kontakt med dem, og de syntes dette hørtes spennende ut. De oppfordrer adoptivforeldre til å holde kontakt med andre i samme situasjon. Denne foreningen har blitt dannet pga at mange har fortalt at de har savnet en slik forening(som mange andre land har) Vi som er med mener dette er positivt for både foreldre og barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ærlig talt så negativ du er, kimchi Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg synes dette er et prisverdig initiativ, og jeg følger spent med på tilbudet. Jeg ser at foreningen bare er 14 dager gammel, men den har allerede en leder. Valgt av hvem? Jeg antar det er en konstituert leder? Finnes det et styre? Har dere i det hele tatt møtt hverandre, eller er det en internett-forening? Dersom dere skal fremstå som en seriøs organisasjon er det viktig at dere har troverdighet i forhold til vanlige regler som gjelder frivillige organisasjoner . Jeg vil videre anbefale dere å snarest knytte til dere noen i styret for foreningen som har hatt barn fra Korea i en del år. Hvis jeg ikke har misforstått helt så har ingen av initiativtakerne faktisk hentet barna sine enda. Dere sier dere vil gi andre råd, men dersom folk skal oppleve det som meningsfylt å be om råd må det være noen med erfaring som kan svare. Videre har jeg selv sittet i et lokallagstyre for VB, og vet at det er fryktelig vanskelig å få kurs o.l. til å gå med overskudd/ få nok folk til å komme, det er vanskelig å få folk til å sitte i styret, og det er vanskelig å få folk til en del arrangementer. Jeg synes derfor det er litt synd dersom det her oppstår en "konkurrerende" forening. Det er jo mange av de samme menneskene som vil være koreaklubbens målgruppe. Ser ikke helt behovet for paralelle kurs/ arrangement. Håper dere har tenkt på dette. Hvordan skal dere rekruttere medlemmer? For å fremstå som troverdige må dere gå bredere ut enn DOL. Dere må be om å få spalteplass i VB-bladet slik at dere får bredest mulig rekruttering. Følger spent med videre!! SÅ negativ du er da. Misunnelig for at du ikke kom på det selv, eller. Meg informert er det ikke bare førstegangs adopterende der, noe du påstår. Og uansett så synes jeg dette er ett gdt intiativ. Men du kimchi, som da tydligvis er av den "utlærte garden". Har det slått deg at, førstegangs adopterende kan ha endel mer energi, enn deg selv. For meg forstått, du er vel ikke 25 år lenger, og dette var 3(?) barnet. Så du behøver ikke melde deg inn vet du, om du ikke vil, orker, eller har tid. Jeg har i alle fall stor glede av en tilsvarende forrening, Og det var jammen på tide at korea også får laget enn. Og Rom ble ikke bygget på en dag, så kimchi, du som ett voksent menneske burde vel gi dem en fair kjangse til og komme igang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg synes dette er et prisverdig initiativ, og jeg følger spent med på tilbudet. Jeg ser at foreningen bare er 14 dager gammel, men den har allerede en leder. Valgt av hvem? Jeg antar det er en konstituert leder? Finnes det et styre? Har dere i det hele tatt møtt hverandre, eller er det en internett-forening? Dersom dere skal fremstå som en seriøs organisasjon er det viktig at dere har troverdighet i forhold til vanlige regler som gjelder frivillige organisasjoner . Jeg vil videre anbefale dere å snarest knytte til dere noen i styret for foreningen som har hatt barn fra Korea i en del år. Hvis jeg ikke har misforstått helt så har ingen av initiativtakerne faktisk hentet barna sine enda. Dere sier dere vil gi andre råd, men dersom folk skal oppleve det som meningsfylt å be om råd må det være noen med erfaring som kan svare. Videre har jeg selv sittet i et lokallagstyre for VB, og vet at det er fryktelig vanskelig å få kurs o.l. til å gå med overskudd/ få nok folk til å komme, det er vanskelig å få folk til å sitte i styret, og det er vanskelig å få folk