Gå til innhold

Tisser fortsatt på seg


Gjest Lei av å skifte laken

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av å skifte laken

Hei, jeg har en datter på 6 år som aldri har sluttet å tisse i senga om natten. For et halvt å rsiden prøvde vi med MINERIN nesespray, men dette hjalp bar den første uken. Etter en stund forsøkte vi på nytt, men samme ting skjer. Om dagen går det bra så det ser ut til at hun har god kapasitet. Vi har hørt om RINGEMATTE - kan det være en ide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du er litt tidlig ute med å bekymre deg. Du kan kjøpe Tena-underlag på apokteket og om du tar utgiftene til dette opp med legen kan du muligens få underlagene på blå resept. Forøvrig syns jeg du skal ha tålmodighet med henne en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tantebarn på nå 7 år som hadde god hjelp i kiropraktor. Men de prøvde ikke det før hun var over 7 år, altså, så ta det med ro litt til, du.

Hiver meg på anbefalingen om tisseunderlag, så slipper det å bli så vått i sengen! Det har vært "redningen" hos min søster, der ble hennes og datterens senger nedtisset hver eneste natt!!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår nærmer seg 7 år og han bruker nattbleier ennå. Har prøvde det meste av tips men uten resultat så langt. Akkurat nå prøver vi med Minirin med det ser ikke ut til å hjelpe det heller.

Send meg gjerne en mail så vi kan utveksle erfaringer. Adressen er [email protected]

Klem

Siren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Jeg syns du er litt tidlig ute med å bekymre deg. Du kan kjøpe Tena-underlag på apokteket og om du tar utgiftene til dette opp med legen kan du muligens få underlagene på blå resept. Forøvrig syns jeg du skal ha tålmodighet med henne en god stund til.

Husk at dere kan ha rett på hjelpestønad fra trygdekontoret for all den tiden som går med til å skifte på barn og seng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til- lei av å skifte laken

Når det gjelder barn med sengevæting må barnet være modent nok for behandling.På barn under 6 år er behandlingsresultatene ofte dårlige og frustrerende for foreldre Barnet må selv se dette som problematisk og ønske å gjøre noe med det Enkle råd kan være å begrense drikke rett før sengetid.Fortell også barnet at det ikke er hennes feil at hun tisser på seg. Dersom det er flere i familien som har hatt samme problem så fortell barnet det.De fleste sengevætere blir tørre.Gi oppmuntring for tørre netter.Alarmmatte kan være et alternativ,men barnet må også ønske dette Minirin som dere har prøvd kan evt prøves igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at dere kan ha rett på hjelpestønad fra trygdekontoret for all den tiden som går med til å skifte på barn og seng :-)

Hvordan går man fram (hva sier man på Trygdekontoret)?

Jeg har en sønn på 8 år som bruker bleier om natten + 2 Minirin-tabletter hver kveld før sengetid. Bleien er søkkvåt hver morgen. (-Vi har endelig funnet en bleie som holder sånn noenlunde på fuktigheten, men den har et "ekstragebyr" i tillegg til egenandelen på blåresepten. Grunnen var at "noen hadde bestemt" at det bare er en viss type bleier som skal brukes, -og når vi vil ha noe annet må vi betale dette gebyret på ca. kr 80,- i tillegg. -Det skal nevnes at vi har prøvd nevnte type bleie, men vi kunne likegodt latt vær å ta på ham disse. -Det var søkkvått i sengen hver natt! Disse problemene fører jo med seg endel kostnader i tillegg til sengetøyskift, slitasje på sengetøy osv.

Hvis det er mulig å få en stønad for å hjelpe på disse kostnadene, hadde det vært interessant å vite hvordan man går fram.

Forøvrig er dette et forum jeg har ventet på. Det skal bli fint å høre om andres erfaringer om dette problemet.

