Gå til innhold

Burde det ikke være lov til å skyte...

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på en skurk som truer deg med våpen og dermed utgjør en fare for ditt liv og din helse, og en fyr som kjører av gårde i bilen din.

Selvsagt forsøker man å stoppe jævelen.

Skyte for å stoppe, eller skyte for å forsvare seg mot tyven, som i dette tilfelle er i ferd med å kjøre ned faren (ettersom du har lest)?

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

62

• Sør

52

• SierDuDet

29

• Ulv I Faarikaal

13

"Og logikken din kunne like gjerne brukes av en hvilken som helst gjengmedlem - "de handre er veldig slemme og bevæpnet"."

Jeg forstår selvsagt gjengmedlemmer som bevæpner seg. Jeg forstår derimot ikke hvordan de kan bli medlem i gjengen.

"Her er det faktisk deg som unnskylder og bortforklarer en kriminelle handling - mord."

Mord er dine ord. De tiltalte påberoper seg (så vidt jeg har lest) selvforsvar fordi bermen av en mann forsøkte å kjøre over far i huset.

Det sier seg selv at det ikke er selvforsvar eller nødverge når de selv tok til våpen og gikk ut etter biltyven. Biltyven, hvis han hadde overlevd, kunne selvsagt påstått at han forsøkte å kjøre ned mannen fordi de prøvde å drepe ham.

===

Poenget med "gjeng"-eksempelet er at da er ikke bileieren bedre enn biltyven. Begge gjør noe ulovlig, akkurat som begge gjengene gjør ulovlige ting.

Med vennlig hilsen

Det sier seg selv at det ikke er selvforsvar eller nødverge når de selv tok til våpen og gikk ut etter biltyven. Biltyven, hvis han hadde overlevd, kunne selvsagt påstått at han forsøkte å kjøre ned mannen fordi de prøvde å drepe ham.

===

Poenget med "gjeng"-eksempelet er at da er ikke bileieren bedre enn biltyven. Begge gjør noe ulovlig, akkurat som begge gjengene gjør ulovlige ting.

Med vennlig hilsen

"Poenget med "gjeng"-eksempelet er at da er ikke bileieren bedre enn biltyven. Begge gjør noe ulovlig, akkurat som begge gjengene gjør ulovlige ting."

Selvsagt. Hvis jeg blir banka opp på byen, kommer til meg selv, løper etter gjerningsmannen som er i ferd med å forlate stedet (og dermed ikke er en trussel for meg), får tak i faenskapet og slår han ned litt skikkelig, så gjør jeg også noe ulovlig. Dog forståelig.

Vi får se hva som skjer i retten. Flere opplysninger kommer helt sikkert fram, men viser det seg at far og sønn sin historie stemmer, så tviler jeg på at det blir rare straffen på gutten. Straff får han, men ikke straff som vanlige drapsmenn.

Annonse

Men de fleste bruker da kanskje ord som 'tror' og 'mener'?

Det tror jeg, hva med deg?

Jeg har allerede skrevet i et av mine første innlegg i denne tråden, at det jeg skriver er forutsatt korrekte opplysninger i media, og jeg ser ingen grunn til å gjenta meg i hvert innlegg.

"Poenget med "gjeng"-eksempelet er at da er ikke bileieren bedre enn biltyven. Begge gjør noe ulovlig, akkurat som begge gjengene gjør ulovlige ting."

Selvsagt. Hvis jeg blir banka opp på byen, kommer til meg selv, løper etter gjerningsmannen som er i ferd med å forlate stedet (og dermed ikke er en trussel for meg), får tak i faenskapet og slår han ned litt skikkelig, så gjør jeg også noe ulovlig. Dog forståelig.

Vi får se hva som skjer i retten. Flere opplysninger kommer helt sikkert fram, men viser det seg at far og sønn sin historie stemmer, så tviler jeg på at det blir rare straffen på gutten. Straff får han, men ikke straff som vanlige drapsmenn.

Det ligger vel egentlig nesten opp i dagen at denne tiltalen vil bli endret til uaktsomt drap, og max 2 år i spjeldet.

Uansett er det alt for mye skytevåpen i hendene på folk som ikke engang burde hatt bæretillatelse på sprettert i Norge.

Det ligger vel egentlig nesten opp i dagen at denne tiltalen vil bli endret til uaktsomt drap, og max 2 år i spjeldet.

Uansett er det alt for mye skytevåpen i hendene på folk som ikke engang burde hatt bæretillatelse på sprettert i Norge.

Ja, at det er for mange mange idioter som har våpen er jeg enig i.

Om disse to er blant dem vites dog ikke.

