Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trygghetsalarmen varsler brannvesen.

På nett kan jeg finne fire kriterier, men dette er fra en kommunes hjemmeside, så jeg vet ikke om det er noe som er sentralgitt eller om det er forskjellig fra sted til sted.

"Hvem kan få trygghetsalarm?

Alle fire kriterier må være oppfylt:

-Brukeren må ha klare risikoforhold i livssituasjonen, for eksempel ustabil hjertesykdom, lett for å falle og ikke klare å komme opp ved egen hjelp eller angstproblematikk.

-Brukeren har ikke nære pårørende som bor i samme husholdning og som kan varsle.

-Brukeren har behov for å tilkalle hjelp utover det som er avtalt, og har samtidig problemer med å benytte ordinær telefon

-Brukeren må selv være i stand til å forstå og benytte seg av alarmen. Her er det unntak for røykvarsleralarm."

Min mormor oppfylte ikke kriteriene, så hun betalte av egen lomme. Tror det var hjemmehjelp som var første kontakt for å få ordnet alarmen.

Et annet sted på nett ser jeg at en kommune skriver "vår kommune har utarbeidet følgende kriterier", så det er da hver enkelt kommune som bestemmer dette.

Fra et annet sted på nett: "Trygghetsalarm kan tildeles personer som er i en helsemessig utrygg situasjon og som kan få vanskeligheter med å tilkalle hjelp ved behov."

Bruk www.google.com og søk på trygghetsalarm, og kanskje kommunenavnet der du bor, så får du opp informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131416-trygghetsalarm/#findComment-805919
Del på andre sider

De fleste steder kontakter man de kommunale hjemmetjenestene for søknadsskjema og vurdering av behovet. Det betales også ofte en egenandel på f.eks. 150 kr pr mnd.

I vår kommune går alarmen hos brannvakta som så igjen ringer hjemmesykepleien som rykker ut til brukeren.

Tror det er ganske stor forskjell på hvor vanskelig det er å få trygghetsalarm - men hovedtanken er at alarmen skal bidra til trygghet for folk som av helsemessige grunner kan få problemer med å tilkalle hjelp på vanlig måte hvis noe akutt oppstår. Den typiske brukeren er vel enslige eldre som pga dårlig gangfunksjon risikerer å falle uten å være i stand til å komme seg opp å få tilkalt hjelp over telefonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131416-trygghetsalarm/#findComment-805937
Del på andre sider

Gjest hjemmetjenesten

Trygghetsalarmen varsler brannvesen.

På nett kan jeg finne fire kriterier, men dette er fra en kommunes hjemmeside, så jeg vet ikke om det er noe som er sentralgitt eller om det er forskjellig fra sted til sted.

"Hvem kan få trygghetsalarm?

Alle fire kriterier må være oppfylt:

-Brukeren må ha klare risikoforhold i livssituasjonen, for eksempel ustabil hjertesykdom, lett for å falle og ikke klare å komme opp ved egen hjelp eller angstproblematikk.

-Brukeren har ikke nære pårørende som bor i samme husholdning og som kan varsle.

-Brukeren har behov for å tilkalle hjelp utover det som er avtalt, og har samtidig problemer med å benytte ordinær telefon

-Brukeren må selv være i stand til å forstå og benytte seg av alarmen. Her er det unntak for røykvarsleralarm."

Min mormor oppfylte ikke kriteriene, så hun betalte av egen lomme. Tror det var hjemmehjelp som var første kontakt for å få ordnet alarmen.

Et annet sted på nett ser jeg at en kommune skriver "vår kommune har utarbeidet følgende kriterier", så det er da hver enkelt kommune som bestemmer dette.

Fra et annet sted på nett: "Trygghetsalarm kan tildeles personer som er i en helsemessig utrygg situasjon og som kan få vanskeligheter med å tilkalle hjelp ved behov."

Bruk www.google.com og søk på trygghetsalarm, og kanskje kommunenavnet der du bor, så får du opp informasjon.

Trygghetsalarm kan også varsle hjemmetjenesten i kommunen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131416-trygghetsalarm/#findComment-806677
Del på andre sider

Annonse

Hvis det "kun" er fordi han er redd for at dyra ikke skal få mat, kan jo en enkel mobiltelefon gjøre samme nytte, at han sender en sms til en person hver dag, og hvis denne sms-en ikke kommer, sjekker mottakeren om alt er ok.

Dette er jo mer trygt enn en alarm brukeren selv må aktivere, hvis man er redd for feks ikke å våkne en morgen (dø mens man sover) og at dyra dermed lider.

Kan jo gjøres med vanlig telefon, e-post osv også, at man gir et livstegn fra seg en gang i døgnet. Det er sikkert mange som kan si seg villig til å være mottaker for beskjeden, hun / han kan jo sitte hvor som helst i landet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131416-trygghetsalarm/#findComment-807103
Del på andre sider

Hvis det "kun" er fordi han er redd for at dyra ikke skal få mat, kan jo en enkel mobiltelefon gjøre samme nytte, at han sender en sms til en person hver dag, og hvis denne sms-en ikke kommer, sjekker mottakeren om alt er ok.

Dette er jo mer trygt enn en alarm brukeren selv må aktivere, hvis man er redd for feks ikke å våkne en morgen (dø mens man sover) og at dyra dermed lider.

Kan jo gjøres med vanlig telefon, e-post osv også, at man gir et livstegn fra seg en gang i døgnet. Det er sikkert mange som kan si seg villig til å være mottaker for beskjeden, hun / han kan jo sitte hvor som helst i landet.

Han er nok mere bekymret for å bli dyrefor selv dersom han blir liggende ei uke eller to:o) Ellers takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131416-trygghetsalarm/#findComment-807280
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...