Gå til innhold

widescreen tv eller ikke

Anbefalte innlegg

vurderer å kjøpe meg ny tv, men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal ha widescreen eller ikke. Det koster jo flere tusenlapper ekstra. Vil disse tv'ene gå ned i pris om noen år så det kanskje er likegreit å kjøpe ikke widescreen fram til da?

Fant en fin tv idag; PHILIPS 32PW8506. Den er ikke widescreen. Noen som har denne tv'n og har gode erfaringer med den?

Ser også at lefdal selger den 1100 kr billigere enn elkjøp. Tror dere at hvis jeg tar med meg utskrift på at lefdal selger den billigere så får jeg den til samme prisen på elkjøp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131368-widescreen-tv-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en 32" widescreen, og er veldig fornøyd med den.

Du får den til samme pris på Eljøp dersom du kan "bevise" at Lefdal selger den billigere.

Men, det er klart som Tristamento sier, at du får mer for pengene om 3-4 år, men sånn er det jo med alt. Da er det jo også andre, nye og mye bedre og fristende ting på markedet ...

Prisen for en widescreen tv har sunket betraktelig de siste årene, og de blir nok neppe så veldig mye rimligere før det kommer noe annet nytt (større konkurranse fra prosjektorer og plasmaskjermer f.eks).

Det du heller bør vurdere er hvor mange filmer/programmer ser du på, eller har du mulighet til å se på, i 16:9 formatet eller tilsvarende bredformat? Har du DVD spiller og bruker den litt?

For det hjelper jo lite å ha en 16:9 tv hvis du for det meste ser på programmer som bare er mottakelige for deg i 4:3 formatet.

Og husk at hvis du fra før har en 28" 4:3, så bør du anskaffe deg en 32" 16:9 - hvis du ønsker samme opplevelse av størrelsen på skjermen.

Jeg ville kjøpt en 16:9 hvis jeg var deg. Men som sagt - det kommer helt ann på hva det er du ser på.....

At man sparer noe på å vente er alltid sant. Men 16:9 er ikke lenger på langt nær noe "nytt", så det prisfallet som alltid kommer i bakkant av at noe nytt blir innført, har 16:9 tv'ne allerede vært igjennom.

Neste kraftige prisfall på dette produktet vil være når det som ovenfor nevnt kommer større konkurranse fra andre typer "monitorer".

Men da vil også en vanlig 16:9 tv oppleves som gammeldags. Og er det den "rette" tiden å kjøpe noe nytt på?

Annonse

Pappa Bjørn

For 7 år siden var jeg servicekonsulent for Expert, og da slo vi alle rekorder da vi tok inn et parti 32 tommer Widescreen som vi solgte for 20 000 kroner stykket. Nå får du samme kassa for 5000,mens 28 wide er nede i under 3000.

Jeg tror ikke du skal vente noe radikalt prisfall, for prisene er i ferd med å nå bunnen fullstendig.

Jeg hadde ventet ewt års tid på en god og rimelig digital-tv.

Dde fleste av oss må vel bytte til digigtal etterhvert uansett?

det digitaltv greiene er ikke det bare en boks man kobler til eksternt? Man trenger vel ikke kjøpe ny tv for det? Og kommer det allerede om 1 år? Har jo ikke hørt så mye snakk om det i det siste

det digitaltv greiene er ikke det bare en boks man kobler til eksternt? Man trenger vel ikke kjøpe ny tv for det? Og kommer det allerede om 1 år? Har jo ikke hørt så mye snakk om det i det siste

Det er vedtatt et digitalt bakkenett. Utbyggingen tar flere år og har ikke startet ennå.

Det er bare de som mottar signaler på antenne som blir berørt av dette, og må ha en digital mottaker, i form av en "sort boks".

Om du har parabol eller kabel-tv trenger du ikke tenke på det engang.

Jeg hadde ventet ewt års tid på en god og rimelig digital-tv.

Dde fleste av oss må vel bytte til digigtal etterhvert uansett?

