Gå til innhold

Burde det ikke være lov til å skyte...

Anbefalte innlegg

Biltyven satt i noe som med letthet kan brukes som et dødelig våpen - og dette skjedde på deres egen eiendom, rett utenfor huset.

Bityven kunne ha kjørt vekk med en gang han fikk startet bilen. Det gjorde han ikke.

Derimot gikk han "berserk" med bilen på deres gårdsplass. Å si at de "løp etter han" som om det var et stakkars uskyldig offer de var ute etter - blir så gjennomskuelig og dumt Sør....

Biltyven ville neppe kjørt dem ned inne i huset. De tok et dødelig våpen og skjøt en mann som ikke hadde vært en trussel for dem hvis de ikke foretok seg noe, men ringte til politiet.

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

62

• Sør

52

• SierDuDet

29

• Ulv I Faarikaal

13

Nok en gang Sør - og jeg tar det skritt for skritt:

"Det er på ingen som helst måte nødverge - ettersom det var de som jaget tyven og ikke omvendt."

De jaget ikke etter tyven. Tyven befant seg på deres gårdsplass hvor han gikk berserk med deres bil. Og han kom etter faren med bilen.

"Ettersom de hadde våpen, og kom etter tyven, så kunne han (hvis han hadde overlevd) nok på samme måte påstå at han handlet i nødverge, ettersom han ble truet."

De kom ikke etter tyven, men han kom etter faren. At han ETTER at han var blitt skutt forsøkte å komme seg unna er en helt annen sak.

De var neppe bevæpnet og ute på gårdsplassen da tyveriet foregikk. Jeg antar de var inne.

Ergo tok de et dødelig våpen med seg for å jakte på en biltyv.

Du skriver at du aldri vil la en urett mot deg og dine passere. Og at du allerede har gått etter biltyver med våpen. Når du går ut etter tyver med våpen, så må du regne med at du kan komme i en situasjon der også tyvene har våpen - og skyter _deg_, eller at du havner i samme situasjon som gutten på Sørlandet - at du skyter tyvene.

Og min konklusjon er at du har ikke en rett til å beskytte deg med våpen på den måten du beskriver. Jeg dro bare konklusjonen av det du skre i innlegget ditt :-)

Nei, jeg har ikke opplevd så veldig mye kriminalitet, nei, bank i bordet og takk for det! Men min datter er fra et land hvor det står bevæpna vakter på hvert gatehjørne, og hvor eneboligere rives for å byggge boiligkomplekser - det er tryggere, for da kan man ha felles vakt i 1. etg. Så selv om jeg ikke har følt kriminaliteten på kroppen, så har jeg sett konsekvensene av mye våpen! Min datter er fra Colombia, et av de landene med flest drap i verden.

Sør skrev det veldig bra i et innlegg - og til og med Morsk måtte innrømme at han var enig ;o)) - det blir en ond sirkel når vi bevæpner oss, og de kriminelle gjør det samme. Hillbillyer med våpen som leker borgervern er IKKE bra i lengden, tvert i mot!!

Lek gjerne tøffing for min del, men forvent ikke min medlidenhet når det går galt. Jeg forstår de som beskytter barna sine med våpen og livet som innsats. Men jeg kommer _aldri_ til å forstå meg på de som beskytter TING, med samme glød.

Ha en god jul, Goliath :-)

Beste hilsen fra

bare en kort kommentar Snø.

"Du skriver at du aldri vil la en urett mot deg og dine passere. Og at du allerede har gått etter biltyver med våpen. Når du går ut etter tyver med våpen, så må du regne med at du kan komme i en situasjon der også tyvene har våpen - og skyter _deg_, eller at du havner i samme situasjon som gutten på Sørlandet - at du skyter tyvene."

Leste du ikke alt Snø? De HADDE våpen (vilket jeg misstenkte), og de trakk våpnene mot meg når de trodde jeg var ubevæpnet.

Det at jeg hadde et "større" våpen reddet meg den gang.

Jeg sier ikke at dette er en "bra" eller riktig måte å gjøre det på.

Men når samfunnet ikke lenger klarer å holde denne typoe kriminalitet på avstand, så reagerer etterhvert "folket".

Er du klar over at langt over halvparten av det du betaler for ulike forsikringspoliser skyldes tyveri av det som forsikres?

