Gå til innhold

Hvordan trene for å øke i reps på pullups?


Gjest Anon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 16 år som veier 77 kg og trener vekter.

I gymmen på skolen i dag hadde vi en pull-up test og jeg tok 7 stk., for å greie en 6-er karakter må jeg ta 16.

Hvordan skal jeg greie dette?

Som sagt trener jeg vekter for å øke masse men hvordan skal jeg legge opp treningen for å øke i reps på pull-ups?

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enkelt. Men det tar jo selvsagt tid. Løft det du klarer, altså 7, hver gang du trener så løfter du alltid det du klarer maks. Etter et par treninger klarer du kanskje 8 stk. Neste trening der igjen klarer du kanskje det samme og neste der igjen så har du kanskje økt til 9 igjen osv. Og så holder du på sånn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve litt variasjon også _etterhvert_, med feks en periode tungt(bruke vektbelte) og en periode "lett" uten vektbelte.

Og kanskje bytte ut øvelsen med noen andre ryggøvelser en gang iblandt. Dette for å ikke stagnere.

Men hvis du er helt nybegynner så kan du begynne å konsentrere deg med det bygger'n sa. Du vil få rask fremgang den første perioden vil jeg tro. 8,9,10 osv..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

for å øke reps i pullups, må du trene vanlig styrketrening som tar sikte på å utvikle din maksimale muskelstyrke med et mindre innslag av utholdenhet. Målsetningen med hvert sett vil være å klare 16 reps. Klarer du ikke det, er du enda ikke blitt så sterk. Derav trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve litt variasjon også _etterhvert_, med feks en periode tungt(bruke vektbelte) og en periode "lett" uten vektbelte.

Og kanskje bytte ut øvelsen med noen andre ryggøvelser en gang iblandt. Dette for å ikke stagnere.

Men hvis du er helt nybegynner så kan du begynne å konsentrere deg med det bygger'n sa. Du vil få rask fremgang den første perioden vil jeg tro. 8,9,10 osv..=)

hvordan skal jeg legge det opp i forhold til vekttreningen min.

Trener slik:mandag:bryst,skuldre og mave. tirsdag:rygg, triceps. onsdag:bein, biceps, forarm.

Grunnen til at jeg trener 3 dager på rad er fordi det passer til timeplanen min.

Til saken, skal jeg ta pull-up`ene etter/før bicepsøkten min eller på en helt annen dag?

Viss du ser det slik: trener jeg en ikke-treningsdag har jeg mer å gi men det vil sannsynligvis også ødelegge litt for muskelrestitusjonen min og viss jeg trener på treningsdag får jeg mindre å gi under økten eller etter økten avhengig av.

Så hvordan ville dere ha gjort det, skal jeg forresten trene flere sett?

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal jeg legge det opp i forhold til vekttreningen min.

Trener slik:mandag:bryst,skuldre og mave. tirsdag:rygg, triceps. onsdag:bein, biceps, forarm.

Grunnen til at jeg trener 3 dager på rad er fordi det passer til timeplanen min.

Til saken, skal jeg ta pull-up`ene etter/før bicepsøkten min eller på en helt annen dag?

Viss du ser det slik: trener jeg en ikke-treningsdag har jeg mer å gi men det vil sannsynligvis også ødelegge litt for muskelrestitusjonen min og viss jeg trener på treningsdag får jeg mindre å gi under økten eller etter økten avhengig av.

Så hvordan ville dere ha gjort det, skal jeg forresten trene flere sett?

vennlig hilsen

Jeg ville først gjort om programet ditt litt.

Feks, Man: bryst,triceps. Tirs: rygg, biceps, underarmer. Ons: Skuldre, bein, mave.

Ha skuldre enten på mandag eller onsdag.

Når det gjelder tid du skal ta pull-up'ene, så spørs det hva du vil ha mest ut av, biceps eller pull-up'ene? Jeg ville kjørt ryggen først uanZ var jeg deg. Vansklig å trene ryggen med slitne biceps. Du skal prøve å unngå å bruke biceps når du trener rygg, men det er umulig å ikke bruke dem i det hele tatt!

Så ta pull-upp'ene først.

Dra opp med ryggen/albuene, og ikke biceps! ..prøv ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville først gjort om programet ditt litt.

Feks, Man: bryst,triceps. Tirs: rygg, biceps, underarmer. Ons: Skuldre, bein, mave.

Ha skuldre enten på mandag eller onsdag.

Når det gjelder tid du skal ta pull-up'ene, så spørs det hva du vil ha mest ut av, biceps eller pull-up'ene? Jeg ville kjørt ryggen først uanZ var jeg deg. Vansklig å trene ryggen med slitne biceps. Du skal prøve å unngå å bruke biceps når du trener rygg, men det er umulig å ikke bruke dem i det hele tatt!

Så ta pull-upp'ene først.

Dra opp med ryggen/albuene, og ikke biceps! ..prøv ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...