Digital tv har med måten tv signalet blir sendt (distribueres) på, og ikke hva slags type tv du har.

Alle som ønsker å motta et digitalt tv signal må ha en digital dekoder (mottaker) boks.

Når digital tv sendinger erstatter de gamle analoge (vilket de til en grad allerede har gjort) og de analoge senderne blir "slått av", så må alle ha en digital dekoder - uansett hva slags tv de har.

Men det betyr at den analoge mottakeren som finnes i alle tv'er i dag, ikke lenger har noe bruksområde.

Det vil igjen bety at fremtidens tv ikke lenger blir en "tv-mottaker" men en "tv-monitor".

For en "gammel" tv betyr det at du bruker video/scart-inngangen på tv'en, og ikke lenger antenne-inngangen.

Men det vil bety svært lite for deg hva slags "type" tv du har ("vanlig" tv i 16:9 eller 4:3 format, flatskjerm/plasma eller prosjektor). Du må da uansett ha en digital dekoder.

Det eneste unntaket vil være de kabeltv selskapene som fremdeles velger å også sende i det gamle analoge PAL formatet. Men det tror jeg ikke de vil gjøre lenge, for det betyr kun ekstra kostnader for dem.

Annonse

Widescreen tv'er har jo blitt grisebillig nå, så jeg hadde utvilsomt gått for det.

Men som enkelte sier: Det kommer jo litt ann på hva du bruker apparatet til. Selv ser jeg mye filmer på dvd, så widescreen er et must for meg neste gang jeg skal kjøpe tv.

Dessuten tviler jeg på at prisene ramler så mye mer nå. Du har synkie vannvittig iløpet av de siste åra. Gjetter på at bunnen er nådd nå.

Gjest halo-dame

Widescreen tv'er har jo blitt grisebillig nå, så jeg hadde utvilsomt gått for det.

Men som enkelte sier: Det kommer jo litt ann på hva du bruker apparatet til. Selv ser jeg mye filmer på dvd, så widescreen er et must for meg neste gang jeg skal kjøpe tv.

Dessuten tviler jeg på at prisene ramler så mye mer nå. Du har synkie vannvittig iløpet av de siste åra. Gjetter på at bunnen er nådd nå.

Må ha widescreen nå for tiden. De fleste sendingene på tv kommer etter hvert bare til å bli sendt i widescreen. NRK har allerede begynt. Det har med det nye digitale systemet å gjøre tror jeg.Med vanlig tv vil man få avkuttete sider og svarte streker oppe og nede.

Dessuten synes jeg widescreen er mye tøffere å se på

og ja du vil få den like billig på elkjøp som hos lefdal. Det går fint an å prute.

( litt på siden; elkjøp eier lefdal)

Stå på men ikke kjøp vanlig tv , kjøp widescreen. Det er det som er framtiden! Elkjøp satser stort på vanlig tv fordi de vil kjøre sin egen vei...( og tjene penger ) De nye digitale sendingene vil bli best med widescreen.

Stå på, ikke glem Expert-BOnus også. Lurt å sjekke alle butikkene og snakke med dem.

Gjest papirtiger

Må ha widescreen nå for tiden. De fleste sendingene på tv kommer etter hvert bare til å bli sendt i widescreen. NRK har allerede begynt. Det har med det nye digitale systemet å gjøre tror jeg.Med vanlig tv vil man få avkuttete sider og svarte streker oppe og nede.

Dessuten synes jeg widescreen er mye tøffere å se på

Hehe.. Det er ikke så mange sendinger for widescrean-format enda.

Men widescrean har jo en fordel, alle ser korte og mindre tynne ut ;)

Skal du kjøpe TV nå, går du helt klart for WS.

En annen ting å huske på er å kjøpe 100Hz. Bildekvaliteten på 50 og 100Hz er faktisk irriterende synlig.

Ville heller kjøpt en god 50 Hz enn en dårlig 100 Hz. Men det beste er en god 100 Hz... :-)

Men selvsagt WS.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...