Gå til innhold

Burde det ikke være lov til å skyte...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

62

• Sør

52

• SierDuDet

29

• Ulv I Faarikaal

13

Og det skal du selvfølgelig fortsette å gjøre.

Jeg har nok en litt annen bakgrunn enn deg, og det har vel også ført til at jeg ikke lar meg "herse med" så lett. Jeg setter også stor pris på at "vanlige folk" blander seg inn når de ser at urett blir begått - selv om det kan medføre en risiko for dem.

Som et eksempel kan jeg fortelle deg at også jeg har gått ut og konfrontert biltyver som var i ferd med å bryte seg inn i min bil. Jeg kan love deg at du blir ganske "lei" når bilinnbrudd og tyveri blir så vanlig at du opplever det månedlig.

Dum synes du sikkert at jeg var, og enda dummere ved at jeg tok med meg et våpen innenfor jakken.

Når jeg pent bad dem å la min bil være i fred og uten å true dem på noen måte (det var to av dem), så trakk de kniv mot meg. heldigvis så ble de skremt nok av min reaksjon inklusive mitt våpen og de trusler jeg da kom med til at de lot min bil få stå i fred de neste 12 måneder. Etter det flyttet jeg der i fra.

Opplever jeg noe tilsvarende igjen, så vil jeg helt sikkert gjøre det samme.

Og jeg vil også bevæpne meg igjen i tilsvarende situasjon. Ikke fordi de fortjener å bli skutt. Men fordi jeg heller skyter noen enn å bli f.eks knivstukket.

Og jeg vil ALDRI la noen begå en urett mot meg eller mine uten å konfrontere de som gjør det, så lenge jeg føler at jeg er i stand til å beskytte meg selv.

Det er en rett jeg har, og en rett jeg ikke er villig til å gi fra meg.

Rett og rett fru blom... Så vidt jeg vet er det ingen rettighet å kunne skyte etter biltyver eller andre tyver. Bor vi i samme land??

Du må selvfølgelig gjøre akurat som du vil om noen forsøker å stjele bilen din, men det betyr ikke at det er verken lov eller særlig smart å beskytte eiendelen sine med våpen.

Hvis du eier noe som er så mye verd at du er villig til å risikere ditt og andres liv for å beholde det, så bør du kanskje justere forsikringen opp litt i stedet?? I lengden kan det være mer lønnsomt...

Jeg har overhode ingen trang til å forsvare personer som herjer i et lokalmiljø uten at ordensmyndighetene griper inn. Skammelig er det! Men det er nå en gang ikke dødsstraff for å stjele biler. Til det sier jeg heldigvis!!

Og ja, jeg _har_ lest om saken i avisen. Og så vidt jeg kan se er det tvilsomt om gutten kan påberope seg nødverge. Og jeg må faktisk si meg enig med familien til han som ble drept - jeg håper at han som skjøt blir straffet. Alt annet ville være å legalisere det gutten gjorde - og gjør man det, så er det jo bare opp til alle andre å gjøre det samme - importere en ukultur i alle fall ikke jeg ønsker hit til landet! Nei, vi ønsker ikke biltyver og annet pakk - men vi ønsker ikke en haug med hillbillyer som springer rundt med ladd gevær og skyter på alle de er uenig med heller!

Jeg tror at i denne saken er det eneste vi to er enige i er at vi er uenige :-)

Beste hilsen fra

*applaus*

Da jeg var i Sør Afrika så skjøt en landeier to barn på 3 og 5 år fordi de gikk over jordet hans (ulovlig under sørafrikansk lov)!

Ønsker deg og dine en god og fredelig jul!

Elendig sammenligning, Sør. Vi snakker om en fyr fra et hardbarka kriminelt miljø, en fyr som alle visste hvem var og som har stått fram i avisa og fortalt at han alltid går med skuddsikker vest og skytevåpen på seg, vi snakker om en person som har terrorisert nabolaget og spredt frykt i mange år, og vi snakker om en fyr som - i følge de tiltalte - forsøkte å kjøre over en mer enn 50 år gammel mann med bil.

