Gå til innhold

Burde det ikke være lov til å skyte...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

62

• Sør

52

• SierDuDet

29

• Ulv I Faarikaal

13

Bare ett enkelt spørsmål.

Hvor har jeg skrevet at det var helt ok at han skjøt denne biltyven?

Kanskje du vil oppleve en mer ballansert og interessant diskusjon hvis du fjerner litt av skylappene og forutinntattheten din?

Og så får du håpe at du ikke opplever å uforskyldt komme opp i en situasjon der ordensmaktene er maktesløse, og ditt liv over lang tid blir terrorisert av noen som overhode ikke bryr seg om lov eller hva som er "rett og galt" over hode.

For med din innstilingen så vil du jo være et svært enkelt offer - i den grad du hadde vært i stand til å stå ved det du påstår du mener er rett og riktig, når du selv plutselig blir offeret....

"Personlig så synes jeg dette er en sak der man for alvor kan diskutere fri soning etter at dommen er falt...."

Du sa ikke med rene ord at du syntes det var ok at han skjøt, men omtrent så nærme som man kommer....

Da jeg har dårlig med tilgang på skytevåpen så er det vel heller tvilsomt at jeg noen gang havner i en situasjon der det blir aktuelt å skyte noen som helst.

Det er selfølgelig frytkelig trist at det finnes mennesker som får herje fitt uten at de settes bak lås og slå. Men det ville aldri ramla meg inn i halvsøvne å tatt livet av noen fordi om det var noen som plaget meg. Enkelt og greit fordi jeg vet at det ville ført _meg_ bak lås og slå... For vel er det en forbrytelse å stjele og plage. Men det er tross alt ganske mye verre å ta liv...

Det ER ikke lov til å ta loven i egne hender, selv om det av og til kan friste. Samfunnet hadde blitt helt texas om mange skulle gjort det! Og nettopp derfor slås det vel hardt ned på det også...

Nei, jeg klarer ikke å ha medlidenhet med de som skjøt. Har man et våpen og skyter etter noen, så er det stor risiko for at man skader noen. Er man så dum at man ikke forstår det, bør man ikke ha våpen.

"For med din innstilingen så vil du jo være et svært enkelt offer - i den grad du hadde vært i stand til å stå ved det du påstår du mener er rett og riktig, når du selv plutselig blir offeret.... "

Og med din innstilling til selvjustis bør du være veldig forsiktig så du ikke ender opp med å skade eller drepe en ussel tyv som prøver å stjele noe som lett kan erstattes.....

Få litt perspektiv på ting - det var ikke som om mannen prøvde å hindre noen i å kidnappe ungene eller noe- HAN FIKK FRASTJÅLET EN BIL!!!!!

Ja, jeg ville vært et svært lett offer om noen stjal bilen min - om det å være et "lett offer" for deg betyr at jeg ikke hadde forsøkt å skyte tyven for å hindre ham i å stjele bilen ;o)

Beste hilsen fra

Gjest papirtiger

Aller først så tok biltyven loven i sine hender.....

Og da skal det være slik at du skal vite at det vil få konsekvenser.

Nå ble konsekvensene denne gangen litt mer en hva han fortjente.

Men normalt så bli du ikke en gang straffet for et biltyveri.

Og det er vel heller ikke rett?

Og det forklarer da også hvorfor noen til slutt føler at det eneste de kan gjøre er nettopp å ta loven i egne hender...når ingen andre gjør noe.

Jeg har veldig lite tro på at lovverket blir forandret på en positiv måte hvis du eller jeg begynner å skyte forbrytere :) En veldig naiv, for å ikke nevne idiotisk tankegang.

Gjest papirtiger

Hvis du har lest litt mer om denne saken nå, så er det vel kanskje litt enklere å forstå hvorfor de bevæpnet seg når de så hvem det var som forsøkte å ta bilen deres....

Hvorvidt jeg eller rettsvesenet _forstår_ hvorfor noen gjør noe kriminelt er irrelevant.