til en del arrangementer. Jeg synes derfor det er litt synd dersom det her oppstår en "konkurrerende" forening. Det er jo mange av de samme menneskene som vil være koreaklubbens målgruppe. Ser ikke helt behovet for paralelle kurs/ arrangement. Håper dere har tenkt på dette. Hvordan skal dere rekruttere medlemmer? For å fremstå som troverdige må dere gå bredere ut enn DOL. Dere må be om å få spalteplass i VB-bladet slik at dere får bredest mulig rekruttering. Følger spent med videre!! Hei Kimchi! Jeg synes du er veldig negativ. Har du imidlertid ikke lyst til å være med i foreningen er det jo bare å la være. Dette er jo frivillig. Det er ikke bare folk som ikke har hentet barn ennå. Vi kom hjem i sommer med en liten gutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-792869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 SÅ negativ du er da. Misunnelig for at du ikke kom på det selv, eller. Meg informert er det ikke bare førstegangs adopterende der, noe du påstår. Og uansett så synes jeg dette er ett gdt intiativ. Men du kimchi, som da tydligvis er av den "utlærte garden". Har det slått deg at, førstegangs adopterende kan ha endel mer energi, enn deg selv. For meg forstått, du er vel ikke 25 år lenger, og dette var 3(?) barnet. Så du behøver ikke melde deg inn vet du, om du ikke vil, orker, eller har tid. Jeg har i alle fall stor glede av en tilsvarende forrening, Og det var jammen på tide at korea også får laget enn. Og Rom ble ikke bygget på en dag, så kimchi, du som ett voksent menneske burde vel gi dem en fair kjangse til og komme igang. Jeg oppfatter ikke kimchi som negativ, men at hun/han kommer med kritiske spørsmål jeg selv også har tenkt en del på. Syns at dere tar dette negativt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obelix1365380431 Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg synes dette er et prisverdig initiativ, og jeg følger spent med på tilbudet. Jeg ser at foreningen bare er 14 dager gammel, men den har allerede en leder. Valgt av hvem? Jeg antar det er en konstituert leder? Finnes det et styre? Har dere i det hele tatt møtt hverandre, eller er det en internett-forening? Dersom dere skal fremstå som en seriøs organisasjon er det viktig at dere har troverdighet i forhold til vanlige regler som gjelder frivillige organisasjoner . Jeg vil videre anbefale dere å snarest knytte til dere noen i styret for foreningen som har hatt barn fra Korea i en del år. Hvis jeg ikke har misforstått helt så har ingen av initiativtakerne faktisk hentet barna sine enda. Dere sier dere vil gi andre råd, men dersom folk skal oppleve det som meningsfylt å be om råd må det være noen med erfaring som kan svare. Videre har jeg selv sittet i et lokallagstyre for VB, og vet at det er fryktelig vanskelig å få kurs o.l. til å gå med overskudd/ få nok folk til å komme, det er vanskelig å få folk til å sitte i styret, og det er vanskelig å få folk til en del arrangementer. Jeg synes derfor det er litt synd dersom det her oppstår en "konkurrerende" forening. Det er jo mange av de samme menneskene som vil være koreaklubbens målgruppe. Ser ikke helt behovet for paralelle kurs/ arrangement. Håper dere har tenkt på dette. Hvordan skal dere rekruttere medlemmer? For å fremstå som troverdige må dere gå bredere ut enn DOL. Dere må be om å få spalteplass i VB-bladet slik at dere får bredest mulig rekruttering. Følger spent med videre!! Det virker som enkelte miljøer ikke liker nytenkning innen dette feltet. Og, som det står på hjemmesiden, så er det ved samarbeid med de andre organisasjonene/foreningene vi skal ha noen av tilbudene. Slik at det ikke er snakk om like arrangementer fra flere foreninger samtidig. Men enkelte av tilbudene eksisterer ikke i dag. Grunnen til at vi gikk tidlig ut med denne foreningen, er at andre enn initiativtakerne kan komme med innspill på hva de mener