Gå til innhold

Mine og dine barn

Anbefalte innlegg

forvirret pappa
Skrevet

Vi er en "moderne" familie på fem, hvor jeg har en sønn på 9 år fra tidligere, min samboer har to gutter på 10 og 11. Alle barna bor fast hos oss. Min sønns mor døde for endel år siden, og arvet da endel penger som står trygt plassert hos overformynderiet. Dette skaper diskusjoner, fordi min samboers barn selvfølgelig ikke får samme start økonomisk til sitt voksenliv. Vi sparer penger til de hvert år, men kan aldri komme opp i de summene min sønn får når han blir 18 år. Vi har bodd sammen som en familie i 6 år, og planlegger nå bryllup. Dilemmaet vi har er om vi skal informere barna tidlig, slik at vi har mange år på å rette opp i konflikter mellom barna, eller om vi skal vente til de blir voksne før vi lar bomben smelle. Mitt syn er at vi bør vente, fordi barna bør være mest mulig modne, og de da har større muligheter til å tackle dette, samtidig som jeg er redd for min sønns reaksjoner når han får vite at han har betydelige beløp i vente. Min samboer ønsker å informere sine barn, slik at de har mest mulig tid til å forberede seg.

Hva bør vi gjøre ?

Gjest den onde stemor
Skrevet

Ærlig talt så skjønner jeg ikke at dette skaper problemer. Din sønn har mistet sin mor og har fått sin rettmessige arv.

Når din samboer dør vil hennes barn få sin arv etter henne.

Synes det er dumt å lage et stort problem av dette. Jeg ville nok valgt å vente med å informere til barna ble større. De har da ikke behov for den slags informasjon nå?

Kanskje din samboer er sjalu på din sønn og hans formue? I så fall er hun utrolig smålig, din sønn har ingen mor, jeg tror nok han gjerne ville byttet formuen med å få tilbake sin mor. Vær forsiktig med å gifte deg med en kvinne som ikke takler tanken på at din sønn har fått noe han etter loven har krav på.

Behandler hun ellers barna likt, eller er denne formuen en stadig "god grunn" til å gi hennes barn mer enn din sønn får?

Skrevet

Barna er ikke modne for slik informasjon nå. Det er da bare tull å skape splid og sjalusi blandt dem?

Når de blir voksne vil de se rasjonelt på dette. Vent til da.

Skrevet

Barn har null begrep om penger. Dette kan slå alle veier, og uansett tror jeg ikke det kommer noe godt utav hverken å vite at du får en formue når du blir atten, eller å vite at broren din får det og ikke deg.

selv når han er atten er det egentlig litt tidlig, når jeg ser på mine søsken som attenåringer og deres forhold til penger.

Så nei, dette er en arv han mottar når han blir atten. Om din samboers barn blir sjalu av dette kan dere trøste dem med at når deres mor dør, så vil de også motta penger. så skjønner de nok at de er heldige som har moren sin, og at det betyr mer enn penger.

Skrevet

Hva er problemet? Arver han penger etter sin avdøde mor, trenger vel ingen skamme seg av den grunn. Merkelig.

Gjest Christell
Skrevet

Din sønn har arvet en del penger. Dette er så klart hans penger, og de andre barna vil ikke få morsarven før moren dør. Dette er faktisk ganske logisk.

Å informere barna nå synes jeg er feil. Tenk hva et barn kan tenke dersom han vet at han får masse penger da han blir 18. Ikke sundt tror jeg.

Jeg tror også at de vil forstå dette da de blir store. Altså synes jeg det er best å vente.

Hos oss informerer vi ikke barna om at vi sparer barnetrygden til dem. Dette er penger de kommer til å få da de skal etablere seg eller trenger ekstra penger for å studere. (Eller dersom vi finner andre formål som vi synes er OK)

Dette er et gode de får da de er gamle nok til det.

• 3 uker senere...
Gjest uten signatur
Skrevet

Hvordan kan de bli konflikt ut av det? Tror ikke du /dere skal undervurdere barna deres. Det sier seg jo selv at siden det er hans mor som er død, så er det hans penger. Skulle han dele med stesøsknene da eller?

Dere får forklare det med at det går opp i opp på den måten at han arver kun en av dere. Din kones barn arver heller ikke deg. Det er bare det barnet dere har felles somkommer til å arve begge dere. Har dere tenkt å forlange at alle skal dele med alle da eller?

Gjest uten signatur
Skrevet

Hvordan kan de bli konflikt ut av det? Tror ikke du /dere skal undervurdere barna deres. Det sier seg jo selv at siden det er hans mor som er død, så er det hans penger. Skulle han dele med stesøsknene da eller?

Dere får forklare det med at det går opp i opp på den måten at han arver kun en av dere. Din kones barn arver heller ikke deg. Det er bare det barnet dere har felles somkommer til å arve begge dere. Har dere tenkt å forlange at alle skal dele med alle da eller?

Og en ting til!

HADDE dere begynt å forklare små barn slikt, så hadde de sikkert ikke skjønt problemstillingen. Det eneste de hadde fått med seg var nok at en av dem skulle få mer enn andre! Så da ville DERE være grunnen til at det ble splid mellom dem, og ikke 'problemet' (som jeg ikke ser som noe problem) i seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...