Gjest picassos kvinne Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Jeg fødte en sønn for 6 mndr. siden. Det ble da komplikasjoner i form av to absesser i samme bryst, der det, ved inngrep, ble konstatert at det var gule stafylokokker i væska de drenerte ut. Hvordan kan jeg ha fått dette? Må jeg ha blitt smittet på sykehuset, (slik EN lege mente), eller hender det at det dannes slikt inne i brystet noen ganger, uten spesiell foranledning? (Slik en annen lege sa...) Er det større sjanse for meg enn for andre som har ammet før å få slike plager igjen? Jeg stiller disse spørsmåla da jeg av ovennevnte grunn sist måtte avbryte amminga, og savnet det svært. Ønsker inderlig å amme nestemann (om det blir noen). Er nå livende redd for brystbetennelse igjen. Etter mange samtaler med ammehjelpn sist, kjenner jeg til en del tiltak for å forhindre brystverk. Jeg lurer mest på om det er større fare for at jeg får det igjen enn andre?! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13062-absess-ved-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette Huitfeldt, jordmor Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Kjære picassos kvinne. Jeg skjønner du har gått igjennom en slitsom ammeperiode og vært svært uheldig med 2 absesser på samme bryst. Jeg vet ikke helt hvorfor du måtte slutte sist men det er ikke uvanlig å fortsette med ammingen videre etter et slikt inngrep. Noen fortsetter å amme videre bare på et bryst. Det er nok en litt større sjanse for at du kan få dette igjen enn andre. Men, ved gode forebyggende tiltak neste gang vil sjansene reduseres. Du har allerede fått mange tips fra ammehjelpen om tiltak for å forebygge brystbetennelse neste gang og jo mere man setter seg inn i problematikken på forhånd jo bedre er det. God ammeteknikk fra starten for å forbygge sårhet, hyppig amming så ikke det utvikler seg tette melkeganger, varierte ammestilinger og god håndhygiene er blant annet viktige faktorer for å forhindre betennelse igjen. Når det gjelder tette melkeganger er det viktig med intensiv jobbing og drenasje for at det ikke skal utvikle seg videre. Tett oppfølging av jordmor/helsesøster den første tiden er også viktig. Mange av oss går med stafylokokker på huden. Når hudbarrieren brytes feks ved såre brystknopper/sprekker vil inngangsporten raskt være der. Om du er smittet på sykehus eller ikke er ikke så godt å si, det kommer nok litt an på hvor lenge etter utskrivelsen at dette dukket opp. Jeg har fulgt opp flere med din historie ved første gangs amming og det har gått helt smertefritt etter neste fødsel. Lykke til neste gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13062-absess-ved-amming/#findComment-64337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.