mangler av aktiviteter for denne målgruppen. Målgruppen er familier tidlig i adopsjonsprosessen og familier som har lyst på et fellesskap med andre familier med barn fra Korea. Familier med barn adoptert fra enkelte andre land har i dag en slik forening. Jeg har inntrykk av at de mener det er et godt tilbud. Det er helt ok med spørsmål ang. hvordan vi har tenkt at dette skal fungere. Men det må være en forståelse over at denne foreningen er nylig etablert. Hvis problemet er at det står leder osv på hjemmesiden, så har vi faktisk ikke tenkt på at dette skulle være et stort problem for enkelte.Vi er selvsagt et midlertidig styre frem til valg. Håper vi nå har oppklart noen spørsmål ang foreningen. Det er faktisk flere uavhengige familier som har gått med planer om dette. Familier som venter på reisebeskjed og familier som har hentet barn for flere år siden. Vi har gått sammen og etablert koreaklubben. Vi har det kjekt sammen, og vil andre sjekke hva vi driver med er de velkommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg synes dette er et prisverdig initiativ, og jeg følger spent med på tilbudet. Jeg ser at foreningen bare er 14 dager gammel, men den har allerede en leder. Valgt av hvem? Jeg antar det er en konstituert leder? Finnes det et styre? Har dere i det hele tatt møtt hverandre, eller er det en internett-forening? Dersom dere skal fremstå som en seriøs organisasjon er det viktig at dere har troverdighet i forhold til vanlige regler som gjelder frivillige organisasjoner . Jeg vil videre anbefale dere å snarest knytte til dere noen i styret for foreningen som har hatt barn fra Korea i en del år. Hvis jeg ikke har misforstått helt så har ingen av initiativtakerne faktisk hentet barna sine enda. Dere sier dere vil gi andre råd, men dersom folk skal oppleve det som meningsfylt å be om råd må det være noen med erfaring som kan svare. Videre har jeg selv sittet i et lokallagstyre for VB, og vet at det er fryktelig vanskelig å få kurs o.l. til å gå med overskudd/ få nok folk til å komme, det er vanskelig å få folk til å sitte i styret, og det er vanskelig å få folk til en del arrangementer. Jeg synes derfor det er litt synd dersom det her oppstår en "konkurrerende" forening. Det er jo mange av de samme menneskene som vil være koreaklubbens målgruppe. Ser ikke helt behovet for paralelle kurs/ arrangement. Håper dere har tenkt på dette. Hvordan skal dere rekruttere medlemmer? For å fremstå som troverdige må dere gå bredere ut enn DOL. Dere må be om å få spalteplass i VB-bladet slik at dere får bredest mulig rekruttering. Følger spent med videre!! Heisann, Kimchi! Jeg sitter i det midlertidige styret, og jeg har kun foreløpig møtt 3 av de andre styremedlemene personlig. Det foreløpige styret består frem til vi får hatt ett årsmøte. I styret sitter ett ektepar som har en sønn på 6 år, om jeg ikke husker helt feil, og en di venter på og få hente hjem. Selv venter jeg jo, som du vet, fikk tildeling samme dag som deg, det samme gjelder to av de andre. Kasserern venter tildeling etter Jul, og Thuva har som du kanskje vet en liten gutt, som har vært her i ca.6måneder. Optimalt ville det jo vært bedre om vi alle hadde litt fler år på baken, MEN nå har vi ikke det, og det er ingen som før har tatt insjiativet til en koreaforening, og lysten og pågangsmotet var der. Så ja, da fikk det heller britste eller bære;o) Hvorfor vi gikk ut med den nyetablerte klubben så raskt. Var jo ene og alene fordi, vi ville at så mange som mulig, i forskjellige stadier, kunne være med og forme foreningen slik at den blir mest mulig optimal for alle. VB er positiv, så argumentet ditt der, skjønte jeg ikke helt, så om du kunne utdype det, ville jeg satt pris på det. Selvsagt, skal vi gå igjenom VBs medlemsblad, HVOR eller kan vi nå alle koreasøkere. MEN du er vel også klar over at det kun kommer ut 4 ganger i året. Vi tenkte det kunne vært greit og lufte det her først, og få innspill og kontakt med fler, med det samme. Vi skal følge spillereglene. Vi mener ikke og tråkke noen på tærne, så i så fall, om lokalforeningen i VB kommer til og slite pga. dette (noe jeg personlig betviler sterkt) vil jeg være den første til og beklage. Du er hjertlig velkommen til en "brain storming" om videre utvikling i forreningen. Ta gjerne kontakt med meg om du vil. [email protected] Ha en flott søndag. