Gå til innhold

Burde det ikke være lov til å skyte...

Anbefalte innlegg

Bra!

Jeg har ikke sånn sans for stevner og konkurranser, men det har blitt 6800 skudd med .357 ser jeg. Noen tusen .22 pistol.

Revolveren er en Rüger Blackhawk 1957 modell. Pistol er Margolin med lyddemper. En tyv stjal den for 15 år siden, den dukka opp igjen i fjor, da påmontert lyddemper og ble funnet i et narkoreir.

Har lyst på en 9mm for feltskyting. Walther P99?

Mye å velge i når det gjelder 9 mm for felt.

Walther P99 er nok ikke det dårligste valget du kan gjøre. Driftssikker, ikke for dyr og du vet hva du får:-)

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

62

• Sør

52

• SierDuDet

29

• Ulv I Faarikaal

13

Ulv I Faarikaal

Ikke uenig med deg.

Min kommentar var ment som en forklaring og ingen unnskyldning.

Men jeg forstår faktisk godt hvorfor mange føler for å ta loven i egne hender av og til.

Det ville jeg selv kunne gjort, men selvfølgelig avhengig av omstendighetene og hva det gjalt.

Jeg tror alle ville tatt loven i egne hender i visse situasjner, noen trenger mer "inspirasjon" enn andre.

Ulv I Faarikaal

Walther P99 er nok ikke det dårligste valget du kan gjøre. Driftssikker, ikke for dyr og du vet hva du får:-)

Jeg kjøpte softgun-utgaven av den i Sverige. Satt på terrassen og skjøt på fyrstikkesker og filmbokser i sommer :)

Åsså skjøt jeg broren min, jeg visste ikke at den gikk gjennom aviser.

Du får håpe de ikke innskrenker våpenloven ennå mer da, slik at klubbene må dokumentere en viss aktivitet fra de medlemmene som har våpentillatelse.

"..................."

Hvorfor tror du jeg deltar på ett stevne i året?

Skulle det vært nødvendig så ville jeg nok kunne deltatt litt mer også, men jeg har bare ikke hatt tid.

For noen år siden så trente jeg 4-6 dager hver uke - i tillegg til konkurranser ca.annenhver uke.

Jeg skjøt da ca 20.000 skudd i året og kjente godt de fleste på våpenkontoret i Oslo.

Jeg reise også verden rundt med ett eller to våpen over en periode på nesten 10 år - så jeg tror vel at jeg fremdeles vet hvordan man skal behandle et våpen bedre enn de fleste - og ikke minst har jeg respekt for våpen.

I mine 10 første år i arbeidslivet så jobbet jeg i tillegg med utvikling av våpensystemer.

Man bør ha strikte regler for både tillatelse og oppbevaring av våpen. Men det finnes ingen grunn til å stramme yttligere inn nå. Da går det kun ut over de som det ikke er noen grunn til at det skal gå ut over.

De absolutt fleste ganger våpen blir missbrukt (98-99% av tilfellene), så er det enten stjålne våpen eller forsvarets beredskapsvåpen som folk har hjemme.

Så rett tiltakene inn der, og ikke mot de som har det som en legitim hobby/idrett/jakt.

Det er jo bare patetisk. Nybegynnere er en anledning for erfarne til å brife med sine ferdigheter ved å gi råd og tips. Jenter er bare kult og bør absolutt taes vare på i slike klubber.

"...................."

Jenter bør tas vare på overalt:-)

Annonse

Den er ikke bare fin, den er... ja... det finnes ikke ord!

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=306144

Den er ikke fin, i hvert fall ikke på det bildet. Synes de "gamle" i 700 serien er fine.

Men jeg kunne godt tenke meg å stjele en slik ;o)

Er ikke den fryktelig dyr, da? Hadde selv tenk å kjøpe en CZ 9mm. Men noen modifikasjoner for et par tusenlapper - avhengig av hvor mye man kan gjøre selv, blir den veldig mye pistol for pengene. Solid og driftsikker er den også.

"....................."

Er ikke den fryktelig dyr, da? Hadde selv tenk å kjøpe en CZ 9mm. Men noen modifikasjoner for et par tusenlapper - avhengig av hvor mye man kan gjøre selv, blir den veldig mye pistol for pengene. Solid og driftsikker er den også.

"....................."

Alt er relativt. CZ'n er et rimligere alternativ, og også et godt våpen.

Og begge er enkle å få deler til, i den grad man ønsker/har behov for litt modifiseringer.

Med hagle er det nok med et varselskudd over hodet, bare idioter våger lea på øyelokket for å få et skudd til, dessuten smeller det så sinnsykt at hue nesten sprekker.

Det siste jeg hørte var at det ikke var hagle som var benyttet, men uten at de sa noe mer om vilket type våpen det var....

Hvis bilen var i bevegelse er det ikke forsvarlig å skyte mot det. Stod bilen i ro, så siktet han tydeligvis på personen. Skyte i boligområder er uansett ikke lov.