Hvis du liker tanken om personlig hevn, så anbefaler jeg at du flytter til et land som ikke har rettsfrihet. Midtøsten feks?

du mener at et menneskeliv og en bil er like mye verdt? at han stjeler din bil, er like ille som at du skyter på ham?

om du hadde stjålet hans bil, siden han hadde stjålet din... eller stjålet en annen bil, så synes jeg det hadde blitt mer greit...

er jo et mye mer relevant spørsmål å stille om du spør om det burde være "lov" å skyte en mann som du har sett akkurat har skutt kona di eksempel...

likt for likt?

og så er det jo noe med at du da plutselig ikke blir noe bedre enn ham, værre faktisk...

Annonse

Gjest God Jul!

Rent følelsesmessig har jeg absolutt sympati for dem som skøyt.

Skal man derimot se litt fornuftig på det, kan vi ikke ha det slik at folk tar loven i sine egne hender. Vi ønsker ikke Texas-tilstander her.

Men biltyven var sikkert plagsom, og han hadde visst terrorisert lokalsamfunnet over lengre tid. Det er klart at folk blir sinte.

Du har med andre ord et litt spesielt og problemfylt følelsesliv?

du mener at et menneskeliv og en bil er like mye verdt? at han stjeler din bil, er like ille som at du skyter på ham?

om du hadde stjålet hans bil, siden han hadde stjålet din... eller stjålet en annen bil, så synes jeg det hadde blitt mer greit...

er jo et mye mer relevant spørsmål å stille om du spør om det burde være "lov" å skyte en mann som du har sett akkurat har skutt kona di eksempel...

likt for likt?

og så er det jo noe med at du da plutselig ikke blir noe bedre enn ham, værre faktisk...

Etter å ha lest mer om saken forstår jeg langt bedre at skuddene ble avfyrt.

Vi snakker om en kriminell som alltid går bevæpnet og som har vært med på å terrorisere nabolaget i mange år.

Jeg mener selvsagt ikke at en bil er like mye verdt som et menneskeliv, og jeg har hele tiden tatt forbehold i at fyren ikke skøyt for å drepe, men for å skremme. Det høres jo også mest sannsynlig ut.

Selv om fyren helt sikkert ble truffet ved et uhell, så er det vel liten tvil om at denne bermen av en mann fikk som fortjent. Ikke fordi han stjal en bil, men summa summarum i forhold til all faenskap han har bedrevet, og at en ustabil person som denne mannen - til en hver tid utstyrt med skytevåpen - til slutt ville tatt livet av noen uansett.

Bedre at dette menneskelige avfallet (om man skal tro media) selv ble skutt og drept før andre mistet livet.

Dog er det selvsagt trist at noen meget mulig blir bura inn for "drap".

"Personlig så synes jeg dette er en sak der man for alvor kan diskutere fri soning etter at dommen er falt...."

Du sa ikke med rene ord at du syntes det var ok at han skjøt, men omtrent så nærme som man kommer....

Da jeg har dårlig med tilgang på skytevåpen så er det vel heller tvilsomt at jeg noen gang havner i en situasjon der det blir aktuelt å skyte noen som helst.

Det er selfølgelig frytkelig trist at det finnes mennesker som får herje fitt uten at de settes bak lås og slå. Men det ville aldri ramla meg inn i halvsøvne å tatt livet av noen fordi om det var noen som plaget meg. Enkelt og greit fordi jeg vet at det ville ført _meg_ bak lås og slå... For vel er det en forbrytelse å stjele og plage. Men det er tross alt ganske mye verre å ta liv...

Det ER ikke lov til å ta loven i egne hender, selv om det av og til kan friste. Samfunnet hadde blitt helt texas om mange skulle gjort det! Og nettopp derfor slås det vel hardt ned på det også...

Nei, jeg klarer ikke å ha medlidenhet med de som skjøt. Har man et våpen og skyter etter noen, så er det stor risiko for at man skader noen. Er man så dum at man ikke forstår det, bør man ikke ha våpen.