Men bønder bør vel generelt kunne håndtere skytevåpen.

Ja, at det er for mange mange idioter som har våpen er jeg enig i.

Om disse to er blant dem vites dog ikke.

Men bønder bør vel generelt kunne håndtere skytevåpen.

Vel, bare et fåtall bønder er jegere. Dessuten påvirkes skyteferdigheten av hvor mye himkok de har satt til livs på lørdagskveldene.

Jess, myndighetene burde samle sammen alle mennesker som er kjent for å være voldelige og avrette dem samlet. Bare sånn i tilfelle en av dem skulle ende opp med å drepe et uskyldig menneske. Bedre føre var enn etter far!

Og så slipper vi en gjentagelse av episoden der denne uskyldige fyren skjøt biltyven, og sannsynligvis må sone for det.

Yess, drep dem alle med en gang, så er vi kvitt dem!

Ironi er en fin fugl, i tilfelle du lurte ;o))

Beste hilsen fra

Og du har selvfølgelig svaret på hva man burde gjøre i slike situasjoner?

Nei, men det er folk (deg!) som skriver "Uheldigvis ble resultatet nå at en person døde. Ikke uheldigvis for den døde, men for stakkaren som sannsynligvis må sone."

Mordere er ikke noen "stakkarer" - de er folk som bør fengsles i årevis. Mange år!

Og her er det du som unnskylder kriminalitet!

Med vennlig hilsen

Dette minner litt om palestinerne Sør.

Her er det noen (i dette tilfellet personen som ble skutt, i midt-østen i følge deg Israelerne) som plager og terroriserer noen over lang tid.

Når noen så til slutt ikke finner seg i det lenger, så reagerer de.

I dette tilfellet reagerer de heldigvis overfor den/de som er skyldige i terroren.

I midt-østen reagerer de overfor alle de andre uskyldige.

Og i sistnevnte tilfellet er du deres store "forsvarer".

I dette tilfellet, så viser du ingen forståelse.

Er det rart vi synes du er litt "merkelig"?

Herregud - han har drept et annet menneske, og det kan faen ikke kalles nødverge engang, all den tid vi snakker om å stjele en bil....en BIL!!!!

Det var sansynligvis ikke pga bilen han avfyrte skuddene, men fordi han opplevde dette som truende.

At de i forkant tok med seg våpen ut forstår jeg godt. Med den erfaringen de satt med om de kriminelle elementene som har herjet i flere år i området, så var det ikke rart at de følte behov for å beskytte seg - hvis det ble nødvendig.

Og for denne personen var ikke dette "bare en bil". Det var hans store hobby som han hadde lagt ned mange, mange timer i, og som var premiert i de konkurranser han stilte opp i.

Så for han betød nok bilen vesneltig mer enn hva en bil betyr for deg.

Nå vet ikke jeg hva du bruker tid på, men det er sikkert noe som betyr mer for deg enn andre ting - og ikke bare som en "gjenstand".

Og da blir det automatisk slik at man også forsøker å ta vare på det man bryr seg om litt mer enn bare som en "gjenstand".

Jeg forstår at det er mange forskjellige oppfatninger av dette, og felles for de forskjellige oppfatningene ligger tilsynelatende en masse forutinntatthet og trangsynthet.Alle "dømmer" ut i fra sin egen situasjon og hva de selv har opplevd, og evner ikke å forsøke å sette seg inn i andre mennesker situasjon.

Og så langt jeg ahr oppfattet flere av dere, så er dette ikke slik dere egentlig forsøker å fremstå i andre saker som blir diskutert her.

Egentlig ganske tragisk, men samtidg veldig menneskelig.

Og som menneske er vi faktisk ikke kommet så veldig mye lenger enn dyrene, når vi lar følelsene råde....

Annonse

*applaus*

Da jeg var i Sør Afrika så skjøt en landeier to barn på 3 og 5 år fordi de gikk over jordet hans (ulovlig under sørafrikansk lov)!

Ønsker deg og dine en god og fredelig jul!

Du har så "flotte og saklige" kommentarer og liknelser Sør.

Ikke rart du sliter med den fantasien du lider av.....

Han jaktet åpenbart på tyven, ettersom bilen neppe kjørte seg selv! :-)

Poenget er at slike stunt er idioti, og selvsagt strengt ulovlig.

Jeg har bodd i land hvor det ikke er ulovlig, og jeg kan love deg at det første resultatet av slik lovgivning er at de kriminelle bevæpner seg til tennene, og de skyter først.

