Gå til innhold

Trista - vitenskapsfilosofi, julenissen osv.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Cinderella

Slutt å heng deg opp i han fyren der. Han vil jo bare provosere.

Greit, men nå får jeg kanskje diskusjonen vekk fra psykiatri-forum, hvor det ihvertfall ikke hører hjemme!

Tror ikke jeg kommer til å være innlogget så mye i dag uansett.

Gjest Cinderella

Først et svar på dette innlegget:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1949553

Nei, du har kanskje ikke påberopt deg status som fagkyndig innen psykiatri eller vitenskapsfilosifi, men du spurte meg nettop selv om jeg mente det var irrelevant om en person har kunnskap nok til å uttale seg på et troverdig grunnlag. Du spurte også:

"Ville det være hersketeknikk dersom en professor i medisin sa til meg at jeg ikke burde uttale meg om f.eks. onkologi, da jeg vitterlig ikke har relevant sakkunnskap?"

Jeg svarer: Nei, det er ikke hersketeknikk. Derimot er det hersketeknikk at du forteller oss at vi mangler fagkunnskaper, når du selv ikke har mere fagkunnskaper enn oss. Da uttaler vi oss på akkurat like troverdig grunnlag, ettersom ingen av oss har faglig bakgrunn verken i vitenskapsfilosofi eller psykiatri.

Vennlig hilsen

Gjest Cinderella

Her er et svar på dette innlegget:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1949550

Nei, jeg kan selvsagt ikke bevise at det er galt å drepe uskyldige barn. Dette har ikke med logikk eller naturvitenskap å gjøre. Det har å gjøre med hva de fleste av oss oppfatter som "rett" og "galt". Det er ikke allmengyldige sannheter som man kan bevise logisk, men det er knyttet opp mot følelser. Følelser kan man ha selv om man ikke er religiøs.

Med din definisjon av religion er omtrent alle mennesker religiøse.

Hvis du mener jeg har en ufaglig og foreldet idé om hva religion er, er jeg interessert i å vite hva slags idé du har om hva religion er.

Gjest Cinderella

Svar til dette innlegget:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1948666

Ja, jeg må vel gi deg rett i det at i følge Kuhn er et paradigme uten julenissen like godt som et paradigme med julenissen, rasjonelt sett. Men jeg er ikke enig i at det bare er smak og behag. For man har faktisk mer eller mindre tillit til en teori ettersom hvor mange tester som bekrefter teorien. Jeg har ikke sett noen eksperimenter som bekrefter teorien om julenissens eksistens, dermed har jeg ikke særlig tillit til den.

Hvis det var slik at ingen paradigmer var bedre enn andre, ville det ikke være noe poeng i å holde på med vitenskap overhodet. Innen vitenskapen må man faktisk begrunne påstandene sine, i motsetning til religionen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...