Og når disse notorisk kriminelle elementene blir tatt for slike forbrytelser, så slippes de umiddelbart ut igjen. Du soner ikke lenger fengsel kun pga biltyveri eller tilsvarende....

Lavmålet her er at din snillisme for å bortforklare et mord - som på ingen måte kan sies å være "nødverge". De tok med seg et dødelig våpen for å jakte på en biltyv, og han som skjøt bør fengsles i mange år. Akkurat som alle andre som dreper noen, når det ikke er i nødverge.

Det var en BIL som ble stjålet, og ikke en person som ble bortført.

Ren løgn Sør. Det er intet her som tyder på at det har vært jaktet på en biltyv.

Hadde det derimot vært det - en jakt med våpen på en stakkars biltyv, så hadde jeg vært enig med deg.

men skal man diskutere noe, så bør man forsøke å diskutere samme sak.

Det gjør vi tydligvis ikke, så derfor ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen - med deg i det minste.

God jul Sør.

De var neppe bevæpnet og ute på gårdsplassen da tyveriet foregikk. Jeg antar de var inne.

Ergo tok de et dødelig våpen med seg for å jakte på en biltyv.

Ren løgn Sør. Det er intet her som tyder på at det har vært jaktet på en biltyv.

Hadde det derimot vært det - en jakt med våpen på en stakkars biltyv, så hadde jeg vært enig med deg.

Det gjør vi tydligvis ikke, så derfor ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen - med deg i det minste.

God jul Sør.

God jul Sør.

Han stjal en bil - ergo er han en biltyv.

De tok med seg dødelige våpen og gikk ut etter ham.

Du bedriver snillisme ved å forstå ihjel en ussel morder.

Annonse

Nei, fordi biltyveri åpenbart er langt langt mindre alvorlig enn flere tiårs okkupasjon, og biltyveri er selvsagt ikke noen som helst unnskyldning for å gjøre noe så idiotisk.

Hvis "biltyven" hadde holdt den andre familien fanget i 50 år, hadde drept mange av familiemedlemmene, og terrorisert resten av familien hver dag, så kan man ha en forståelse for at et medlem av den "okkuperte familien" gikk berserk og skjøt familien til "biltyven". (Som da selvsagt ikke bare er en biltyv, men en okkupant, terrorist, morder, osv.)

Skal man diskutere noe, så bør man forsøke å diskutere samme sak.

God jul Sør.

Det var sansynligvis ikke pga bilen han avfyrte skuddene, men fordi han opplevde dette som truende.

At de i forkant tok med seg våpen ut forstår jeg godt. Med den erfaringen de satt med om de kriminelle elementene som har herjet i flere år i området, så var det ikke rart at de følte behov for å beskytte seg - hvis det ble nødvendig.

Og for denne personen var ikke dette "bare en bil". Det var hans store hobby som han hadde lagt ned mange, mange timer i, og som var premiert i de konkurranser han stilte opp i.

Så for han betød nok bilen vesneltig mer enn hva en bil betyr for deg.

Nå vet ikke jeg hva du bruker tid på, men det er sikkert noe som betyr mer for deg enn andre ting - og ikke bare som en "gjenstand".

Og da blir det automatisk slik at man også forsøker å ta vare på det man bryr seg om litt mer enn bare som en "gjenstand".

Jeg forstår at det er mange forskjellige oppfatninger av dette, og felles for de forskjellige oppfatningene ligger tilsynelatende en masse forutinntatthet og trangsynthet.Alle "dømmer" ut i fra sin egen situasjon og hva de selv har opplevd, og evner ikke å forsøke å sette seg inn i andre mennesker situasjon.

Og så langt jeg ahr oppfattet flere av dere, så er dette ikke slik dere egentlig forsøker å fremstå i andre saker som blir diskutert her.

Egentlig ganske tragisk, men samtidg veldig menneskelig.

Og som menneske er vi faktisk ikke kommet så veldig mye lenger enn dyrene, når vi lar følelsene råde....

Jeg har overhodet ingen ting i livet mitt som jeg kunne tenke å forsvare ved å drepe noen.

Og da snakker vi om "ting". Jeg har derimot to barn som jeg elsker over alt på jord. Og som de fleste andre foreldre så tenker jeg også tanken, om det noen gang, noen sinne skulle skje noe med de - om noen skulle forgripe seg mot de, missbruke de eller - det verst tenklige - tatt livet av de....ja da kunne jeg drepe.