Vi har prøvd kiropraktor, osteopat, homeøpat,nesespray og tabletter. -Foreløpig har vi til gode å se at noe fungerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg

Hvordan går man fram (hva sier man på Trygdekontoret)?

Jeg har en sønn på 8 år som bruker bleier om natten + 2 Minirin-tabletter hver kveld før sengetid. Bleien er søkkvåt hver morgen. (-Vi har endelig funnet en bleie som holder sånn noenlunde på fuktigheten, men den har et "ekstragebyr" i tillegg til egenandelen på blåresepten. Grunnen var at "noen hadde bestemt" at det bare er en viss type bleier som skal brukes, -og når vi vil ha noe annet må vi betale dette gebyret på ca. kr 80,- i tillegg. -Det skal nevnes at vi har prøvd nevnte type bleie, men vi kunne likegodt latt vær å ta på ham disse. -Det var søkkvått i sengen hver natt! Disse problemene fører jo med seg endel kostnader i tillegg til sengetøyskift, slitasje på sengetøy osv.

Hvis det er mulig å få en stønad for å hjelpe på disse kostnadene, hadde det vært interessant å vite hvordan man går fram.

Forøvrig er dette et forum jeg har ventet på. Det skal bli fint å høre om andres erfaringer om dette problemet.

Vi har prøvd kiropraktor, osteopat, homeøpat,nesespray og tabletter. -Foreløpig har vi til gode å se at noe fungerer....

Hvilket bleiemerke bruker sønnen din som det er ekstra gebyr på. Har selv en sønn som snart er for stor for de største barnebleiene og må snart få tak i noen nye. Hvor kjøper du bleiene, hva koster de og hvilke får man på blå resept osv. Ble mange spørsmål dette, men håper du kan svare meg.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hvordan går man fram (hva sier man på Trygdekontoret)?

Jeg har en sønn på 8 år som bruker bleier om natten + 2 Minirin-tabletter hver kveld før sengetid. Bleien er søkkvåt hver morgen. (-Vi har endelig funnet en bleie som holder sånn noenlunde på fuktigheten, men den har et "ekstragebyr" i tillegg til egenandelen på blåresepten. Grunnen var at "noen hadde bestemt" at det bare er en viss type bleier som skal brukes, -og når vi vil ha noe annet må vi betale dette gebyret på ca. kr 80,- i tillegg. -Det skal nevnes at vi har prøvd nevnte type bleie, men vi kunne likegodt latt vær å ta på ham disse. -Det var søkkvått i sengen hver natt! Disse problemene fører jo med seg endel kostnader i tillegg til sengetøyskift, slitasje på sengetøy osv.

Hvis det er mulig å få en stønad for å hjelpe på disse kostnadene, hadde det vært interessant å vite hvordan man går fram.

Forøvrig er dette et forum jeg har ventet på. Det skal bli fint å høre om andres erfaringer om dette problemet.

Vi har prøvd kiropraktor, osteopat, homeøpat,nesespray og tabletter. -Foreløpig har vi til gode å se at noe fungerer....

Søk om hjelpestønad samt grunnstønad til klesslitasje. Søknadsskjema får du på trygdekontoret, Tk innhenter legeerklæring fra legen du oppgir i søknaden.

Du kan desuten søke TK om støtte til bleier, skriv i den søknaden at de vanlige ikke hjelper ham.

Se for øvrig Forum for trygdespørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket bleiemerke bruker sønnen din som det er ekstra gebyr på. Har selv en sønn som snart er for stor for de største barnebleiene og må snart få tak i noen nye. Hvor kjøper du bleiene, hva koster de og hvilke får man på blå resept osv. Ble mange spørsmål dette, men håper du kan svare meg.

På forhånd takk.