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Heisann, Kimchi! Jeg sitter i det midlertidige styret, og jeg har kun foreløpig møtt 3 av de andre styremedlemene personlig. Det foreløpige styret består frem til vi får hatt ett årsmøte. I styret sitter ett ektepar som har en sønn på 6 år, om jeg ikke husker helt feil, og en di venter på og få hente hjem. Selv venter jeg jo, som du vet, fikk tildeling samme dag som deg, det samme gjelder to av de andre. Kasserern venter tildeling etter Jul, og Thuva har som du kanskje vet en liten gutt, som har vært her i ca.6måneder. Optimalt ville det jo vært bedre om vi alle hadde litt fler år på baken, MEN nå har vi ikke det, og det er ingen som før har tatt insjiativet til en koreaforening, og lysten og pågangsmotet var der. Så ja, da fikk det heller britste eller bære;o) Hvorfor vi gikk ut med den nyetablerte klubben så raskt. Var jo ene og alene fordi, vi ville at så mange som mulig, i forskjellige stadier, kunne være med og forme foreningen slik at den blir mest mulig optimal for alle. VB er positiv, så argumentet ditt der, skjønte jeg ikke helt, så om du kunne utdype det, ville jeg satt pris på det. Selvsagt, skal vi gå igjenom VBs medlemsblad, HVOR eller kan vi nå alle koreasøkere. MEN du er vel også klar over at det kun kommer ut 4 ganger i året. Vi tenkte det kunne vært greit og lufte det her først, og få innspill og kontakt med fler, med det samme. Vi skal følge spillereglene. Vi mener ikke og tråkke noen på tærne, så i så fall, om lokalforeningen i VB kommer til og slite pga. dette (noe jeg personlig betviler sterkt) vil jeg være den første til og beklage. Du er hjertlig velkommen til en "brain storming" om videre utvikling i forreningen. Ta gjerne kontakt med meg om du vil. [email protected] Ha en flott søndag. Vennlig hilsen Jeg må gjenta at jeg følger spent med videre på initiativet om en Koreaklubb, og jeg er ikke negativ i utgangspunktet. MEN- når noen starter en forening mener jeg at jeg kan tillate meg å komme med kritiske spørsmål. I hvilken grad en organisasjon takler kritiske spørsmål tenker jeg også har betydning for hvor god organisasjonen vil bli. Noen av dere går heldigvis ikke i forsvar men svarer saklig og greit på mine spørsmål - BRA. De av dere som med en gang sier at det er jeg som er negativ, misunnelig og imot nytenkning mener jeg må endre holdning til organisasjonsarbeid. Dersom kritiske spørmål i en organisasjon skal møtes med å gjøre spørsmålsstilleren til et problem vil det ikke bli en demokratisk organisasjon. Men for å utdype punktet mitt ang. "konkurrerende forening". Da jeg satt i lokalstyret i min forening prøvde vi oss med forelesninger, kurs osv. og hentet inn gode foredregsholdere. Budsjettene våre sprakk alltid fordi det ikke møtte opp så mange som vi hadde trodd. Dette førte gjerne til at vi måtte søke VB sentralt om å få dekke underskuddet, eller vi måtte få midler fra lokalavdelingen. Jeg er redd for at det blir enda flere underskuddskurs dersom Koreaklubben skal arrangere egne kurs. Er det ikke da bedre å støtte opp under det som allerede finnes av kurs? Sosiale arrangement osv. trenger ikke koste all verden, men her hvor vi bor er det en 4-5 sosiale arrangement i året. Veldig mange av dem som deltar på disse arrangementene har barn fra Korea, og for meg personlig er i hvert fall dette nok. Dersom jeg skal melde meg inn i en forening til som skal