Som sagt - hvis det hadde vært snakk om en person som hadde bortført et menneske, så kan man forstå at noen tar med seg gevær. At noen tar med seg et gevær pga et enkelt biltyveri er langt over alle grenser for fornuftig oppførsel.

Med vennlig hilsen

"Jeg har bodd i land hvor det ikke er ulovlig, og jeg kan love deg at det første resultatet av slik lovgivning er at de kriminelle bevæpner seg til tennene, og de skyter først."

Hvor lever du hen Sør?

Det er helt vanlig i Norge nå at de kriminelle bevæpner seg. Og en kniv er ofte enda farligere enn et skytevåpen.

Generelt sett er et stikksår mer dødlig enn et skuddsår.

I utgangspunktet for å skremme, ja. Ikke for å drepe.

Jeg vet jeg hadde gjort det samme selv om jeg bodde på landet og hadde hatt en hagle lett tilgjengelig, men jeg hadde forhåpentligvis ikke sklidd og ved et uhell tatt livet av noen.

Man ser seg etter hvert lei på at myndighetene ikke gjør noe. En konsekvens vi kommer til å se mer til i framtiden. Fyren hadde tross alt fått herje fritt i bygda i noen år.

Jeg kan for øvrig ikke annet enn å se ironien i det hele. Her snakker vi om en våpenglad fyr som tidligere har sloss med skytevåpen i hardbarka kriminelle miljøer, og så ender han opp med å bli drept ved et uhell fordi han stjeler en bil.

Jeg har sympati for hans familie og gutten som skjøt samt dennes familie. Overhodet ikke fyren selv. Jeg håper gutten får så mild straff som overhodet mulig.

Her er Sør nok en gang "på jakt" etter prinsippene, og han driter fullstendig i de personer som her var involvert.

Sør rir prinsipper, og driter fullstendig i mennesker.

Stort mer er det vel ikke å si om Sør?

Hei,

Når det er reelt nødverge (altså noe man gjør for å forhindre alvorlig skade mot seg selv eller andre) så er det selvsagt berettiget. Men man skyter ikke et menneske pga en bil.

Alt godt!

Og det skjedde høyst sansynlig helelr ikke her.

Så hva er det da du kverulerer for?

Rett og rett fru blom... Så vidt jeg vet er det ingen rettighet å kunne skyte etter biltyver eller andre tyver. Bor vi i samme land??

Du må selvfølgelig gjøre akurat som du vil om noen forsøker å stjele bilen din, men det betyr ikke at det er verken lov eller særlig smart å beskytte eiendelen sine med våpen.

Hvis du eier noe som er så mye verd at du er villig til å risikere ditt og andres liv for å beholde det, så bør du kanskje justere forsikringen opp litt i stedet?? I lengden kan det være mer lønnsomt...

Jeg har overhode ingen trang til å forsvare personer som herjer i et lokalmiljø uten at ordensmyndighetene griper inn. Skammelig er det! Men det er nå en gang ikke dødsstraff for å stjele biler. Til det sier jeg heldigvis!!

Og ja, jeg _har_ lest om saken i avisen. Og så vidt jeg kan se er det tvilsomt om gutten kan påberope seg nødverge. Og jeg må faktisk si meg enig med familien til han som ble drept - jeg håper at han som skjøt blir straffet. Alt annet ville være å legalisere det gutten gjorde - og gjør man det, så er det jo bare opp til alle andre å gjøre det samme - importere en ukultur i alle fall ikke jeg ønsker hit til landet! Nei, vi ønsker ikke biltyver og annet pakk - men vi ønsker ikke en haug med hillbillyer som springer rundt med ladd gevær og skyter på alle de er uenig med heller!

Jeg tror at i denne saken er det eneste vi to er enige i er at vi er uenige :-)

Beste hilsen fra

Men Snø da....

Sitat fra deg: "Rett og rett fru blom... Så vidt jeg vet er det ingen rettighet å kunne skyte etter biltyver eller andre tyver. Bor vi i samme land??"

Kan du vise meg hvor jeg har skrevet noe slikt?

Jeg har skrevet at min rettighet til å forsvare meg og mine er en rettighet jeg aldri vil gi fra meg.

Ser du ikke forskjellen i det?

Hvis ikke så forstår jeg godt hvorfor jeg snakker for døve ører.

Og sånn sett er du heldig. For jeg forstår at du ikke har opplevd så mye "skummelt" i ditt liv.

Her er Sør nok en gang "på jakt" etter prinsippene, og han driter fullstendig i de personer som her var involvert.

Sør rir prinsipper, og driter fullstendig i mennesker.

Stort mer er det vel ikke å si om Sør?

Ja, det blir ofte litt firkanta og svart/hvitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...