Gjest Bekymret stemamma Skrevet 20. desember 2000 Del Skrevet 20. desember 2000 Hei! Gutten min er snart 11 år og tisser fortsatt på seg 3-4 netter i uken. Han ser ut til å ha et problem med tissingen i våken tilstand også; han lar være å gå på do! Jeg holder litt øye med ham og må faktisk minne ham på at det er 6 timer siden han tisset sist! Hvis han har sovet en natt uten å tisse i sengen, går han ikke på do når han står opp. Jeg må be ham tisse etter en natts søvn. Dette problemet gjelder for så vidt også når han skal "større" ting. Han holder seg og går ikke på do på flere dager. Det ender som regel med at han da blir nødt for å "slippe ut trykket" ved å la litt gå i underbuksa. Jeg har bedt ham om skifte klær, men han skjuler seg istedenfor. Det er jo selvfølgelig umulig å ikke merke, så det ender med at jeg sender ham i dusjen. Finnes det noen form for hjelp å få? Moren hans fikk bleier på resept, men jeg ønsker at han skal få ytterligere hjelp. Han har store sosiale problemer p.g.a dette, men vil ikke helt innse at han lukter vondt(som de andre barna sier) Jeg må nevne at det ikke er en direkte fysisk sperring, for han kan gå på do og har avføring hver gang vi sier: "Nå må du gå før vi reiser" Finnes det andre i denne situasjonen? Jeg trenger så sårt å snakke med noen som har erfaring på dette området. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13084-hvor-gamle-er-de-n%C3%A5r-de-slutter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 20. desember 2000 Del Skrevet 20. desember 2000 Dersom dere er sikre på at det ikke er noe fysisk som ligger til grunn her, må jeg si at han er stor nok til å kunne gå på do. Tissingen om natten kan han kanskje ikke noe for, men at det kommer andre ting i trusa kan han noe for om det ikke er noe fysisk galt. Høres ut som latskap. Bleier som er store nok til å passe ham kan dere få kjøpt på Apoteket og bør absolutt vurderes etter min mening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13084-hvor-gamle-er-de-n%C3%A5r-de-slutter/#findComment-64143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Til bekymret stemamma Den situasjonen du beskriver er dere ikke alene om.Det er dessuten vanskelig å svar på hvor gamle de er når de slutter. Det er svært individuelt Svært mange barn med nattevæting har ofte dårlige dovaner på dagtid. Ut i fra det domønsteret du beskriver på 11-åringen er det mye som bør endres Det er viktig at han venner seg til å starte dagen med å gå på toalettet når han står opp.Videre er det viktig at han går på toalettet jevnlig resten av dagen Helst burde han ha faste klokkeslett med dotider som han skal følge selvom han ikke kjenner trang. Det er viktig at han skjønner dette selv.Han må være motivert for å ønske å endre på dovanene sine Jeg vil anbefale dere å snakke med legen om å få en henvisning til uroterapeut,slik at barnet kan få informasjon og motivasjon til å ønske å endre på dovanene sine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13084-hvor-gamle-er-de-n%C3%A5r-de-slutter/#findComment-64511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret stemamma Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Til bekymret stemamma Den situasjonen du beskriver er dere ikke alene om.Det er dessuten vanskelig å svar på hvor gamle de er når de slutter. Det er svært individuelt Svært mange barn med nattevæting har ofte dårlige dovaner på dagtid. Ut i fra det domønsteret du beskriver på 11-åringen er det mye som bør endres Det er viktig at han venner seg til å starte dagen med å gå på toalettet når han står opp.Videre er det viktig at han går på toalettet jevnlig resten av dagen Helst burde han ha faste klokkeslett med dotider som han skal følge selvom han ikke kjenner trang. Det er viktig at han skjønner dette selv.Han må være motivert for å ønske å endre på dovanene sine Jeg vil anbefale dere å snakke med legen om å få en henvisning til uroterapeut,slik at barnet kan få informasjon og motivasjon til å ønske å endre på dovanene sine Det ser ut til at akkurat viljen og motivasjonen mangler hos ham. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13084-hvor-gamle-er-de-n%C3%A5r-de-slutter/#findComment-64582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret stemamma Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Dersom dere er sikre på at det ikke er noe fysisk som ligger til grunn her, må jeg si at han er stor nok til å kunne gå på do. Tissingen om natten kan han kanskje ikke noe for, men at det kommer andre ting i trusa kan han noe for om det ikke er noe fysisk galt. Høres ut som latskap. Bleier som er store nok til å passe ham kan dere få kjøpt på Apoteket og bør absolutt vurderes etter min mening. Takk for svar. Når det gjelder bleier, tror jeg ikke det er løsningen, fordi det signaliserer at det ikke er noe vits å forandre dovanene. Han trenger hjelp til å gjøre noe med saken. Og bleier blir en slags hvilepute for ham. Dessuten tror jeg bleier er kun for barn som ikke har kontroll. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13084-hvor-gamle-er-de-n%C3%A5r-de-slutter/#findComment-64583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.