Men Goliath, dette skjer - hver dag, selv i lille Norge - små barn blir utsatt for overgrip, av og til blir de til og med drept. Og jeg antar foreldrene til de barna har hatt akkurat de samme tanken som meg - så hvorfor skjer det ikke flere slike drap - hvor foreldre tar livet av overgriperene?

Jeg tror neppe det kommer av feighet - jeg tror - og håper, det rett og slett er fordi at de fleste av oss mennesker har en viss tro på rettsstaten, at den vil ordne opp for oss - og at vi innerst inne faktisk har en stor dose moral som forteller oss at det er fullstendig etisk galt å ta livet av et annet menneske.

Vi kan hate, forakte og føle avsky, vi kan også ønske de døde - men vi dreper ikke.

Og slik sett, så tror jeg vi faktisk har kommet mye lengere enn dyrene i vår utvikling....hvertfall enkelte av oss...;-)

"Men han som gjorde seg til morder sprang etter biltyven, og ikke omvendt."

Hvor har du det fra? Bilen var på vei mot faren hans, når han skjøt skuddene. Og bilen kjørte rundt på gårdsplassen - og ikke vekk fra huset.

Og hvis det er riktig, så er det klart det var nødverge.

De var inne - i trygghet. De tok våpen og gikk UT.

Og hva så?

Dette er EN spesiell situasjon vi diskuterer her. Jeg har vel aldri forsvart eller sagt at man bør bære våpen "til vanlig" i tilfelle man skal bli nødt til å forsvare seg.

Men i gitte situasjoner så forstår jeg folk som i selvforsvar tyr til våpen - om det er en stein, en stokk, en kniv eller et skytevåpen.

Når du uten selv å ha forskyldt det kommer opp i en situasjon der du frykter for ditt eget liv - og spesielt når dette skjer i ditt eget hjem - så tar du selvfølgelig det du har for hånden.

Som jeg har sagt tidligere - retten til å forsvare meg selv og mine er noe jeg tar for gitt - og som jeg aldri vil la noen ta ifra meg.

Men dette var åpenbart ikke "selvforsvar", ettersom de var inne i trygghet, men valgte å gripe til dødelige våpen og sette etter biltyven utendørs.

Jeg har overhodet ingen ting i livet mitt som jeg kunne tenke å forsvare ved å drepe noen.

Og da snakker vi om "ting". Jeg har derimot to barn som jeg elsker over alt på jord. Og som de fleste andre foreldre så tenker jeg også tanken, om det noen gang, noen sinne skulle skje noe med de - om noen skulle forgripe seg mot de, missbruke de eller - det verst tenklige - tatt livet av de....ja da kunne jeg drepe.

Men Goliath, dette skjer - hver dag, selv i lille Norge - små barn blir utsatt for overgrip, av og til blir de til og med drept. Og jeg antar foreldrene til de barna har hatt akkurat de samme tanken som meg - så hvorfor skjer det ikke flere slike drap - hvor foreldre tar livet av overgriperene?

Jeg tror neppe det kommer av feighet - jeg tror - og håper, det rett og slett er fordi at de fleste av oss mennesker har en viss tro på rettsstaten, at den vil ordne opp for oss - og at vi innerst inne faktisk har en stor dose moral som forteller oss at det er fullstendig etisk galt å ta livet av et annet menneske.

Vi kan hate, forakte og føle avsky, vi kan også ønske de døde - men vi dreper ikke.

Og slik sett, så tror jeg vi faktisk har kommet mye lengere enn dyrene i vår utvikling....hvertfall enkelte av oss...;-)

"Jeg har overhodet ingen ting i livet mitt som jeg kunne tenke å forsvare ved å drepe noen."

Jeg forstår tanken din, og er enig i hva du har som utgangspunkt.

Men blir du terrorisert og går lei av at noen kan ture frem akkurat som de ønsker, så sier du til slutt i fra.

Og det burde være godt nok. Men ofte er det ikke det. Mot slike kriminelle elementer, så vet du aldri hva du kan forvente uansett hvor høflig og korrekt du oppfører deg.

Og da ender du kanskje opp med å måtte forsvare deg selv og ditt eget liv - ved å ta et annet liv.