Det er da en viss forskjell her.

Dessuten er det ingen som sier at det er greit å drepe et menneske pga en bil.

Etter å ha lest mer om saken forstår jeg langt bedre at skuddene ble avfyrt.

Vi snakker om en kriminell som alltid går bevæpnet og som har vært med på å terrorisere nabolaget i mange år.

Jeg mener selvsagt ikke at en bil er like mye verdt som et menneskeliv, og jeg har hele tiden tatt forbehold i at fyren ikke skøyt for å drepe, men for å skremme. Det høres jo også mest sannsynlig ut.

Selv om fyren helt sikkert ble truffet ved et uhell, så er det vel liten tvil om at denne bermen av en mann fikk som fortjent. Ikke fordi han stjal en bil, men summa summarum i forhold til all faenskap han har bedrevet, og at en ustabil person som denne mannen - til en hver tid utstyrt med skytevåpen - til slutt ville tatt livet av noen uansett.

Bedre at dette menneskelige avfallet (om man skal tro media) selv ble skutt og drept før andre mistet livet.

Dog er det selvsagt trist at noen meget mulig blir bura inn for "drap".

Amen!

Elendig sammenligning, Sør. Vi snakker om en fyr fra et hardbarka kriminelt miljø, en fyr som alle visste hvem var og som har stått fram i avisa og fortalt at han alltid går med skuddsikker vest og skytevåpen på seg, vi snakker om en person som har terrorisert nabolaget og spredt frykt i mange år, og vi snakker om en fyr som - i følge de tiltalte - forsøkte å kjøre over en mer enn 50 år gammel mann med bil.

Det er da en viss forskjell her.

Dessuten er det ingen som sier at det er greit å drepe et menneske pga en bil.

Vi snakker om en mann som med viten og vilje tok et dødelig våpen og satte ut på "jakt" etter et menneske pga en bil.

Hvis de visste at han var farlig var det enda en grunn til ikke å begi seg inn på slike stunts, men å ringe til politiet.

Det er snakk om en BIL, og ikke et bortført menneske.

Med vennlig hilsen

Annonse

Vi snakker om en mann som med viten og vilje tok et dødelig våpen og satte ut på "jakt" etter et menneske pga en bil.

Hvis de visste at han var farlig var det enda en grunn til ikke å begi seg inn på slike stunts, men å ringe til politiet.

Det er snakk om en BIL, og ikke et bortført menneske.

Med vennlig hilsen

"Vi snakker om en mann som med viten og vilje tok et dødelig våpen og satte ut på "jakt" etter et menneske pga en bil."

Det er feil. Han satte ut på jakt etter en BIL på grunn av et MENNESKE.

En hvis forskjell.

Etter å ha lest mer om saken forstår jeg langt bedre at skuddene ble avfyrt.

Vi snakker om en kriminell som alltid går bevæpnet og som har vært med på å terrorisere nabolaget i mange år.

Jeg mener selvsagt ikke at en bil er like mye verdt som et menneskeliv, og jeg har hele tiden tatt forbehold i at fyren ikke skøyt for å drepe, men for å skremme. Det høres jo også mest sannsynlig ut.

Selv om fyren helt sikkert ble truffet ved et uhell, så er det vel liten tvil om at denne bermen av en mann fikk som fortjent. Ikke fordi han stjal en bil, men summa summarum i forhold til all faenskap han har bedrevet, og at en ustabil person som denne mannen - til en hver tid utstyrt med skytevåpen - til slutt ville tatt livet av noen uansett.

Bedre at dette menneskelige avfallet (om man skal tro media) selv ble skutt og drept før andre mistet livet.

Dog er det selvsagt trist at noen meget mulig blir bura inn for "drap".