Han bruker Tena (ikke trusebleie) - to tape på hver side. Trusebleiene var håpløse, men dette kan være individuelt. Prøv flere typer for å finne en som passer. Legen vår skriver ut blåresept på Minirin og bleier. Egenandelen på resepten er (hvis jeg husker riktig) kr 370,- i tillegg må jeg betale kr 80,- fordi jeg ikke tar trusebleien... Jeg tar som regel ut for 3 mnd. bruk når jeg først er på apoteket (du må betale en egenandel på 370,- hver tredje måned, så det kan være lurt å ta vare på kvitteringene slik at dere kan få frikort til slutten av året).

Håper du ble litt klokere av dette? -Det er ikke lett å finne ut av hvilke rettigheter man har, -og hva som finnes av tilbud.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg

Han bruker Tena (ikke trusebleie) - to tape på hver side. Trusebleiene var håpløse, men dette kan være individuelt. Prøv flere typer for å finne en som passer. Legen vår skriver ut blåresept på Minirin og bleier. Egenandelen på resepten er (hvis jeg husker riktig) kr 370,- i tillegg må jeg betale kr 80,- fordi jeg ikke tar trusebleien... Jeg tar som regel ut for 3 mnd. bruk når jeg først er på apoteket (du må betale en egenandel på 370,- hver tredje måned, så det kan være lurt å ta vare på kvitteringene slik at dere kan få frikort til slutten av året).

Håper du ble litt klokere av dette? -Det er ikke lett å finne ut av hvilke rettigheter man har, -og hva som finnes av tilbud.

Lykke til!

Takk for svaret. Har et spørsmål til jeg, siden du nevner at det er en tape bleie og ikke en trusebleie. Klarer han å ta den på selv eller må du hjelpe ham? Hadde håpet at vi kunne ha benyttet et trusebleie som han kunne tatt på selv, men har også hørt av andre at trusebleien til Tena er dårlig og lekker som en sil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Har et spørsmål til jeg, siden du nevner at det er en tape bleie og ikke en trusebleie. Klarer han å ta den på selv eller må du hjelpe ham? Hadde håpet at vi kunne ha benyttet et trusebleie som han kunne tatt på selv, men har også hørt av andre at trusebleien til Tena er dårlig og lekker som en sil.

Nei, det er jo ulempen med denne typen bleie, -vi må nok hjelpe ham på med den. -Men det er jo forsvinnende lite arbeid i forhold til å skifte på senga, vaske sengetøy etc..

Ser jo helst at han i en alder av 8 år skal være mest mulig selvhjulpen, men må man så må man. Det er forøvrig hans oppgave å bære ned sin egen bleie i søpla hver morgen. (Mener han skal ta litt ansvar for "problemet" slik at det ikke skal være så "enkelt" (at vi foreldre ordner opp i alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg

Nei, det er jo ulempen med denne typen bleie, -vi må nok hjelpe ham på med den. -Men det er jo forsvinnende lite arbeid i forhold til å skifte på senga, vaske sengetøy etc..

Ser jo helst at han i en alder av 8 år skal være mest mulig selvhjulpen, men må man så må man. Det er forøvrig hans oppgave å bære ned sin egen bleie i søpla hver morgen. (Mener han skal ta litt ansvar for "problemet" slik at det ikke skal være så "enkelt" (at vi foreldre ordner opp i alt).

Ja, helt enig må man hjelpe til så får man gjøre det. Det er jo fort gjort og lite arbeid i forhold til all vaskingen. Det jeg tenkte på var mer at de kanskje syntes det er litt flaut at mamma må ta på dem bleie når de begynner å bli så gamle og det er jo forstålig. En trusebleie de kunne ta på selv hadde jo fjernet denne problematikken. Gutten vår har også ansvar for å kaste bleien selv, og ikke bare legge den fra seg på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Vi prøvde også Minirin på sønnen vår . Han tisset jevnlig i sengen til han var nesten 8 år .

Minirin hjalp ikke , men det gjorde derimot 5-6 ganger hos kiropraktor . Har etter siste behandling ikke tisset i sengen en eneste gang , og nå er han 9 1/2 år :-)

Verdt å prøve ....

Klæm fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...