Det var ikke en "ting" du tok et liv for å forsvare. Men utviklingen av situasjonen som du selv ikke fullt ut kan kontrollere medførte at du til slutt måtte forsvare ditt eget liv.

At mennesker så i etterkant simplifiserer det hele - av forskjellige grunner - er forståelig.

Men det blir ikke mer sant at denne gutten tok et liv for å forvare bilen sin.

"Jeg har overhodet ingen ting i livet mitt som jeg kunne tenke å forsvare ved å drepe noen."

Jeg forstår tanken din, og er enig i hva du har som utgangspunkt.

Men blir du terrorisert og går lei av at noen kan ture frem akkurat som de ønsker, så sier du til slutt i fra.

Og det burde være godt nok. Men ofte er det ikke det. Mot slike kriminelle elementer, så vet du aldri hva du kan forvente uansett hvor høflig og korrekt du oppfører deg.

Og da ender du kanskje opp med å måtte forsvare deg selv og ditt eget liv - ved å ta et annet liv.

Det var ikke en "ting" du tok et liv for å forsvare. Men utviklingen av situasjonen som du selv ikke fullt ut kan kontrollere medførte at du til slutt måtte forsvare ditt eget liv.

At mennesker så i etterkant simplifiserer det hele - av forskjellige grunner - er forståelig.

Men det blir ikke mer sant at denne gutten tok et liv for å forvare bilen sin.

Du skriver: "Men blir du terrorisert og går lei av at noen kan ture frem akkurat som de ønsker, så sier du til slutt i fra."

Med mord?

Annonse

Biltyven kjørte rabiat med deres egen bil rundt på deres egen gårdsplass - og bulket inn i deres andre biler og båt.

Dette var ikke et "vanlig og enkelt" biltyveri Sør.

De dro ikke etter biltyven med hevntrang for å finne han og "gjøre opp" Sør.

Det behøvde de ikke. For han befant seg rundt om på deres gårdsplass, og de hadde mer enn nok med å holde han unna.

Og derfor skjøt sansynlivis også gutten biltyven, fordi bilen var på vei mot hans far.

Du forsøker å simplifisere denne hendelsen til å bli noe helt annet enn hva den var.

Hvorfor?

Du forsøker å unnskylde mord. Hvorfor?

Det var åpenbart ikke nødverge, fordi de var INNE da tyveriet skjedde, men dro UT (med våpen) for å ekskalere situasjonen.

bare en kort kommentar Snø.

"Du skriver at du aldri vil la en urett mot deg og dine passere. Og at du allerede har gått etter biltyver med våpen. Når du går ut etter tyver med våpen, så må du regne med at du kan komme i en situasjon der også tyvene har våpen - og skyter _deg_, eller at du havner i samme situasjon som gutten på Sørlandet - at du skyter tyvene."

Leste du ikke alt Snø? De HADDE våpen (vilket jeg misstenkte), og de trakk våpnene mot meg når de trodde jeg var ubevæpnet.

Det at jeg hadde et "større" våpen reddet meg den gang.

Jeg sier ikke at dette er en "bra" eller riktig måte å gjøre det på.

Men når samfunnet ikke lenger klarer å holde denne typoe kriminalitet på avstand, så reagerer etterhvert "folket".

Er du klar over at langt over halvparten av det du betaler for ulike forsikringspoliser skyldes tyveri av det som forsikres?

Og når disse notorisk kriminelle elementene blir tatt for slike forbrytelser, så slippes de umiddelbart ut igjen. Du soner ikke lenger fengsel kun pga biltyveri eller tilsvarende....

INTET av det du nevner her berettiger mord.

Din snillisme er påfallende.

Du skriver: "Men blir du terrorisert og går lei av at noen kan ture frem akkurat som de ønsker, så sier du til slutt i fra."

Med mord?

Beklager Sør - men først og fremst for andres skyld så ønsker jeg ikke å diskutere med løgnere som deg.

Ditt valg. Det er bare å la være å svare på innleggene mine det.

Det er da ingen som tvinger deg til å skrive.

An ren høflighet så ville jeg bare gjøre deg oppmerksom på det.

Ha en god jul Sør, og forsøk å ikke ødelegge den hjemme hos deg ved å kverulere for mye:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...