"For med din innstilingen så vil du jo være et svært enkelt offer - i den grad du hadde vært i stand til å stå ved det du påstår du mener er rett og riktig, når du selv plutselig blir offeret.... "

Og med din innstilling til selvjustis bør du være veldig forsiktig så du ikke ender opp med å skade eller drepe en ussel tyv som prøver å stjele noe som lett kan erstattes.....

Få litt perspektiv på ting - det var ikke som om mannen prøvde å hindre noen i å kidnappe ungene eller noe- HAN FIKK FRASTJÅLET EN BIL!!!!!

Ja, jeg ville vært et svært lett offer om noen stjal bilen min - om det å være et "lett offer" for deg betyr at jeg ikke hadde forsøkt å skyte tyven for å hindre ham i å stjele bilen ;o)

Beste hilsen fra

Jeg tror det er du som burde forsøke å få litt perspektiv på ting her.

Det ser ut til at denne unge gutten skjøt mot biltyven da han oppfattet det slik at det var en trussel mot farens liv - og ikke fordi blien ble stjålet.

Jeg synes oppriktig synd på dine hvis du ikke ville forvart dem hvis de stod ovenfor en trussel.

Et skytevåpen er ikke farligere enn et vilket som helst annet våpen. Biler dreper f.eks vesentlig flere i Norge enn hva skytevåpen gjør....

Jeg har veldig lite tro på at lovverket blir forandret på en positiv måte hvis du eller jeg begynner å skyte forbrytere :) En veldig naiv, for å ikke nevne idiotisk tankegang.

Hvis du tolker det jeg skriver dit hen, så er det nok du som er naiv....eller ikke ønsker å forstå hva jeg mener.

Hvorvidt jeg eller rettsvesenet _forstår_ hvorfor noen gjør noe kriminelt er irrelevant.

Hvis du liker tanken om personlig hevn, så anbefaler jeg at du flytter til et land som ikke har rettsfrihet. Midtøsten feks?

"Hvorvidt jeg eller rettsvesenet _forstår_ hvorfor noen gjør noe kriminelt er irrelevant."

For meg personlig så er det å forstå svært relevant for mine meninger i de fleste saker. At det ikke er det for deg er selvfølgelig helt din egen sak.

"Hvis du liker tanken om personlig hevn, så anbefaler jeg at du flytter til et land som ikke har rettsfrihet. Midtøsten feks?"

Har jeg nevnt hevn som motiv her? Nei vel - hvorfor påstår du det da?

Å forsøke å hindre noen i å gjøre noe ulovelig som går ut over deg selv er ikke hevn. Å beskytte seg selv og sine er ikke hevn.

Hvordan definerer du hevn?

Jeg tror det er du som burde forsøke å få litt perspektiv på ting her.

Det ser ut til at denne unge gutten skjøt mot biltyven da han oppfattet det slik at det var en trussel mot farens liv - og ikke fordi blien ble stjålet.

Jeg synes oppriktig synd på dine hvis du ikke ville forvart dem hvis de stod ovenfor en trussel.

Et skytevåpen er ikke farligere enn et vilket som helst annet våpen. Biler dreper f.eks vesentlig flere i Norge enn hva skytevåpen gjør....

Jeg ville selvfølgelig også ha sagt at jeg følte livet mitt truet om jeg hadde skutt noen...

Men om jeg oppdaget at noen jeg visste pleide å springe rundt med våpen var i ferd med å stjele bilen min, så hadde jeg holdt meg innendørs, ringt politiet og ventet på oppgjøret fra forsikringsselskapet.

Jeg ville IKKE vært så dum at jeg fant _mitt_ våpen og sprang etter ham med det...

Det er mitt perspektiv, og med tanke på hvordan denne historien endte, så tror jeg ikke det hadde vært så dumt handlingsmønster....

