Gå til innhold

Karbohydrater


tarante

Anbefalte innlegg

Jeg har PCOs, og pga denne sykdommen skal jeg spise lite karbohydrater for å gå ned i vekt. Maks 40 g om dagen tror jeg det var som ble anbefalt. Men karbohydrater finnes jo i så masse av de tingene jeg spiser til vanlig, som f.eks ris, poteter, brød, frukt og grønnsaker. Hva kan jeg spise som kompenserer for disse matvarene, når jeg ikke liker linser eller bønner(som erstatning for poteter el ris)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, den var vanskelig. Kanskje det er best å legge om kostholdet helt, altså spise ting som du ikke trenger poteter eller ris til? Istedetfor å holde på det gamle kostholdet og prøve med erstatninger. Kan ikke legen din gi noen råd?

Ellers så har du LITT ris eller poteter i 40 gram da. Dersom du ikke spiser brød til frokost eller lunsj, kan du jo unne deg littegranne karbohydrater til middag?

Et kosthold uten karbohydrater i Norge er ikke lett, det er jo nesten det eneste vi spiser...

Jaja, ikke så mye hjelp å få her, men ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skrev flere innleg til deg om lav karbohydrat diet men webmaster har fjernet :(

Kan bare si en ting: low-carb diet er det mest anbefalt for PCO, candida, hypoglikemi

og diabetes.

Og hvis du liker ikke bønner og linser, spis brokkoli, blomkål, hodekål, agurk osv. grønnsaker med lav glykemisk indeks.

du burde snakker med en ernæringsfysiologen som kan sette en lav-karbohydrat plan til deg med 40g karb daglig og nok fett for å dekke dit kalori behov. TRor at det blir som det Protein power diett, 40%karb 40%prot 30%fett.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Du kan spise litt av de vanligstee karbohydratkildene (brød, ris, potet, pasta) når du kan innta 40 gram daglig. I tillegg kan du spise en del grønnsaker fordi det inneholder mest vann og dermed lite karbohydrat. Velg grønnsaker med lav glykemisk indeks som brokkoli, tomat, agurk, salat, løk etc. Resten av kaloriinntaket ditt kan du få fra halvfet/mager melk, yoghurt og ost, egg, alle typer fisk og fjærfe/kjøtt med lite fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...