Jeg vil ikke si det er spesielt rasjonelt å finne fram hagle hvis bilen din blir stjålet. Med mindre man bor i et lovløst land, hvilket vii ikke gjør.

Hvis du har lest litt mer om denne saken nå, så er det vel kanskje litt enklere å forstå hvorfor de bevæpnet seg når de så hvem det var som forsøkte å ta bilen deres....

Det som er synd er at han som skjøt sansynligvis vil få en strengere straff for dette drapet, enn de fleste av "rovmorderne" som har tatt liv i Norge de siste årene....

Personlig så synes jeg dette er en sak der man for alvor kan diskutere fri soning etter at dommen er falt....

Dødsstraff for å stjele en bil er vel muligens litt i strengeste laget??

Hadde fyren glemt å forsikre bilen siden han måtte gå såpass hardt til verks når noen stjal bilen hans??

Jeg forsvarer IKKE biltyver, men om man skyter og dreper en person som stjeler en bil, så synes jeg faktisk at man fortjener å bli straffet hardt og lenge, jeg! I min verden er det i alle fall sånn at om man begynner å skyter rundt seg pga at noen stjeler bilen ens (hallo, det er en ting!!!!! Ting kan erstattes!!!!), så er man ikke helt god i hodet...

Jeg hadde blitt fly piss forbanna om noen stjal bilen min eller noe annet jeg eier, men normale mennesker henter ikke rifla eller andre skytevåpen når sånt skjer!! Ikke her i landet i alle fall...

Stilig å se at mennesker som klager over negativ påvirkning fra fremmede kulturer synes det er helt ok å overta Gale-mattias kultur som i alle fall jeg forbinder med alt annet enn lovlydig og sivilisert oppførsel....

Beste hilsen fra

Annonse

Hadde fyren glemt å forsikre bilen siden han måtte gå såpass hardt til verks når noen stjal bilen hans??

Jeg forsvarer IKKE biltyver, men om man skyter og dreper en person som stjeler en bil, så synes jeg faktisk at man fortjener å bli straffet hardt og lenge, jeg! I min verden er det i alle fall sånn at om man begynner å skyter rundt seg pga at noen stjeler bilen ens (hallo, det er en ting!!!!! Ting kan erstattes!!!!), så er man ikke helt god i hodet...

Jeg hadde blitt fly piss forbanna om noen stjal bilen min eller noe annet jeg eier, men normale mennesker henter ikke rifla eller andre skytevåpen når sånt skjer!! Ikke her i landet i alle fall...

Stilig å se at mennesker som klager over negativ påvirkning fra fremmede kulturer synes det er helt ok å overta Gale-mattias kultur som i alle fall jeg forbinder med alt annet enn lovlydig og sivilisert oppførsel....

Beste hilsen fra

....det bor nok en liten Bush i de alle;-)

Beste hilsen fra

Da tror jeg du kanskje skal lese litt om denne saken spesielt, og ikke diskutere dette som at det gjelder biltyverier generelt.

Personen(e) som forsøkte å stjele bilen er godt kjent i nærmiljøet. Ikke minst var de innblandet i en skyteepisode for en liten tid tilbake, og det var allment kjent at de vanligvis er bevæpnet.

Når ordensmakten så ikke foretar seg noe (i mangel på muligheter innenfor vårt lovverk), så blir jo folket ellers nødt til å ta sine forholdsregler.

Og i et inervju med politimesteren i området så kom det klart frem at han ikke syntes det var så rart at folk gjorde nettopp det i denne saken.

Det betyr ikke at verken han eller jeg synes det er riktig at folk skal ta loven i egne hender når det passer dem.

Men det betyr heller ikke at man ikke skal ta sine forhåndsregler for å beskytte seg selv - når man kjenner til vilken trussel man står ovenfor.

Verken du eller jeg vet hvorfor det ble avfyrt skudd her. Og hvis det var i selvforsvar, så har vedkommende min fulle støtte.

At du til og med her ser deg nødt til å trekke inn fremmede kulturer i diskusjonen viser vel også at du kanskje er litt vel opphengt i det i noe større grad enn hva jeg er.

Personen som her ble skutt var en velkjent kriminell som hadde for vane å bære og ty til våpen. En skikkelig drittsekk med andre ord - uansett hudfarge og opprinnelse.....

Og han fikk som "fortjent". Ikke fordi han denne gangen forsøkte å stjele en bil, men for alt annet han til nå har gjort - og videre ville gjøre, hadde han ikke blitt skutt.

Bærer du våpen når du begår kriminelle handlinger, så kan og skal du ikke forvente annet enn at andre vil skyte deg.....

Da tror jeg du kanskje skal lese litt om denne saken spesielt, og ikke diskutere dette som at det gjelder biltyverier generelt.

Personen(e) som forsøkte å stjele bilen er godt kjent i nærmiljøet. Ikke minst var de innblandet i en skyteepisode for en liten tid tilbake, og det var allment kjent at de vanligvis er bevæpnet.