ha sosiale arrangement vil jeg måtte velge hvilke jeg skal delta på fordi det kan bli for mye å bli med på alle. Dersom (jeg gjentar, DERSOM) flere tenker som meg vil det føre til at VBs sosiale arrangement mister folk, og det er allerede få her hvor jeg bor som deltar på arrangementene, og Koreaklubbens arrangement får ikke så mange deltakere som en kunne ønske. Mange av oss har deltatt på foreldreforberedende kurs med søkere på andre land enn Korea, og en av grunnene til at vi går på VBs sosiale arrangement er for å treffe disse familiene. Jeg ser ikke helt behovet for å gå på egne arrangement bare for å treffe foreldre til barn født i Korea. I tillegg synes jeg barna mine godt kan delta på arrangement hvor det er barn fra Kina, India, Romania osv. I tillegg er min erfaring at folk er lite villige til å bruke fritiden sin på frivillig arbeid. Hvert år må valgkomiteen i lokallaget nærmest bønnfalle folk om å bli med. Dersom alle fylker skal ha et eget lokallag innen Koreaklubben også blir det jo da å "konkurrere" om de menneskene som virkelig har lyst til å bidra til foreningsarbeidet. Jeg opplever jo at dere som står bak dette initiativet har både tid, lyst og engasjement, og det er jo supert. Men hvorfor ikke ta med dett angasjementet inn i lokalforeningen til VB og arranger de samme tilbudene der som dere nå vil forbeholde foreldre til barn fra Korea? Selvsagt skjønner jeg at foreningen er ny og at ting må gå seg til. Men som sagt forventer jeg at en organisasjon er åpen for innspill fra dem som vurderer å bli medlemmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obelix1365380431 Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg må gjenta at jeg følger spent med videre på initiativet om en Koreaklubb, og jeg er ikke negativ i utgangspunktet. MEN- når noen starter en forening mener jeg at jeg kan tillate meg å komme med kritiske spørsmål. I hvilken grad en organisasjon takler kritiske spørsmål tenker jeg også har betydning for hvor god organisasjonen vil bli. Noen av dere går heldigvis ikke i forsvar men svarer saklig og greit på mine spørsmål - BRA. De av dere som med en gang sier at det er jeg som er negativ, misunnelig og imot nytenkning mener jeg må endre holdning til organisasjonsarbeid. Dersom kritiske spørmål i en organisasjon skal møtes med å gjøre spørsmålsstilleren til et problem vil det ikke bli en demokratisk organisasjon. Men for å utdype punktet mitt ang. "konkurrerende forening". Da jeg satt i lokalstyret i min forening prøvde vi oss med forelesninger, kurs osv. og hentet inn gode foredregsholdere. Budsjettene våre sprakk alltid fordi det ikke møtte opp så mange som vi hadde trodd. Dette førte gjerne til at vi måtte søke VB sentralt om å få dekke underskuddet, eller vi måtte få midler fra lokalavdelingen. Jeg er redd for at det blir enda flere underskuddskurs dersom Koreaklubben skal arrangere egne kurs. Er det ikke da bedre å støtte opp under det som allerede finnes av kurs? Sosiale arrangement osv. trenger ikke koste all verden, men her hvor vi bor er det en 4-5 sosiale arrangement i året. Veldig mange av dem som deltar på disse arrangementene har barn fra Korea, og for meg personlig er i hvert fall dette nok. Dersom jeg skal melde meg inn i en forening til som skal ha sosiale arrangement vil jeg måtte velge hvilke jeg skal delta på fordi det kan bli for mye å bli med på alle. Dersom (jeg gjentar, DERSOM) flere tenker som meg vil det føre til at VBs sosiale arrangement mister folk, og det er allerede få her hvor jeg bor som deltar på arrangementene, og Koreaklubbens arrangement får ikke så mange deltakere som en kunne ønske. Mange av oss har deltatt på foreldreforberedende kurs med søkere på andre land enn Korea, og en av grunnene til at vi går på VBs sosiale arrangement er for å treffe disse familiene. Jeg ser ikke helt behovet for å gå på egne arrangement bare for