Jeg ville selvfølgelig ha handlet HELT annerledes om noen stakk av med ungene mine. Men jeg gjentar - det var en BIL som ble stjålet!! Jeg begriper bare ikke at noen er villige til å risikere livet sitt for å "redde" en bil. Det var jo det fyren gjode da han sprang etter biltyven - han sa det jo selv - han fryktet for livet sitt!

Det hadde han neppe trengt å gjøre om han hadde hatt mitt perspektiv...

Nei, du må gjerne være uenig med meg, men i min verden er det uendelig idiotisk å springe etter en biltyv som er bevæpnet. Og enda dummere å skyte etter mennesker, uansett om man bare vil skremme eller hva som helst.

Jeg foretrekker min verden, framfor din :-)

Beste hilsen fra

Annonse

Jeg ville selvfølgelig også ha sagt at jeg følte livet mitt truet om jeg hadde skutt noen...

Men om jeg oppdaget at noen jeg visste pleide å springe rundt med våpen var i ferd med å stjele bilen min, så hadde jeg holdt meg innendørs, ringt politiet og ventet på oppgjøret fra forsikringsselskapet.

Jeg ville IKKE vært så dum at jeg fant _mitt_ våpen og sprang etter ham med det...

Det er mitt perspektiv, og med tanke på hvordan denne historien endte, så tror jeg ikke det hadde vært så dumt handlingsmønster....

Jeg ville selvfølgelig ha handlet HELT annerledes om noen stakk av med ungene mine. Men jeg gjentar - det var en BIL som ble stjålet!! Jeg begriper bare ikke at noen er villige til å risikere livet sitt for å "redde" en bil. Det var jo det fyren gjode da han sprang etter biltyven - han sa det jo selv - han fryktet for livet sitt!

Det hadde han neppe trengt å gjøre om han hadde hatt mitt perspektiv...

Nei, du må gjerne være uenig med meg, men i min verden er det uendelig idiotisk å springe etter en biltyv som er bevæpnet. Og enda dummere å skyte etter mennesker, uansett om man bare vil skremme eller hva som helst.

Jeg foretrekker min verden, framfor din :-)

Beste hilsen fra

Og det skal du selvfølgelig fortsette å gjøre.

Jeg har nok en litt annen bakgrunn enn deg, og det har vel også ført til at jeg ikke lar meg "herse med" så lett. Jeg setter også stor pris på at "vanlige folk" blander seg inn når de ser at urett blir begått - selv om det kan medføre en risiko for dem.

Som et eksempel kan jeg fortelle deg at også jeg har gått ut og konfrontert biltyver som var i ferd med å bryte seg inn i min bil. Jeg kan love deg at du blir ganske "lei" når bilinnbrudd og tyveri blir så vanlig at du opplever det månedlig.

Dum synes du sikkert at jeg var, og enda dummere ved at jeg tok med meg et våpen innenfor jakken.

Når jeg pent bad dem å la min bil være i fred og uten å true dem på noen måte (det var to av dem), så trakk de kniv mot meg. heldigvis så ble de skremt nok av min reaksjon inklusive mitt våpen og de trusler jeg da kom med til at de lot min bil få stå i fred de neste 12 måneder. Etter det flyttet jeg der i fra.

Opplever jeg noe tilsvarende igjen, så vil jeg helt sikkert gjøre det samme.

Og jeg vil også bevæpne meg igjen i tilsvarende situasjon. Ikke fordi de fortjener å bli skutt. Men fordi jeg heller skyter noen enn å bli f.eks knivstukket.

Og jeg vil ALDRI la noen begå en urett mot meg eller mine uten å konfrontere de som gjør det, så lenge jeg føler at jeg er i stand til å beskytte meg selv.

Det er en rett jeg har, og en rett jeg ikke er villig til å gi fra meg.

Etter å ha lest mer om saken forstår jeg langt bedre at skuddene ble avfyrt.

Vi snakker om en kriminell som alltid går bevæpnet og som har vært med på å terrorisere nabolaget i mange år.