Når ordensmakten så ikke foretar seg noe (i mangel på muligheter innenfor vårt lovverk), så blir jo folket ellers nødt til å ta sine forholdsregler.

Og i et inervju med politimesteren i området så kom det klart frem at han ikke syntes det var så rart at folk gjorde nettopp det i denne saken.

Det betyr ikke at verken han eller jeg synes det er riktig at folk skal ta loven i egne hender når det passer dem.

Men det betyr heller ikke at man ikke skal ta sine forhåndsregler for å beskytte seg selv - når man kjenner til vilken trussel man står ovenfor.

Verken du eller jeg vet hvorfor det ble avfyrt skudd her. Og hvis det var i selvforsvar, så har vedkommende min fulle støtte.

At du til og med her ser deg nødt til å trekke inn fremmede kulturer i diskusjonen viser vel også at du kanskje er litt vel opphengt i det i noe større grad enn hva jeg er.

Personen som her ble skutt var en velkjent kriminell som hadde for vane å bære og ty til våpen. En skikkelig drittsekk med andre ord - uansett hudfarge og opprinnelse.....

Og han fikk som "fortjent". Ikke fordi han denne gangen forsøkte å stjele en bil, men for alt annet han til nå har gjort - og videre ville gjøre, hadde han ikke blitt skutt.

Bærer du våpen når du begår kriminelle handlinger, så kan og skal du ikke forvente annet enn at andre vil skyte deg.....

Ok, det tydeligvis stor forskjell på folk. Om jeg visste at fyren som stjal bilen min hadde for vane å være bevæpna og skyte etter folk, så hadde jeg i alle fall ikke sprunget etter fyren med skytevåpen, så mye er sikkert! Jeg tror faktisk jeg hadde latt ham stjele bilen min, og latt forsikringsselskapet ordne opp i etterkant...

Og hvis vi ser på hvem det er som skriver side opp og side ned av innlegg om utlendigner, andre kulturer osv, så er det ikke akkurat meg :-)

Jeg observerer bare fra sidelinjen at det er noen her som stadig vekk snakker om trusselen med fremmede kulturer, som nå snakker varmt om en (u-)kultur som i alle fall jeg håper vi slipper å få til Norge.

Men som sagt, det er interessant å se at mennesker som vanligvis snakker varmt om lov & orden synes at dette var helt ok.

Jeg synes det var milevis fra ok. Og at de som skjøt ham burde vite at fyren var bevæpnet selv gjør det ikke mer ok, men tvert i mot.

Men som sagt, du, biltyvene og jeg lever nok i hver vår lille verden. I min verden tar men nemlig ikke loven i egne hender. Punktum.

Beste hilsen fra

Gjest Plutti Plutti Pott

Rent følelsesmessig har jeg absolutt sympati for dem som skøyt.

Skal man derimot se litt fornuftig på det, kan vi ikke ha det slik at folk tar loven i sine egne hender. Vi ønsker ikke Texas-tilstander her.

Men biltyven var sikkert plagsom, og han hadde visst terrorisert lokalsamfunnet over lengre tid. Det er klart at folk blir sinte.

Ok, det tydeligvis stor forskjell på folk. Om jeg visste at fyren som stjal bilen min hadde for vane å være bevæpna og skyte etter folk, så hadde jeg i alle fall ikke sprunget etter fyren med skytevåpen, så mye er sikkert! Jeg tror faktisk jeg hadde latt ham stjele bilen min, og latt forsikringsselskapet ordne opp i etterkant...

Og hvis vi ser på hvem det er som skriver side opp og side ned av innlegg om utlendigner, andre kulturer osv, så er det ikke akkurat meg :-)

Jeg observerer bare fra sidelinjen at det er noen her som stadig vekk snakker om trusselen med fremmede kulturer, som nå snakker varmt om en (u-)kultur som i alle fall jeg håper vi slipper å få til Norge.

Men som sagt, det er interessant å se at mennesker som vanligvis snakker varmt om lov & orden synes at dette var helt ok.

Jeg synes det var milevis fra ok. Og at de som skjøt ham burde vite at fyren var bevæpnet selv gjør det ikke mer ok, men tvert i mot.

Men som sagt, du, biltyvene og jeg lever nok i hver vår lille verden. I min verden tar men nemlig ikke loven i egne hender. Punktum.

Beste hilsen fra

Bare ett enkelt spørsmål.

Hvor har jeg skrevet at det var helt ok at han skjøt denne biltyven?

Kanskje du vil oppleve en mer ballansert og interessant diskusjon hvis du fjerner litt av skylappene og forutinntattheten din?

Og så får du håpe at du ikke opplever å uforskyldt komme opp i en situasjon der ordensmaktene er maktesløse, og ditt liv over lang tid blir terrorisert av noen som overhode ikke bryr seg om lov eller hva som er "rett og galt" over hode.

For med din innstilingen så vil du jo være et svært enkelt offer - i den grad du hadde vært i stand til å stå ved det du påstår du mener er rett og riktig, når du selv plutselig blir offeret....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...