å treffe foreldre til barn født i Korea. I tillegg synes jeg barna mine godt kan delta på arrangement hvor det er barn fra Kina, India, Romania osv. I tillegg er min erfaring at folk er lite villige til å bruke fritiden sin på frivillig arbeid. Hvert år må valgkomiteen i lokallaget nærmest bønnfalle folk om å bli med. Dersom alle fylker skal ha et eget lokallag innen Koreaklubben også blir det jo da å "konkurrere" om de menneskene som virkelig har lyst til å bidra til foreningsarbeidet. Jeg opplever jo at dere som står bak dette initiativet har både tid, lyst og engasjement, og det er jo supert. Men hvorfor ikke ta med dett angasjementet inn i lokalforeningen til VB og arranger de samme tilbudene der som dere nå vil forbeholde foreldre til barn fra Korea? Selvsagt skjønner jeg at foreningen er ny og at ting må gå seg til. Men som sagt forventer jeg at en organisasjon er åpen for innspill fra dem som vurderer å bli medlemmer. Kimchi Vi er åpne for kritikk og ønsker innspill. Jeg vil bare påpeke at det innlegget som er skrevet mest negativt til deg, ikke er skrevet av noen i tilknytning til KoreaKlubben(dette vil jeg gå utifra da denne personen skriver at han/hun deltar i en lignende forening. Men jeg synes fortsatt du skal være forsiktig med å blande inn Verdens Barn. De har vi selv vært i kontakt med. Jeg må gjenta at vi ikke skal lage paralelle kurs/foredrag. Vi satser på å samarbeide om dette der det er naturlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg må gjenta at jeg følger spent med videre på initiativet om en Koreaklubb, og jeg er ikke negativ i utgangspunktet. MEN- når noen starter en forening mener jeg at jeg kan tillate meg å komme med kritiske spørsmål. I hvilken grad en organisasjon takler kritiske spørsmål tenker jeg også har betydning for hvor god organisasjonen vil bli. Noen av dere går heldigvis ikke i forsvar men svarer saklig og greit på mine spørsmål - BRA. De av dere som med en gang sier at det er jeg som er negativ, misunnelig og imot nytenkning mener jeg må endre holdning til organisasjonsarbeid. Dersom kritiske spørmål i en organisasjon skal møtes med å gjøre spørsmålsstilleren til et problem vil det ikke bli en demokratisk organisasjon. Men for å utdype punktet mitt ang. "konkurrerende forening". Da jeg satt i lokalstyret i min forening prøvde vi oss med forelesninger, kurs osv. og hentet inn gode foredregsholdere. Budsjettene våre sprakk alltid fordi det ikke møtte opp så mange som vi hadde trodd. Dette førte gjerne til at vi måtte søke VB sentralt om å få dekke underskuddet, eller vi måtte få midler fra lokalavdelingen. Jeg er redd for at det blir enda flere underskuddskurs dersom Koreaklubben skal arrangere egne kurs. Er det ikke da bedre å støtte opp under det som allerede finnes av kurs? Sosiale arrangement osv. trenger ikke koste all verden, men her hvor vi bor er det en 4-5 sosiale arrangement i året. Veldig mange av dem som deltar på disse arrangementene har barn fra Korea, og for meg personlig er i hvert fall dette nok. Dersom jeg skal melde meg inn i en forening til som skal ha sosiale arrangement vil jeg måtte velge hvilke jeg skal delta på fordi det kan bli for mye å bli med på alle. Dersom (jeg gjentar, DERSOM) flere tenker som meg vil det føre til at VBs sosiale arrangement mister folk, og det er allerede få her hvor jeg bor som deltar på arrangementene, og Koreaklubbens arrangement får ikke så mange deltakere som en kunne ønske. Mange av oss har deltatt på foreldreforberedende kurs med søkere på andre land enn Korea, og en av grunnene til at vi går på VBs sosiale arrangement er for å treffe disse familiene. Jeg ser ikke helt behovet for å gå på egne arrangement bare for å treffe foreldre til barn født i Korea. I tillegg synes jeg barna mine godt kan delta på arrangement hvor det er barn fra Kina, India, Romania osv. I tillegg er min erfaring at