Jeg mener selvsagt ikke at en bil er like mye verdt som et menneskeliv, og jeg har hele tiden tatt forbehold i at fyren ikke skøyt for å drepe, men for å skremme. Det høres jo også mest sannsynlig ut.

Selv om fyren helt sikkert ble truffet ved et uhell, så er det vel liten tvil om at denne bermen av en mann fikk som fortjent. Ikke fordi han stjal en bil, men summa summarum i forhold til all faenskap han har bedrevet, og at en ustabil person som denne mannen - til en hver tid utstyrt med skytevåpen - til slutt ville tatt livet av noen uansett.

Bedre at dette menneskelige avfallet (om man skal tro media) selv ble skutt og drept før andre mistet livet.

Dog er det selvsagt trist at noen meget mulig blir bura inn for "drap".

Nå er han også allerede sluppet ut av varetekt.

Lennsmannen vrir og vrenger på seg, og vet ikke hvordan han skal forsvare eller forklare hvorfor han ikke har gjort noe med all den dritten som har plaget samfunnet der i mange år.

Nå var han nødt til å gå ut og oppmode alle andre der til ikke å gjøre det samme...he-he

For resten av lokalmiljøet ser på denne gutten som en slags "helt", selv om de er litt forsiktige med hvordan de uttrykker seg overfor media.

Hvis bilen var i bevegelse er det ikke forsvarlig å skyte mot det. Stod bilen i ro, så siktet han tydeligvis på personen. Skyte i boligområder er uansett ikke lov.

Jeg vil ikke si det er spesielt rasjonelt å finne fram hagle hvis bilen din blir stjålet. Med mindre man bor i et lovløst land, hvilket vii ikke gjør.

"Hvis bilen var i bevegelse er det ikke forsvarlig å skyte mot det."

Ikke hvis den beveger seg mot faren din heller?

Nå er han også allerede sluppet ut av varetekt.

Lennsmannen vrir og vrenger på seg, og vet ikke hvordan han skal forsvare eller forklare hvorfor han ikke har gjort noe med all den dritten som har plaget samfunnet der i mange år.

Nå var han nødt til å gå ut og oppmode alle andre der til ikke å gjøre det samme...he-he

For resten av lokalmiljøet ser på denne gutten som en slags "helt", selv om de er litt forsiktige med hvordan de uttrykker seg overfor media.

Ja, det er helt åpenbart. Familien blir jo (i følge media) nedrent av støttende sms, brev, konfekt, blomster, osv.

Jeg ble faktisk litt glad når jeg logget meg på nettet i ettermiddag og registrerte at gutten var løslatt.

Det lokale politiets hurtige arbeid, som helt sikkert hadde utgangspunkt i nettopp å sørge for at han fikk feire jula med sin familie, sier noe om hvor sympatien ligger her.

Ja, det er helt åpenbart. Familien blir jo (i følge media) nedrent av støttende sms, brev, konfekt, blomster, osv.

Jeg ble faktisk litt glad når jeg logget meg på nettet i ettermiddag og registrerte at gutten var løslatt.

Det lokale politiets hurtige arbeid, som helt sikkert hadde utgangspunkt i nettopp å sørge for at han fikk feire jula med sin familie, sier noe om hvor sympatien ligger her.

Det er soleklart hvor sympatien ligger, og jeg håper denne gutten slipper unna på aller mildeste måte.

Det er soleklart hvor sympatien ligger, og jeg håper denne gutten slipper unna på aller mildeste måte.

Herregud - han har drept et annet menneske, og det kan faen ikke kalles nødverge engang, all den tid vi snakker om å stjele en bil....en BIL!!!!

Herregud - han har drept et annet menneske, og det kan faen ikke kalles nødverge engang, all den tid vi snakker om å stjele en bil....en BIL!!!!

*applaus*

Da jeg var i Sør Afrika så skjøt en landeier to barn på 3 og 5 år fordi de gikk over jordet hans (ulovlig under sørafrikansk lov)!

Ønsker deg og dine en god og fredelig jul!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...