Jess, myndighetene burde samle sammen alle mennesker som er kjent for å være voldelige og avrette dem samlet. Bare sånn i tilfelle en av dem skulle ende opp med å drepe et uskyldig menneske. Bedre føre var enn etter far!

Og så slipper vi en gjentagelse av episoden der denne uskyldige fyren skjøt biltyven, og sannsynligvis må sone for det.

Yess, drep dem alle med en gang, så er vi kvitt dem!

Ironi er en fin fugl, i tilfelle du lurte ;o))

Beste hilsen fra

"Vi snakker om en mann som med viten og vilje tok et dødelig våpen og satte ut på "jakt" etter et menneske pga en bil."

Det er feil. Han satte ut på jakt etter en BIL på grunn av et MENNESKE.

En hvis forskjell.

Han jaktet åpenbart på tyven, ettersom bilen neppe kjørte seg selv! :-)

Poenget er at slike stunt er idioti, og selvsagt strengt ulovlig.

Jeg har bodd i land hvor det ikke er ulovlig, og jeg kan love deg at det første resultatet av slik lovgivning er at de kriminelle bevæpner seg til tennene, og de skyter først.

Som sagt - hvis det hadde vært snakk om en person som hadde bortført et menneske, så kan man forstå at noen tar med seg gevær. At noen tar med seg et gevær pga et enkelt biltyveri er langt over alle grenser for fornuftig oppførsel.

Med vennlig hilsen

Jess, myndighetene burde samle sammen alle mennesker som er kjent for å være voldelige og avrette dem samlet. Bare sånn i tilfelle en av dem skulle ende opp med å drepe et uskyldig menneske. Bedre føre var enn etter far!

Og så slipper vi en gjentagelse av episoden der denne uskyldige fyren skjøt biltyven, og sannsynligvis må sone for det.

Yess, drep dem alle med en gang, så er vi kvitt dem!

Ironi er en fin fugl, i tilfelle du lurte ;o))

Beste hilsen fra

Du har ikke forstått et fnugg av det som skrives her.

Det er ingen i denne tråden, så vidt jeg har sett, som vil henrette noen eller som er glade for utfallet av skuddet.

Det er ingen i denne tråden, så vidt jeg har sett, som vil henrette noen eller som er glade for utfallet av skuddet.

Nei, men det er folk (deg!) som skriver "Uheldigvis ble resultatet nå at en person døde. Ikke uheldigvis for den døde, men for stakkaren som sannsynligvis må sone."

Mordere er ikke noen "stakkarer" - de er folk som bør fengsles i årevis. Mange år!

Og her er det du som unnskylder kriminalitet!

Med vennlig hilsen

Annonse

Har jeg misforstått? Da må det være du som skriver så himla uklart:

"Selv om fyren helt sikkert ble truffet ved et uhell, så er det vel liten tvil om at denne bermen av en mann fikk som fortjent."

Fyren "fikk som fortjent". Han døde. Ergo leser jeg at du syntes at han fortjente å dø. Mulig at du ikke mente det, men da burde du ha ordlagt deg en smule annerledes...

"Ikke fordi han stjal en bil, men summa summarum i forhold til all faenskap han har bedrevet, og at en ustabil person som denne mannen - til en hver tid utstyrt med skytevåpen - til slutt ville tatt livet av noen uansett."

Og du begrunner at han "fikk som fortjent "summa summarum" fordi han var en ustabil person som uansett "ville tatt livet av noen uansett". Igjen, mulig jeg tolker deg feil, men i mine ører høres det ut som om du mener at det var bra han døde før han tok livet av noen...

Like etterpå konkluderer du med:

"Bedre at dette menneskelige avfallet (om man skal tro media) selv ble skutt og drept før andre mistet livet."

Og så avslutter du med at det som er trist er at en uskyldig person blir buret inne for det du kaller "drap":

"Dog er det selvsagt trist at noen meget mulig blir bura inn for "drap"."

Til opplysningen - det var ikke "drap", deg var drap...