folk er lite villige til å bruke fritiden sin på frivillig arbeid. Hvert år må valgkomiteen i lokallaget nærmest bønnfalle folk om å bli med. Dersom alle fylker skal ha et eget lokallag innen Koreaklubben også blir det jo da å "konkurrere" om de menneskene som virkelig har lyst til å bidra til foreningsarbeidet. Jeg opplever jo at dere som står bak dette initiativet har både tid, lyst og engasjement, og det er jo supert. Men hvorfor ikke ta med dett angasjementet inn i lokalforeningen til VB og arranger de samme tilbudene der som dere nå vil forbeholde foreldre til barn fra Korea? Selvsagt skjønner jeg at foreningen er ny og at ting må gå seg til. Men som sagt forventer jeg at en organisasjon er åpen for innspill fra dem som vurderer å bli medlemmer. Takk for svar! Vi er veldig åpene om innspill. Mye av grunnen til at vi i tillegg er på hjertevekst, og ikke bare her, er jo fordi vi vil skape en diskusjon om hvordan koreaklubben skal bli.(og det er vel lite interesant for de som holder til her, men ikke har korea som land, vi vil jo ikke oppta for mye plass heller, om du skjønner) Vi håper på innspill, og vi tar kritikk til etteretning.Noe du kan se av tråden ovenfor, hvor vi tok en bestemmelse på og fjerne den private delen, da det ikke var ønskelig for noen. Dette blir en klubb bygget opp av felleskapet og ikke kun noen få utvalgte privatpersoner. Godt vi kan holde en åpen tone. Jeg vil bare tilføje på slutten her at vi kommer til og delta på arrangementer i regi av VB fremdeles. Dette vil vi bare også gjøre i tillegg til. Ha en fortsatt flott søndag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColPappa Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Hei og velkommen! Velkommen både som forening og på nett. Jeg har vært inne og tittet og dette ser jo riktig bra ut. Dere har et godt utgangspunkt for å lykkes. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Kimchi Vi er åpne for kritikk og ønsker innspill. Jeg vil bare påpeke at det innlegget som er skrevet mest negativt til deg, ikke er skrevet av noen i tilknytning til KoreaKlubben(dette vil jeg gå utifra da denne personen skriver at han/hun deltar i en lignende forening. Men jeg synes fortsatt du skal være forsiktig med å blande inn Verdens Barn. De har vi selv vært i kontakt med. Jeg må gjenta at vi ikke skal lage paralelle kurs/foredrag. Vi satser på å samarbeide om dette der det er naturlig. Avsluttende kommentar ang. VB: Selvsagt er VB sentralt positive til klubben, det er jo i prinsippet jeg også! Men de som sitter sentralt er kanskje ikke helt oppdatert på hvor vanskelig det er å få folk til å møte på kurs, sosiale tilstelninger, sitte i lokalstyret osv. Her hvor jeg bor så jeg tidligere at VBs lokallag arrangerte kurs i koreansk matlaging. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man må ha en egen forening som skal arrangere slike ting når det går utmerket innen VBs lokallag. Grunnen til at det ikke har vært en Korea-klubb tidligere tror jeg er at fra 1960 tallet og utover gjennom mange år har Korea vært det landet det har kommet flest barn fra, og flertallet av barna på juletrefester osv. har vært fra Korea. Etterhvert som man begynte å adoptere fra andre land også var nok disse små i forhold, og foreldrene til barna fra disse landene hadde et åpenbart behov for å treffe andre med barn fra "sine" land. For ikke å gjenta meg selv til det kjedsommelige så er jeg positiv til initiativet, og vil følge spent med videre. Men det er ikke bare VB sentralt som har lov til å ha meninger om ting som angår organisasjoenen, det har også vi som sitter ute i lokallagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Avsluttende kommentar ang. VB: Selvsagt er VB sentralt positive til klubben, det er jo i prinsippet jeg også! Men de som sitter sentralt er kanskje ikke helt oppdatert på hvor vanskelig det er å få folk til å møte på kurs, sosiale tilstelninger, sitte i lokalstyret osv. Her hvor jeg bor så jeg tidligere at VBs lokallag arrangerte kurs i koreansk matlaging. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man må ha en egen forening som skal arrangere slike ting når det går utmerket innen VBs lokallag. Grunnen til at det ikke har vært en Korea-klubb tidligere tror jeg er at fra 1960 tallet og utover gjennom mange år har Korea vært det landet det har kommet flest barn fra, og flertallet av barna på juletrefester osv. har vært fra Korea. Etterhvert som man begynte å adoptere fra andre land også var nok disse små i forhold, og foreldrene til barna fra disse landene hadde et åpenbart behov for å treffe andre med barn fra "sine" land. For ikke å gjenta meg selv til det kjedsommelige så er jeg positiv til initiativet, og vil følge spent med videre. Men det er ikke bare VB sentralt som har lov til å ha meninger om ting som angår organisasjoenen, det har også vi som sitter ute i lokallagene. Jeg synes det er fint at du tar et kritisk blikk på det hele, og jeg synes også at Koreaklubben er et flott initiativ. Har ikke adoptert fra Korea selv, men bruker VB. For meg er det interessant at du peker på at Korea tradisjonelt har vært det dominerende landet innenfor VB, og at de andre landene har hatt behov for å samles for seg. Nå har jo situasjonen endret seg de siste årene. Kina har for eksempel seilet opp som et stort adopsjonsland hos VB. For tiden tror jeg det kommer flere barn fra Kina enn fra Korea gjennom VB. Nettopp derfor er det naturlig at det oppstår behov for en Koreaklubb nå, tenker jeg. Korea dominerer nemlig ikke i samme grad innen VB lenger. Tidligere har VB nesten vært en 'Koreaklubb', og nå er det et større mangfold. Du nevner kurs i koreansk matlaging. Etter min mening er det en ting som naturlig kunne være en aktivitet for Koreaklubben, heller enn VBs lokallag. Slik jeg ser det, er det bare sunt at VB blir mindre Korea-orientert og mer en paraply for alle landene. Ønsker Koreaklubben lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg synes det er fint at du tar et kritisk blikk på det hele, og jeg synes også at Koreaklubben er et flott initiativ. Har ikke adoptert fra Korea selv, men bruker VB. For meg er det interessant at du peker på at Korea tradisjonelt har vært det dominerende landet innenfor VB, og at de andre landene har hatt behov for å samles for seg. Nå har jo situasjonen endret seg de siste årene. Kina har for eksempel seilet opp som et stort adopsjonsland hos VB. For tiden tror jeg det kommer flere barn fra Kina enn fra Korea gjennom VB. Nettopp derfor er det naturlig at det oppstår behov for en Koreaklubb nå, tenker jeg. Korea dominerer nemlig ikke i samme grad innen VB lenger. Tidligere har VB nesten vært en 'Koreaklubb', og nå er det et større mangfold. Du nevner kurs i koreansk matlaging. Etter min mening er det en ting som naturlig kunne være en aktivitet for Koreaklubben, heller enn VBs lokallag. Slik jeg ser det, er det bare sunt at VB blir mindre Korea-orientert og mer en paraply for alle landene. Ønsker Koreaklubben lykke til! Hei ahg! Du klarte å si akkurat det jeg hadde i hodet men ikke helt klarte å formulere! ) Veldig enig med deg! MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-793651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Obelix1365380431 Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 Hei og velkommen! Velkommen både som forening og på nett. Jeg har vært inne og tittet og dette ser jo riktig bra ut. Dere har et godt utgangspunkt for å lykkes. Hilsen Hei ColPappa Takk for det... Kjekt å høre at foreningen er velkommen. Det er ennå endel jobb igjen med hjemmesiden, men den begynner å ta form. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129719-koreaklubben/#findComment-794066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.