Gå til innhold

Lurer og håper på svar fra andre

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 8 år som er veldig aktiv og vi er begynt å lure på om han kanskje kan ha adhd e.l. Han har alltid vært veldig aktiv. Han kan "aldri" sitte i ro. Han står når han ser på tv. Helst foran tv;en.Han lager mye bråk med de eldre søskenene sine. Krangler og slåss.Snakker høyt og skal ha oppmerksomhet hele tiden. Han blir nesten verre når vi snakker til han.Fra han var ca.2år har han hatt noen rare bevegelser med armer/hender når han blir ivrig. Det ser ut som han "klør seg" flere steder rundt på kroppen,men det er ikke det at han klør.

Litt vanskelig og forklare.Det virker som noe han ikke har kontroll over for noen ganger blir han flau.Han er henvist til ppt for å sjekke om han har lese/skrivevansker og konsentrasjonsproblemer.Han er veldig aktiv på skolen og, men jeg tror problemet er værst hjemme. Kan legge til at han har to eldre søsken som har dysleksi.Der den ene er hart rammet og ligger 6år etter.Han har en bror som har en alvorlig sykdom. Kan det være at det er derfor han er så aktiv at han føler at han kommer i bakgrunnen. Vi har gitt han ekstra masse oppmerksomhet siste tiden, men det har ikke hjulpet.Jeg er ganske fortvilet og håper at noen kan gi meg råd og evnt.fortelle hva dette kan være.

Fortsetter under...

Hei

En del av det som du beskriver kan være tegn på at gutten din har et problem som kan ligge innen en "bokstavdiagnose", men barn kan være svært forskjellige og det er ikke alltid grunn til å bekymre seg. Du skrev at dere skulle til PPT for å avklare dette med dysleksi. Be gjerne om en samtale før dette, der du (og helst også far)beskriver alt dette som du har beskrevet i innlegget ditt. PPT bør kanskje også be om en pedagogisk rapport fra skolen. Er det noe med gutten din som skal følges opp er PPT det riktig stedet til å begynne med.

• 2 måneder senere...
Gjest mamine

Det er virkelig vanskelig, av og til, å vite om noe av oppførselen skyldes miljøet, dersom flere har adhd-lignende problematikk, ja. Slik er det hos oss, også.

Men

atter engang - jeg anbefaler boke til Christopher Gillberg -

Ett barn i hver klasse

om barn og unge med DAMP/MBD og ADHD

Han skriver at det faktisk er et åpent spørsmål om ikke alle med dysleksi også bør utredes for ADHD eller omvendt - så vanlig er det at de to diagnosene opptrer sammen. Derfor synes jeg du har en meget god grunn for å få en skikkelig utredning og i tilleg skikkelig støtte for familien din! Det trenger dere, alle sammen, ikke minst du!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...