Så du kan gjerne si at jeg har misforstått, men det er i så tilfelle kun fordi du og en del andre i denne tråden er så jævla utydelige...

Det er ikke min feil alene at jeg tolket innlegget ditt som om det beste ville være å skyte all rabe før de selv skjøt noen.

Du la ordene i munnen på meg ;o)

Ha en god natt!

Beste hilsen fra

Selv om det er i nødverge?

Det er ikke "nødverge" når man tar et dødelig våpen og springer etter en person som stjeler en bil.

Da har man forlengst tatt "loven i egne hender", og man har henrettet et menneske. Mennesket var sikkert et krek, men det berettiger på ingen måte drap. For her var det morderen som gikk etter biltyven, og ikke omvendt.

Ønsker deg en god jul!

Med vennlig hilsen

Jeg har bodd i land hvor det ikke er ulovlig, og jeg kan love deg at det første resultatet av slik lovgivning er at de kriminelle bevæpner seg til tennene, og de skyter først.

Som sagt - hvis det hadde vært snakk om en person som hadde bortført et menneske, så kan man forstå at noen tar med seg gevær. At noen tar med seg et gevær pga et enkelt biltyveri er langt over alle grenser for fornuftig oppførsel.

Med vennlig hilsen

I utgangspunktet for å skremme, ja. Ikke for å drepe.

Jeg vet jeg hadde gjort det samme selv om jeg bodde på landet og hadde hatt en hagle lett tilgjengelig, men jeg hadde forhåpentligvis ikke sklidd og ved et uhell tatt livet av noen.

Man ser seg etter hvert lei på at myndighetene ikke gjør noe. En konsekvens vi kommer til å se mer til i framtiden. Fyren hadde tross alt fått herje fritt i bygda i noen år.

Jeg kan for øvrig ikke annet enn å se ironien i det hele. Her snakker vi om en våpenglad fyr som tidligere har sloss med skytevåpen i hardbarka kriminelle miljøer, og så ender han opp med å bli drept ved et uhell fordi han stjeler en bil.

Jeg har sympati for hans familie og gutten som skjøt samt dennes familie. Overhodet ikke fyren selv. Jeg håper gutten får så mild straff som overhodet mulig.

I utgangspunktet for å skremme, ja. Ikke for å drepe.

Jeg vet jeg hadde gjort det samme selv om jeg bodde på landet og hadde hatt en hagle lett tilgjengelig, men jeg hadde forhåpentligvis ikke sklidd og ved et uhell tatt livet av noen.

Man ser seg etter hvert lei på at myndighetene ikke gjør noe. En konsekvens vi kommer til å se mer til i framtiden. Fyren hadde tross alt fått herje fritt i bygda i noen år.

Jeg kan for øvrig ikke annet enn å se ironien i det hele. Her snakker vi om en våpenglad fyr som tidligere har sloss med skytevåpen i hardbarka kriminelle miljøer, og så ender han opp med å bli drept ved et uhell fordi han stjeler en bil.

Jeg har sympati for hans familie og gutten som skjøt samt dennes familie. Overhodet ikke fyren selv. Jeg håper gutten får så mild straff som overhodet mulig.

Fyrens historie er ikke relevant her - det er ikke "lov" å skyte folk uansett.

Og her snakker vi om folk som tok dødelig våpen, og satte ut ETTER tyven. Han var på ingen måte en trussel mot dem hvis de ikke selv hadde jaktet på ham.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

..jeg er enig med Sør for i noe for andre gang på under to uker !

Noen som vet om det finnes en kur for dette ?

Det er ikke "nødverge" når man tar et dødelig våpen og springer etter en person som stjeler en bil.

Da har man forlengst tatt "loven i egne hender", og man har henrettet et menneske. Mennesket var sikkert et krek, men det berettiger på ingen måte drap. For her var det morderen som gikk etter biltyven, og ikke omvendt.

Ønsker deg en god jul!

Med vennlig hilsen

Jeg snakket generelt.

God jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...